godis å nya trix
Har precis fått hem min 10 veckors valp och haft honom sen fredags. Sitt har vi övat på och det verkar han kunna bra (inte helt 100% förmodligen då det är så nytt och jag inte testat det i miljöer med andra människor. Bara jag och min sambo har testat det och testat det ute.) Sitt namn börjar sätta sig också. Brukar även lägga in Kom i det. t.ex vid mat ''Kooom Lillebror''
Nej kan han väldigt bra redan innan jag fick honom.
Men ligg har inte varit självklart, han tittar bara på godisen när den närmar sig marken. Så jag fick en tanke nu ''är godiset inte tillräckligt jävla gott så är det inte värt ansträngningen?''
Ger han torr-godis då och vet inte hans favorit än då han är ny men tänkte om ex jag istället försöker lära in trix med köttbulle/korv något annat som får hunden att bli helt saaaalig, kan det påverka inlärningsprocessen, dv.s viljan att göra som jag säger för att få godisen?
Hur gjorde ni? Hade ni torrgodis eller något riktigt smaskigt?
Det gäller ju att hitta den belöning som hunden vill ha, dvs något som motiverar hunden. Lek mycket med valpen, och skapa en god relation, det ger dig grunden för en bra inlärning framöver med valpen. Böckerna "Lystra" av Memea Mohlin, och "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt är bra att läsa tycker jag :)