Fästingmedel
Jag undrar vad alla använder för fästingmedel? Jag kan tänka mig att det finns någon sån här tråd.. Men jag har inte tillgång till dator så jag kan tyvärr inte kolla upp det :(
// Lise
When nothing goes right, go left!
Vi använder petwise spray oftast, och vi kollar igenom hundarna varje gång vi vart ute.. Vi kan få plocka 12-20 st efter en promenad :/ Jag vet de som blandar vitlöksvatten o sprayar på.. Kanske funkar? Känns dåligt då vitlök är giftigt?
#1 Invändigt är vitlök giftigt, inte utvändigt. Många blandar i dekokter på timjan/rosmarin o tillsätter sen citron.
Själv använder jag ExSpot.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Är det någon som har erfarenhet av fästinghalsband?
// Lise
#3 Finns ju många olika sorter.
Jag skulle inte använda t.ex Scalibor som finns på apoteket. För mycket gifter ect.
Jag använder petwise. Fungerar bra, visst enstaka fästingar kommer men inte hittat något annat som är bättre som inte innehåller massa gifter :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fästinghalsbant typ Scalibour kontra fästingar är ju som att välja mellan pest eller kolera. Dock har jag gamla som jag troligen kommer använda. Dom brukar ju funka flera år.
#5 Jag vågar inte ta risk, med tanke på saker som hänt med hundar som haft det på när det finns många andra halsband osv man kan testa.
Att kamma igenom sin hund efter utegång är nog den bästa varianten. Har även hört att vanlig grönsåpa ska funka. Man droppar i nacken o ågra andra ställen på ryggen några gånger i veckan. Vet ej om det stämmer dock.
Jag funderar på fixidida till min hund, då jag aldrig har halsband på henne förutom när vi är på promenad. Annars finns det tex. skodu (samt dogmans kopia på den) och shootag och petwise's halsband.
Sen finns det även något nytt på marknaden, tror det heter anti tix eller nått sånt som är ett slags kylmedel som man sprayar på fästingen som satt sig, och så fryser den ihjäl och ramlar av, för tydligen ska den inte kunna "kräka" upp sitt gift då.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag är också tveksam till att använda fästinghalsband då jag hört mycket negativt om det.
Dom magnetbrickorna man har på halsbandet lär inte funka heller då jag precis som #8 endast har halsband ute, men ändå har jag oftast sele.
// Lise
De enda medlen/metoderna som är vetenskapligt bevisat är de som säljs av apoteken. Vill man äventyra sin hunds hälsa så är det ju frivilligt att använda dem.
Det hjälper inte att plocka fästingar om de redan bitit sig fast, om man har otur. Anaplasma överförs direkt vid bettet.
Citerat med skribentens tillstånd:
"Att leva med en hund som har SLE och RA (fästing!)
Jag vet att detta är långt, men snälla läs. Speciellt ni som är emot att sätta gift på era hundar…
I höstas hade Malte EN fästing. Han hade inget fästingmedel på sig eftersom han hade blivit opererad och huden var alltså "skadad" då. Tyvärr missade jag denna fästing - fästingen från helvetet.
I mitten av februari bröt borrelian ut och han blev trött, fick svårt att resa sig och hälta som vandrade runt på benen. Han fick till en början bara antibiotika, men eftersom han fick svårare och svårare att resa sig, febertoppar och "tappade" ena bakbenet, trillade och stundtals var blockhalt på det benet och ett framben så sattes kortison in så det misstänkes att han fått polyartrit av borrelian. Efter en vecka var han ännu sämre och hade även höga febertoppar som kom på "tre röda". Det blev ytterligare en runda till veterinär och kortisondosen höjdes rejält och trappades sedan ut under fem veckor. Under uttrappningen kom hältan och problemet med att resa sig tillbaka. Mitt i samma veva fick min andra cocker diskbråck igen och jag beslutade att avliva honom och Malte kom då lite i skymundan.
För 1,5 vecka sedan tog jag Malte till veterinären och det togs RA- och ANA-blodprov, då SLE eller polyartrit misstänktes, som skickades för analys. I fredags fick jag första svaret: Malte är RA-positiv. RA = reumatoid artrit = ledgångsreumatism, en mycket ovanlig sjukdom hos hundar. Det bestämdes att vi skulle komma idag för att Malte skulle sövas och de skulle ta ledvätska från hans leder. När jag var där och skulle lämna honom berättade veterinären att Malte även är ANA-positiv = han har SLE.
