Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5502 ggr
fredricakarlsson
0

Fästinghalsband?

Hej jag undrar om någon har bärnstenshalsband till sin hund? Funderar på att köpa ett sånt (för de e lite finare än andra lopp och fästinghalsband) men jag vill veta om det verkligen fungerar och är värt att köpa! :)

Majken!
2

Jag skulle aldrig våga använda bärnstenshalsband. Jag använder riktigt fästingmedel, allt för att förhindra att min hund blir sjuk.

fredricakarlsson
0

#1 Är bärnsten farligt? Eller för att de inte funkar?

Michaela-N
3

Bärnsten är väl inte farligt, men själv vill jag som #1 inte använda något som ändå inte funkar på majoriteten av alla långhåriga hundar.

Majken!
3

Det är inte farligt alls! Men det verkar vara helt verkningslöst. Vissa säger att det fungerar för deras hundar, vilket är kanon, men de flesta jag pratat med och läst om på nätet säger att det är fullkomligt värdelöst.

[tintilar]
1

Min granne hade det på sin schäfer och var jättenöjd. Vi bor i Mälardalen så det är mkt färstingar här.

fredricakarlsson
0

Okej, jo för det är en mittelspitz valp vi har då han är ju långhårig. Och vi bor på landet så smutsig blir han ju, och då vill vi ha ett halsband som man kan ta av om vi behöver bada honom. Kan man använda alla fästing "preparat" på valpar oxå? Finns de något ni kan rekommendera? :)

[tintilar]
1

Jag ska prova fixodida till min valp i sommar. Det är ett giftfritt pulver gjort på endast naturliga ingredienser man ger i maten, en sorts jäst vad jag förstår. Ger det till mina katter och det är grymt bra faktiskt. Bor som sagt i Mälardalen så här finns gott om fästingar. www.fixodida.se

vallhund
2

Frontline/Effipro spot on kan du använda på valpar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Annamaja27]
0

På min hund funkar det INTE!

fredricakarlsson
0

#8 Funkar de även om man badar hunden eller "åker de av"?

vallhund
0

#10, ja men den får inte bada/simma inom två dygn efter att det applicerats.

Mischa
0

Kan även nämna att det kommit ett nytt fästinghalsband till apoteket, som alternativ till scalibor.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=250209

≧◔◡◔≦

[TeamGolden]
3

Jag gillar inte dessa drops i nacken man droppar på djuret. Det känns inte alls bra när djur bor tillsammans och gärna vill tvätta varandra. + att jag inte skulle vilja använda det om barn är inblandade. De pussar gärna på hunden/katten och förstår inte riktigt det här med ''Vänta 2 dygn''. 
Sen är det i ca 2-3 veckor denna lilla ''fläck'' i nacken på djuret efter Frontlinen, det är där ''geggan'' applicerades och där ligger den kvar. Även om den är intorkad vill man gärna inte snusa på sina djur när de har det där, det känns inte tryggt varken då för djuren eller människor. 

Jag skulle iaf börja med att testa ett bärstenshalsband, det är 100% ofarligt och sen får ni bara se om det funkar, det är ju jättebra om det gör det. Hälsosammare för barn och djur 🙂

fredricakarlsson
0

#11 Okej #12 Ja jag såg de på reklamen :) få läsa lite om de :p #13 Jo vi har använt de till andra av våra djur och jag har en lillebror som gärna klappar och kramar djuren ändå.. Så helst vill jag ha ett halsband, då vår han katt tror han har blivit "mamma" till Nilo och ska tvätta och ta hand om han hela tiden :)

sasha_setter
0

Min vän var väldigt nöjd med sitt bärnstenshalsband till sin Jack Russel Terrier!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

vallhund
3

#12 enligt en vet stud på buke så verkar försök som gjorts visa på att det inte är lika effektivt som ExSpot eller Frontline.

#13 det ligger ingen kaka kvar i pälsen om det appliceras rätt, dropparna skall appliceras på huden o inte i pälsen. Man skall inte klappa/gosas med hunden på appliceringsstället under ca 6-7 timmar, sen är det fritt fram.

Att hunden inte skall bada på 2 dygn är för att inte effekten skall minska. Medlet distribueras ut i hudens yttre fettlager.

Ja det är väldigt hälsosamt att få Borrelia o/e Anaplasma.

[typellisch]
2

#16 Eh, #13 Menade att det är hälsosammare OM det funkar. Herregud.

