Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1961 ggr
[RMSLiners]
0

Vom og Hundemat eller annat?

När vår tik går i löp blir hon skit jobbig i matväg. Hon vill absolut inte äta då såvida hon inte får aptitretare och det kan inte vara vilken aptitretare som helst.

Så jag kom och tänka på Vom og Hundemat som man kunde använda som aptitretare men min undran är hur dessa ser ut? Är det 500gr korvar som är frysta och blir äckligt geggiga när de tinas precis som KLASS så att man inte kan dela upp dem? 

Jag behöver ha något man kan dela upp i mindre portioner och sen blanda ner i hennes torrfoder som aptitretare. 

Har ni andra förslag än Vom og Hundemat tas det gärna emot så länge det inte är tex köttfärs eller dylikt då det är svinigt dyrt här uppe.

Pennybus
0

Jag brukar dra av plasten runt om när den är fryst och när den är halv tinad brukar jag dela upp den och frysa in :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[RMSLiners]
0

#1 Jag brukade göra så på KLASS när hon åt det som valp men det var så äckligt och geggigt att hålla på med.

Pennybus
0

#2 Jag använder en gaffel när jag delar, som när jag skär kött, och sedan tar jag upp de som ska plastas in som när man plockar upp efter vovven :)

[RMSLiners]
0

#3 Går en gaffel igenom hela korven? Jag vet att när jag dela KLASS fick jag ta i för kung och fosterland med kökskniven och det blev ändå inte bra. 

Vill ju inte stå och slåss med en korv, speciellt inte eftersom jag bara har en hand just nu.

Pennybus
0

#4 Väntar tills den bara är halvt fryst i mitten, VoH har ett slags skinn runt sig som gör att den håller formen ganska bra(dock går skinnet lätt till "foder" om man blandar runt det) :)

Loveradio
0

Det är frysta 500-grams korvar ja. Tricket för att de inte ska bli geggigt är att du låter korven tina en liten stund (tillräckligt för att du ska kunna skära korven med en bra kniv).

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

russin
0

Det går inte att jämföra KLASS med Vom och Hundemat. KLASS är en grå och blaskig sörja, medan VoH ser ut som mald kycklingfärs🙂

[RMSLiners]
0

#5 Ok, det låter ju bra. 
Klass har absolut ingen skinn utan blir som en sörja när den är tinad.

russin
0

Det finns inget skinn på VoH. Plast runt korven som tas bort innan dom ska äta🙂

Pennybus
0

#9 Menade inte som jättetjockt skinn, utan bara en lite hy över, det har det iaf funnits på mina o.o

[fabienne]
0

#10 Har aldrig upptäckt något skinn på mina korvar i alla fall. 🤔

[RMSLiners]
0

Så är Vom og hundemat lika blasskiga att dela?
KLASS fick man ju storstäda köket efter plus att det korvarna kunde explodera när de tinade i rumstemperatur vilket gjorde att kaklet tapetserades med äckel mat.

russin
0

#12 - VoH är inte det minsta blaskiga - inte ens när man delar på dom😉

Jag låter korvarna ligga en kvart på diskbänken och delar sedan i lagom dagsransoner med en tandad brödkniv. Brukar knappt ens bli blött på skärbrädan då.

När det är helt tinat, så kan det bli lite blod - men långt ifrån den blöta sörjan som KLASS ger. VoH är mer som hoppressad kycklingfärs.

Fenix_Chicci
0

Jag delar VoH med en tandad kniv först så det blir ett snitt och sen ta slutet med en kockkniv och trycker igenom när de är halvfrysta. För jag väger upp dagsportioner och fryser sen in i plastpåsar så slipper jag krångla med det varje gång hon ska äta. 

Annars kan man tina hela korven och göra ett snitt och sen klämma ut lämplig mängd. Lite kladdig är det men håller man sig över något så behöver man knappast städa köket efteråt. Annars kan du ju bort plasten när korven är fryst och lägga den i en bunke och sen när den är tinad bara mosa lite med en gaffel och sen ta lämplig mängd med en sked.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[RMSLiners]
0

Får nog testa VoH då. Måste ju ha någon aptitretare nu när hon löper och ratar sitt foder, äta måste hon ju.

russin
0

#15 - jag vet hur det är. Har själv en hund som i vanliga fall är helt matfixerad och kastar i sin maten på 15 sekunder (äter färskfoder) - men just nu är hon lite skendräktig och vill inte äta alls. Men jag vet det går över, så hon får ha sin bantarvecka🙂

[RMSLiners]
0

#16 Min har inga bantarveckor utan bantar månader. Hon kan tvävägra mat genom hela löpet om hon inte får aptitretare.

russin
0

#17 - den som verkar vara mest smakligt av VoH sorterna är givetvis den dyraste - nämligen exklusiven. Den är även fetast.

[RMSLiners]
0

Var och kolla på VoH idag och kom inte hem med det. 25kr/korv kändes lite väl… istället blev det Bozita älgkött mjukfoder på burk 635g för 18kr/st. Gav en skoppa av det i hennes torrfoder som också är Bozita och all mat gick ner med världens fart.

camilla85
0

Hoppas det är okej att jag frågar här. Har nämligen varit in på två olika djuraffären (lite mindre) och frågade om de sålde färsk foder och båda svarade att det tror inte vi på. Det är inte tillräckligt bra och innehåller inte allt som hunden behöver vilket är tvärtemot vad man läser här. Så hur är det? Innehåller färsk foder alla vitaminer/mineraler som behöver eller måste man tillsätta själv?

[RMSLiners]
0

#20 Olika från färskfoder och färskfoder. VoH, Nordic och KLASS tex behövs inga tillsattser så länge man väljer rätt sort. Ex KLASS har du bla Normal som är ett helfoder sen finns det Köttkross man kan köpa till om man vill ha extra smarrigt till hunden men inget måste. De flesta färskfoder är redo att serveras som helfoder till hundar.

lillalycka
0

#20 Alla färskfoder är inte fullfoder utan kan behöva kompletteras. Dock är det många färskfoder som funkar som fullfoder. VoH tex har nog 2st(?) som funkar som fullfoder utan att man behöver tillsätta något, medans andra av deras sorter inte riktigt täcker hela hundens behov utan behövs kompletteras. Det står på respektive märkes hemsida och/eller i broschyrer vilka som funkar som fullfoder :)

Att han säger att han "inte tror" på färskfoder tyder på stor okunskap. Färskfoder är efter barf det naturligaste och bästa foder du kan ge hunden.

Fenix_Chicci
0

Alla VoH's sorter funkar som helfoder förutom Vom för den innehåller för lite kalcium. Och sprint bör inte ges under en längre period men är annars ett helfoder om man ger det inför hårdträning av något slag.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

lillalycka
0

23# Nej det är inte så många som funkar helt som fullfoder utan komplettering. Den jag ger -ris m. hundemat- behöver man tillsätta fiskolja till och det är fler än bara den man behöver göra det på .

lillalycka
0

#23 läste om nu. Du skrev att alla funkar som helfoder och det stämmer :) Menade bara att tillägga att man behöver tillsätta fiskolja till flera utav dem :) såg nu att mitt inlägg kunde uppfattas lite väl drygt.:P

russin
0

Man måste inte ge fiskolja till VoH - eller till annan hundmat om det inte behövs🙂

Jag ger VoH ris till min ena hund och VoH nr 33 (utan fisk) till den andra och ingen får fiskolja. Båda har fina muskler och kanonpälsar, så jag ser ingen anledning till att ge fiskolja🙂