Det togs ledvätska från båda knälederna och båda carpuslederna och ledvätskan analyserades direkt. Ledvätskan var grumlig (den ska vara klar) och Malte har en skyhög ANA-titer och även bakterier och två olika sorters vita blodkroppar i ledvätskan.
Såväl reumatiska som autoimmuna sjukdomar förekommer sporadiskt hos hund. Reumatiska sjukdomar är förhållandevis sällsynta. De autoimmuna sjukdomarna innebär att immunförsvaret av någon anledning börjar angripa den egna vävnaden. Angreppet riktar sig i varje enskilt fall mot någon viss kroppsvävnad. Det är inte rätt att tala om nedsatt immunförvar eftersom sjukdomen faktiskt innebär en ökad aktivitet i immunförsvaret. Det hela handlar om att någon är fel i immunförsvaret.
SLE
Systemisk lupus erythematosus är en kronisk inflammatorisk sjukdom som hör till de reumatiska sjukdomarna. När man har SLE angriper immunförsvaret av någon anledning den egna kroppen. När man har SLE är processen som tar hand om döda celler störd. Cellrester uppfattas av immunsystemet som främmande och antikroppar bildas. Dessa immunkomplex som innehåller kroppens egna ämnen kan immunförsvaret ha svårt att avlägsna, och de kan i stället fastna i olika organ i kroppen. Immunförsvaret angriper då den egna kroppen, inflammation uppstår och organen som angrips kan bli skadade. På Malte sitter det på lederna. SLE går i skov så långa perioder kommer han att leva ett helt normalt och aktivt hundliv och vissa perioder kommer han troligtvis att vara sämre och ha värk i lederna.
RA
Reumatoid artrit av den typ som hos människor kallas ledgångsreumatism är ovanlig hos djur.
Tyvärr hittar jag inte så mycket fakta om det, kanske för att det är så ovanligt, men i vilket fall så är det samma behandling som mot SLE - kortison.
Behandling:
Han ska nu äta antibiotika i 10 dagar mot bakterierna och kortison på livstid. Kortisondosen ska höjas till det dubbla mot vad han äter nu i 2 månader och sedan ska det trappas ner till en så låg dos som möjligt, eventuellt i kombination med Imurel som tillhör en grupp läkemedel som kallas immunosuppressiva medel och som verkar genom att nedsätta kroppens immunförsvar. Detta för att kunna hålla nere kortisondosen så mycket det bara går.
Allt detta helvete är pga EN fästing som missades och smittade honom med borrelia som i sin tur utlöste dessa hemska och obotliga sjukdomar.
Har ni någon mer info om någon av sjukdomarna, eller egna erfarenheter, så skriv gärna!
Tusen tusen tack till vet. Claes Ålund på Din Veterinär i Ödåkra, Helsingborg, som mycket kompetent och envist löste gåtan.
2011-05-03 19:17:05
Snodden forever"
Jag funderar på det där med att "sätta gift på sin hund", fästingar är väl också ett gift i sig. Det framgår ju tydligt i #11 hur det kan gå.. Men jag har hört mycket om att hundar inte bara blivit sjuka av dessa halsband utan att dom också blivit aggressiva.
// Lise

Ex-spot fungerar bra tycker jag.
>>>Malum domesticum<<<
Så länge som ev biverkningar bara beskrivs på hundfora, i bloggar o på hemsidor så kan ingen veta om det är skrönor, råttan i pizzan etc.
Enda sättet att veta är att alla misstänkta biverkningar rapporteras.
Det har kommit ut ett "nytt" fästinghalsband på marknaden som är "mildare" än vad te.x scalibor är. Vetenskapligt bevisad effekt och betydligt mindre kända biverkningar. Det går faktiskt t.om att bada med det eftyersom det inte ska påverka vattenlevande organismer.
receptfritt till hund, receptbelagt till katt
Har nån vetenskaplig artikel om det också, men hittar inte länken nu på jobbet
#15 enligt vet stud i Tyskland så är det nya halsbandet inget att hänga i julgranen, enligt deras undersökningar.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15786020#post15786020
#2 om hunden slickar i sig det då? Kan ju ute vra nyttigt då lök är väldigt giftigt.. Förövrigt vill jag inte använda halsband på mina då vi även har barn. Och på nakenkinesen kan vi inte använda nånting, så det vi gör mest är att plockar efter att vi vart ute..

Vi har använt frontline på Alice men hon fick biverkningar så som nedsatt funktion i bakbenen och yrsel, märkte direkt skillnad när jag inte använde det. Har badat henne i grön/gulsåpa och tycker det fungerar ättebra faktiskt :-)
Har använt Frontline senaste åren, men kommer prova Scalibor denna sommar och se om det funkar på hundarna.
