Kastrerad hane + löpande tik
Nu behöver jag hjälp och tänkte kanske att ni kunde ge mig lite tips om hur jag ska göra med min lilla situation som jag har nu.
Fick hem en liten blandis tjej Siru på 1år för ca 2 veckor sen och hon har nu börjat löpa. Ser dock inte att Ozzy 10år skulle matvägra eller nåt men han piper och försöker jucka på hennes ben lite då och då (Ozzy är då kastrerad) och hon är alldeles snart på väg in i höglöp då hon trycker rumpan mot honom men tillåter honom inte än för nära. Hur ska jag göra? Ska jag sära på dom under höglöpet för att minska stressen för båda? Eller ska jag bara nejja Ozzy när han blir för närgången mot henne?
Jobbigt detta… Hade en schäfer tik några år bakåt men Ozzy var aldrig intresserad under hennes löp…
Tacksam för era svar! :)

Jag skulle rekommendera att sära på dem under hela löpet för att minska stressen för dem och dessutom så även om hanen är kastrerad så kan de fortfarande genomföra en parning (utan att det blir valpar) och det medför en del risker för både tiken och hanen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Okej tack så mycket :)
Håller med 1, sära på dom för minska stressen. 🙂 Om det är möjligt så kanske Ozzy kan bo hos någon som känner han väl din mamma/pappa vid höglöpet.
#3 Jag bor själv i Finland och min familj i Sverige så blir lite besvärligt att skicka över honom till ett annat land under varje löp 😃
Nej men får fråga grannar/vänner om någon kan ta honom under löp tiden :)
Kan man låsa in Siru eller Ozzy med kompostgallen i ett annat rum under tiden? För nu ligger dom ju i samma säng utan stress, och dagarna är också lugna… Det är oftast efter sista prommisen innan läggdags dom dansar runt ett tag på sängen och sen tröttnar gamlingen :) Fast den kan ju bli värre under höglöpet dock.
4 aha ja då är det lite svårt :) Visst sätt för kompostgaller du och sen kan man byta hund så båda får mystider med matte 😉