En till ögonfråga
Dum undran kanske, men jag undrar hur man ska spola hundens ögon? I mitt fall skulle jag göra det med koksaltlösning enligt veterinären. Men skulle känt mig dum om jag hade bett henne om att visa eller berätta hur man ska göra.
ska man öppna upp ögat och bara hälla i lite? Försökte tvätta ögonen igår efter en dammig långpromis men då blev min hunds reaktion att knipa med ögonen. 😮
När jag ska spola mina djurs ögong ( gör det inte jätte ofta men det händer ) så brukar jag använda mig av sånna engångspipetter med koksaltlösning som finns på apoteket. Tycker det är smidigast att använda dem. Sedan brukar jag hålla upp så att hunden inte kniper med ögat och sedan droppa några droppar mitt i ögat och sedan får hunden blinka lite med ögat och sedan torkar jag torrt med hushållspapper eller en ren handduk.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har gjort exakt så sedan du skrev det. Men ska npg be pm en second opinion ifall det är lugnt att spola flera ggr varje dag.
Det är aldrig, aldrig, aldrig pinsamt att fråga veterinären 🙂 Åkte in en gång för Molly fick en liten ynkla skada på sin valptand, och då frågade jag om hon skulle få gnaga på ben över helgen eller om jag skulle vänta. Veterinären vart paff över min fråga, hon var nog inte beredd på en sådan knasig fråga, men jag ville vara på säkra sidan :).
Jag tycker det är bra om man rådfrågar veterinären om allt och inget, dom kan ju ändå det dom talar om (oftast)