Pennybus
1

Jag är också väldigt fundersam till fästingar och sådant för min kommande aussievalp, och vad tusan jag ska använda så jag sätter en tass här

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

fredricakarlsson
0

#16 Är det inte farligt då om en katt slickar sig i det?

vallhund
1

#19 Om du förhindrar kattslick, eller för den delen valp/barn ditos första timmarna så är det helt OK. Dock bör man ej ha Scalibour halsband på hundarna om man har valpar eller katter som klättrar på hunden o biter/slickar den så den kan komma åt halsbandet.

Har man små barn o/e katter skulle jag välja spot on.

fredricakarlsson
0

#20 Okej, tack!

EternalWinter
0

Jag hade ett bärnstenshalsband på min Pomeranian förra sommaren och dom har ju liknande päls som mittelspitzen. Det funkade inte för honom tyvärr.

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[[Boris Sager]]
0

Vi bor i Stockholms skärgård, där det finns massor av fästingar. Bott där sedan barndomen på somrarna , alltid tillsammans med hundar. Fått plocka fästingar på hundarna dagligen. De sätter sig ju oftast på ljusa områden på hundarna. Lätt att ta bort med fingrarna , när man lärt sig.

Om man tar bort dem inom ett dygn är man säker att giftet inte hunnit  skada. Aldrig under 30 år haft nåra problem. Inte använt någon typ av fästingmedel.

Boris

fredricakarlsson
0

Vår hund är ju helt svart så om han får fästningar så är de lite svårt att se dom (dock borstar vi han varje dag) men vi har en annan liten svart hund och hon har aldrig har en fästing och hon är 11 år :) Men jag vill ändå inte riskera att Nilo får fästningar för de har kommit fler fästningar här än vad det har varit innan :/

Fridaaaa
1

Jag har petweize (stavning?), fungerat bra på våran hund och katterna 🙂 Enstaka har katten fått men det är ytterst få.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

#23 Har du belägg för det påståendet?
Jag har bara läst att det kvittar hur länge eller kort tid fästingen sitter. Så fort den börjat så får värddjuret i sig eventuell sjukdom.

fredricakarlsson
0

hur ser ert ut? för det finns olika så kanske kan fungera olika då? :p 

skicka gärna bild :)

[[Boris Sager]]
0

#26 Jag är inte veterinär, men läkare (allmänmedicin) + belägg, enligt min egen bedömning, sedan ca 30 år.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Fastingar/

Boris

Fridaaaa
0

#27 http://www.koab.se/img/nyhet.jpg

Finns bara en sort, en till hund, en till katt men är lika 🙂

fredricakarlsson
0
Karmatarerskanise
0

#28 Där står ingenting om att man inte kan bli sjuk, bara att risken är liten om den tas bort.

Och att risken är liten kan jag ju inte säga stämmer. Har bekanta som blivit sjuka trots att fästingen tagits samma dag som den satt sig. Och så ovanligt är det inte. Vet många hundar och människor som insjuknat.

fredricakarlsson
0

hehe jag läste lite fel ;p

teezan
0

vi var skeptiska till apotekets fästingmedel då vi hört om hundar som blivit jättekonstiga av dessa, som i denna artikel, även om det inte verkar jättevanligt, men i kommentarerna står det om andra biverkningar : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13349441.ab

nu är denna artikel två år gammal men när vi skulle köpa fixodida till vår hund förra året berättade butiksarbetaren att apotekets medel innehöll nervgift som i värsta fall kan döda fiskar om hunden skulle bada med det. innehåller det detta fortfarande? låter lite konstigt i mina öron…

vi köpte i alla fall fixodida i tablettform och gav vår hund, eftersom det är giftfritt, och för oss funkade det bra.

Fridaaaa
1

#33 Nej scalibor skulle jag aldrig ta på en hund :S

teezan
0

#34 nej, inte jag heller, verkar jättekonstigt :/

ts: glömde nämna att jag har en kompis som har bärnstenshalsband på sin border collie och så vitt jag vet är hon nöjd med det, nu babblade jag visst på om andra medel vilket du egentligen inte frågade efter ;)

[[Boris Sager]]
0

#31 Och jag har träffat några enstaka - i mitt jobb.

Men fästingar är aldrig "bra" på något sätt, Borrelia kan man ju ge antibiotika mot, bara svårt att se på hund, TBE kan man vaccinera sig/hunden mot.

http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/borrelios-hund

http://www.sva.se/sv/djurhalsa1/hund/infektionssjukdomar/tbe/

Bäst att ta bort fästingen så fort man ser den naturligtvis. Finns olika uppfattningar ang. överföring av giftet.

