Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1110 ggr
annie-ess
0

ny valp med katter

Fick hem min 10 veckors valp i fredags och har sedan tidigare i hemmet tre katter. Det går förhållandevis bra och valpen och orientalen leker å jagar varandra å brottas lite, men ibland blir de fräs när valpen tar i för mycket. Men orientalen kom å la sig brevid valpen när han sov. Siamesen är ok så länge inte valpen kommer för nära, då fräser han å går därifrån. Maine Coonen har inte riktigt vågat möta valpen än.

Jag hade tänkt låta valpen jaga å busa med katterna tills dom själva kanske får nog och säger ifrån, men jag börjar nu ifrågasätta det och tänker att kanske bäst att säga bestämt NEJ att respektera katterna och inte röra dem, vet ju inte om det utgör ett stressmoment för dem. 

Hur har ni som tagit hem valp till ett hem med katter gjort? 
Och vilka råd har ni andra?

vallhund
1

Skapa frizoner för katterna, klätterträd, barngrindar som katterna tar sig genom/under.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

annie-ess
0

Har ett stort klösträd och ett stort kyrkfönster (bor i en takvåning så det är väldigt långt upp) som dom kan hoppa upp till via klösträdet, där absolut valpen inte når samt barbordet.

[tintilar]
0

Mina katter är mest ute men inne ibland. Min valp är nu 12 v. Min valp får inte jaha katterna, men han får springa med dem på lek. Mina katter är tuffa och hundvana så dom springer inte i första taget, vilket gör att min valp inte får tillfälle att jaga så mkt. Men ser jag att det blir ren jakt säger jag nej. Däremot bara om jag har möjlighet att markera fysiskt också. Jag vill inte att han ska kunna jaga vidarw när jag sagt nej. All annan lek lägger jag mig inte i, katterna säger ifrån själva och jag tkr det är bra att han lär sig hur katter fungerar genom att vara och leka med dem. Det enda jag vill undvika är att han lär sig att ta upp jakt på djur som flyr. Ute gäller samma sak, spring med katterna på lek, men inte jaga när de vill komma undan. Återigen är jag noga med timing av mitt nej. Jag väntar hellre till rätt tillfälle än ropar efter honom direkt när jag ser att han jagar efter en katt. Jag är inte alltid så nära att jag kan syoppa honom fysiskt, men istället yimear jag så att det blir ett naturligt bryt, srn kallar jsg in och berömmer. Det är ju viktigt att kunna bryta jakt på kommando också, ffa för mig som hat mina hundar lösa i skog och mark.

russin
0

Viktigt är att klippa klorna på katterna - vet allt för väl hur snabbt ett valpöga kan bli klöst.

Katterna brukar oftast (inte alltid tyvärr) sätta lite respekt i en valp och tala om när den går för långt - och som andra redan skrivit att dom får ha en frizon.

UlrikaVonE
0

Vi har också kvar barngrindarna så katterna har frizoner, då det är valpen som mest vill umgås ;-D De har aldrig skadat varandra.

Dessutom har vi gjort en kattlucka i en dörr nere vid tvättstugan där kattlådan står och det finns lite extra mat där ingen hund kan komma in.

Sover gör alla tillsammans och det funkar jättebra, hunden sätter efter dem för lek ibland men de är borta innan hon är framme och nu när valpen är 7 mån har hon nog fattat att de där lekinviterna hon gör till dem är att kasta pärlor för svin…haha