För mig finns inget alternativ då mina hundar lever på gräsrotsnivå och är fästingmagneter och vi har massor med fästing och smittad sådan.
Jag funderade lite på nya halsbandet Seresto - tills jag såg priset. nästan 400 kr per hund är för dyrt för min plånbok😮
#16 nu skulle jag väl själv inte direkt tycka att en diskussion på bukefalos är direkt vetenskaplig (men ajg kanske missade något viktigt i länken?
Här är en av flera vetenskapliga studier som visat positivt resultat på Seresto http://www.parasitesandvectors.com/content/5/1/66
Vi ska ha informationsmöte med Bayer Health om några veckor om just Seresto, så jag kan återkomma med mer aktuell information då.
Länkar till ytterligare en studie på just Seresto http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1756-3305-5-79.pdf
#20 ja du får gärna skriva mer! :)
// Lise
#7 Vi kan inte kamma igenom våran hund varje gång vi varit ute, omöjligt. Stor hund plus ute väldigt mycket. Såklart kammar vi igenom henne, men inte varje gång.
Har ett hjärta som hänger på hennes halsband och sänder ut några ljudvågor som fästingar är känslig för och som hunden inte hör. Funkar faktiskt, aldrig haft en fästing på henne hittills. Den håller även borta mygg och knott från henne.
Har någon erfarenhet av Exner Petguard Spray? Bra/dåligt?
När börjar ni använda era antifästingprodukter?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

#24 vad heter det halsbandet, låter ju bra om det inte skadar hunden dvs :-)
#24 Har hon halsbandet på sig 24/7 då? Stör inte ljudvågorna hunden?
// Lise
Oj, jag köpte den på djurmagazinet nere i söder förra sommaren så minns inte namnet på den. Det är inget halsband utan ett hjärta som hänger på en nyckelring som man fäster i halsbandet. Stör absolut inte hunden. Kan googla när jag kommer hem ikväll och se om jag hittar det. Återkommer.
#26,27,28
Är det denna, kanske?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#28 har du på halsbandet på din hund 24/7 då eller tar du av det efter utevistelsen?
// Lise
#29 Tack slapp jag leta. Det är precis den.
#30 Har den på henne 24/7.
Vet inte om det funkar på alla hundar men det funkar på våran och svärmors hund (var svärmor som tipsa om den till mig). Hon berätta också att enda stället hon hittat fästingar på är på huvudet eftersom hjärtat täcker allt nedanför den. Jag har dock som sagt aldrig haft en enda fästing på min hund sen vi köpte hjärtat.
#31 Aha, jag har ju min "lös" inne 😐
// Lise
#32 lös? Antar du menar att du tar av halsbandet? Inomhus kvittar det, är ju utomhus den ger effekt för jag antar ingen har fästingar inomhus precis. Min har sitt halsband på 24/7 och hjärtat hänger ju i hennes halsband.
#33 ja precis, jag är bara trött. Men ger det verkligen full effekt om man tar av det när man är hemma men har på det ute? Hur funkar det med bad?
// Lise
Det stör inte hunden alls men dock så kan man inte ha det om man har gnagare för dom reagerar på "ljudet". :p
#34 vid bad måste du ta av den, den drivs på batteri och det är inte vattentätt. Vad jag vet ger det full effekt när du sätter p hunden den, det är ju ett ultraljud som sänds ut. #35 Jasså? vi har haft kaniner och de brydde sig inte det minsta.
#35 / #36 Ja okei! Får testa och se om hamstern reagerar något då 🙂
// Lise
#36 Jag läst om olika fästnings preparat och då lästa jag om en sån, och då stod de att den sänder ut ljudvågor på 40 000 Hz och är inte skadligt för andra djur än gnagare och då ohyran. Men de kanske inte är samma då.
#38 Jag vet att den driver bort fästingar, myggor, knott, löss och annan ohyra men aldrig hört eller märkt att gnagare reagerar på det.
Men tar man av hunden halsbandet inomhus så behöver ju inte en gnagare vara i hjärtats närhet.
#39 Så tänkte jag också. Jag kommer inte lägga hjärtat vid hamsterns hem 🙂
// Lise
Här kommer jag köra på frontline eller något av fästinghalsbanden på apoteket…. De finns så mycket sjuka fästingar här så jag tar inte chansen :S
Men ska köpa ett sånt där fästing hjärta att ha hemma hos mamma i norden :P
Frontline har jag på min hund :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13