Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3199 ggr
lillvilda
0

Aktivera unghund

Jag har haft hund i många många år men mina tidigare hundar tog jag aldrig som valpar. Det här är alltså första hunden jag har under 1 års ålder. Känns konstigt att efter alla dessa år med hund så är jag på sätt och vis nybörjare igen. Till saken, jag har en tik border collie blandning, rätt storvuxen och kommer nog bli en stor tjej snart 6 mån gammal. Ingen överraskning för någon med sitt border arv så är hon aktiv. Men till problemet. Jag jobbar mycket med den mentala biten och vi går vanliga promenader men har inte vågat mer eftersom hon är ung. Det känns bara inte som trix, sök och promenader räcker utan hon har ett behov av att göra av med den fysiska energin också. Det blir ju lätt när hon blir äldre då vi kan både cykla' köra agility och åka skidor ihop,samt valla men nu, vad gör jag nu. Hur mycket fysisk aktivitet är okej hos en 6 mån valp som är tänkt att bli en mellan till stor hund. Hur tar jag ur den fysiska energin utan att förstöra henne?

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

htt
0

Har ni någon sorts hundhälsa/friskvårdsanläggning i närheten av där ni bor? I så fall kanske simning med hjälp av utbildad hundfysioterapeut skulle vara något?

htt
0

Annars kanske någon form av "mildare" balansträning?

pv60
0

Fotboll

[typellisch]
0

När Molly var 6 månader tog jag det rätt lugnt. Promenader på 30min en-två gånger/dag, annars var dom på 10-15min. Jag aktiverade med aktiveringsleksak, trix, söka godis, göra trix för att få leka med leksaken osv.

VildaVittra
3

Jag skulle vilja ta ett allvarligt snack med den personen som startade myten att unga hundar inte ska ha motion.😡

Som 6 månaders unghund skulle hon, om hon varit en draghund, redan stått i spannet.

Om nu det visar sig att hon har fel på höfterna osv så hjälper motionen henne att bygga upp en muskelkorsett runt den felaktiga leden. Inga muskler = större skada då den saknar stabilitet.

Väntar man tills hunden är fullvuxen blir det som att säga åt en 130 kg tung människa att börja tokspringa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lillvilda
0

Tack för era tips. Jag har precis hittat att det finns valpsim några mil från vi bor så det kanske vi kan pröva på. 

Fotboll vågar jag inte hålla på med så mycket eftersom hon springer som en tok och bromsar. Jag tror det sliter en del på höfterna.

Trix kör vi hon är otroligt lättlärd så det är ju bara min fantasi som sätter gränser på vad hon lär sig. Ibland känner jag att fantasin tar slut. Söker godis har vi gjort både inne och ute och det tycker hon är jätte roligt. Vi tränar med klicker så hon lär sig olika trick snabbt och lätt med den. Hon har kongbollar, öppnar mjölkpaket, toarullar och har bollar och annat som hon måste arbeta ut godiset ur. Hon brukar oxå ha petflaskor som hon får skaka ur godiset ur. Däremellan har vi kört passivitetsträning och miljöträning. Det gör ju henne trött i huvudet det ser jag ju men det är som att hon inte är nöjd förrän hon också fått ut energin ur benen. 

Våra promenader ligger runt 30-60 minuter och däremellan är hon ute på gården och ligger och spanar. 

Klurigt det här med en hund som har massor av kroppslig energi men som jag ännu inte får/kan göra slut på.

VildaVittra
0

#6  Det får man visst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lillvilda
0

Vildvittra: Ja det är sant som du säger. Jag bor i jämtland och är omgiven av en hel del hundspann och som du säger så springer de ju tidigt i spannen. 

Överallt från alla andra håll får jag höra att man inte får motionera unghundar. Nu är vi ju ute en hel del med henne ändå men jag förstår att vissa inte går alls med sina 6 mån mer än kissrundor. Det hade inte varit hållbart för oss då vi har en stor 6 mån men massor med spring i benen. Som tur är har vi lite egen mark, ängar där hon springer som hon var besatt.

[typellisch]
0

Tips på trix:

Fot - hon ska sätta sig på din vänstra sida, jämte dina ben.

Stänga dörrar

Dansa

Öppna dörrar

Nos - nudda din näsa med sin nos

Krypa

Buga

Rulla runt

Spela död

Hmm :D Några kom jag på eftersom Molly kan en del, sen bara random

lillvilda
0

tack så mycket för trick tipsen. Där har jag nya att prova som vi inte gjort ännu. Kul! det blir några vi kan köra i morgon. Hon är väldigt rolig att jobba med för hon tycker är så roligt att lära sig trick. Stor skillnad mot min gamla jack russel. Den här lilltjejen kan ju redan mer än han hade lust att lära sig på en livstid :-D.

[typellisch]
0

Härligt :)! Just ja, lägga en boll i en låda! Prova det :). Molly som älskar att lära sig saker och gör det på en dag hade svårt med det trixet och kan inte än fullt ut :).

Lycka till :D.

SmileyMalin
0

Kroppskontroll :-) Då får hon arbeta fysiskt utan att överanstränga sig! 

Balansera på stockar, backa, står med alla fyra tassarna på föremål, stå med bara framtassarna på föremål osv. Lyfta en specifik tass på kommado. Finns hur mycket som helst 😃