Aggressiv.
Jag börjar märka dåliga tendenser hos min 7 månaders hane. Han visar aggressivitet mot andra hundar och gör utfall. Detta händer enbart när han är kopplad.
Han kan även göra utfall mot främmande saker. Man med rullator, med ryggsäck, med käpp osv.
Jag upplever detta som mycket obehagligt och jag är medveten om att jag förstärker hans beteende pga att jag undviker andra hundar och är hela tiden på min vakt.
Lös leker han med glädje med hundar och visar ingen aggressivitet.
Jag är hundvan men känner att jag behöver hjälp med detta.
Tonåren låter det som. Vet dock inte vad man ska göra åt utfallen. Hoppas ngn annan kan hjälpa dig
Kan vara osäkerhet också. Min är likadan. Men nu har han gett sig när det gäller människor, cyklar och sånt i alla fall, pga att jag ändrade mitt beteende vid såna möten. Eftersom jag visste att han gjorde så blev ju jag spänd, kortade upp kopplet och var på vakt, kanske pratade lugnande med hunden också. Det märkte ju han direkt och tolkade det ju som att det var nåt farligt… Så jag fick tänka på hur jag betedde mig i såna lägen, låta kopplet vara lite slakt (ett tips är att ha det rätt kort under hela promenaden, så du inte behöver korta upp det vid möten) och fortsätta gå helt normalt och tänka på nåt annat. Då gav han sig faktiskt. För då brydde inte jag mig, så då var det ju antagligen inget farligt. ;)
När det gäller hundar har jag dock inte lyckats få bort det än, de enda gånger han inte gör nåt är när den mötande hunden stannar och står stilla. Då kan han gå förbi utan problem. Då blir väl på nåt sätt den hunden inte ett lika stort hot längre. Men börja i änden med "konstiga människor", för det är lättare att få bort. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Finns en bra artikel här på HiF som kanske kan vara till lite hjälp http://hundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=b60414dd-7238-44ff-9ad7-682b7df7f121
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man ska ju försöka distrahera hunden. Så fort man ser en annan hund ska man försöka distrahera sin egen hund INNAn den får synd på den andra hunden. Tex med godis osv. för att avbryta ett beteende som pågår är väldans svårt-
Jag glömde att säga att vi inom familjen är mycket hundvana.
Det fungerar inte att distrahera hunden innan han får syn på en annan hund. Resultatet av det blir en matte/husse som till 100% har blicken riktad mot ev. orosmoment.
Jag vill ha koncentrationen på min egen hund och inte sända ut stressignaler; "kommer det en hund/eller inte".
Mer tips, tack!
Säg inte ett ljud utan gå åt ett annat håll, och då ni kommit en bit på väg och du fått uppmärksamheten igen så prata glatt och hitta på något kul,det har funkat på min som var jätte bråkig då han var i tonåren….
Annars kan jag bara rekommendera att du hittar någon att träna med som har hund, och låt din hund gå förbi som i vanliga möten, det kan göra att hunden kopplar ihop fot med att okey jag får titta men måste gå fot, korrigera inte i början för då tar han bara det som att han får medhåll av dig, utan snabba kvicka vändningar då han sjabblar…hoppas det blev begripligt….;-)

Låter som spökåldern. Ignorera all rädsla han visar. Vid utfall så plocka in honom och säg till att det inte är ok.