Jag har enbart min egen bakgrund & erfarenhet för bedömning.😐

Boris

[TeamGolden]
1

Även om man applicerar rätt kan det självklart komma en droppe elr två i pälsen om djuret är långhårig, rätt naturligt om man inte är proffs på det (dvs jag :p) Så nja, jag gillar inte dessa drops, de verkar ohälsosamma mot barn och djur. Småbarn vill ju gärna ''smaka'' på hundar och katter också, så kan inte tänka mig att vilja ha det om jag själv hade barn, skulle gått runt med en sten i magen av oro. 

Dessa drops har inte funkat här hemma där hunden och katten står varandra nära, de gosar varvat med små cat-fights och då blir det att de smakar pälsen och vi har slutat med dessa drops sen de blev så snälla vid varandra. De höll ett tag avstånd och var nån typ av fiender, men nu gosar de och katten tvättar gärna vovven och vovven slickar gärna rent katten, så samma sak där. Jag oroar mig sjuk om jag tänker på allt som kan hända. 

Så enligt mig är det ett klumpigt och opraktiskt sätt att hålla fästingarna borta. 

Tror du missuppfattat lite, skrev att om bärstenshalsbandet funkar är det mycket hälsosammare, det är bra att ha koll på vad man skriver innan man skickar iväg en kommentar. Visst kan alla göra misstag men fick en känsla av att det sista var menat att vara väldigt kallt och drygt lagt. 😎

Karmatarerskanise
0

36 vi är i alla fall överens om att dom bör avlägsnas så fort som möjligt :) Tbe är fruktansvärt. Har en vän som fortfarande har problem med motoriken efter 6 år.

vallhund
0

Publiserat med tillstånd av författaren:

Att leva med en hund som har SLE och RA (fästing!)

Jag vet att detta är långt, men snälla läs. Speciellt ni som är emot att sätta gift på era hundar…

I höstas hade Malte EN fästing. Han hade inget fästingmedel på sig eftersom han hade blivit opererad och huden var alltså "skadad" då. Tyvärr missade jag denna fästing - fästingen från helvetet.

I mitten av februari bröt borrelian ut och han blev trött, fick svårt att resa sig och hälta som vandrade runt på benen. Han fick till en början bara antibiotika, men eftersom han fick svårare och svårare att resa sig, febertoppar och "tappade" ena bakbenet, trillade och stundtals var blockhalt på det benet och ett framben så sattes kortison in så det misstänkes att han fått polyartrit av borrelian. Efter en vecka var han ännu sämre och hade även höga febertoppar som kom på "tre röda". Det blev ytterligare en runda till veterinär och kortisondosen höjdes rejält och trappades sedan ut under fem veckor. Under uttrappningen kom hältan och problemet med att resa sig tillbaka. Mitt i samma veva fick min andra cocker diskbråck igen och jag beslutade att avliva honom och Malte kom då lite i skymundan.

För 1,5 vecka sedan tog jag Malte till veterinären och det togs RA- och ANA-blodprov, då SLE eller polyartrit misstänktes, som skickades för analys. I fredags fick jag första svaret: Malte är RA-positiv. RA = reumatoid artrit = ledgångsreumatism, en mycket ovanlig sjukdom hos hundar. Det bestämdes att vi skulle komma idag för att Malte skulle sövas och de skulle ta ledvätska från hans leder. När jag var där och skulle lämna honom berättade veterinären att Malte även är ANA-positiv = han har SLE.

Det togs ledvätska från båda knälederna och båda carpuslederna och ledvätskan analyserades direkt. Ledvätskan var grumlig (den ska vara klar) och Malte har en skyhög ANA-titer och även bakterier och två olika sorters vita blodkroppar i ledvätskan.

Såväl reumatiska som autoimmuna sjukdomar förekommer sporadiskt hos hund. Reumatiska sjukdomar är förhållandevis sällsynta. De autoimmuna sjukdomarna innebär att immunförsvaret av någon anledning börjar angripa den egna vävnaden. Angreppet riktar sig i varje enskilt fall mot någon viss kroppsvävnad. Det är inte rätt att tala om nedsatt immunförvar eftersom sjukdomen faktiskt innebär en ökad aktivitet i immunförsvaret. Det hela handlar om att någon är fel i immunförsvaret.

SLE

Systemisk lupus erythematosus är en kronisk inflammatorisk sjukdom som hör till de reumatiska sjukdomarna. När man har SLE angriper immunförsvaret av någon anledning den egna kroppen. När man har SLE är processen som tar hand om döda celler störd. Cellrester uppfattas av immunsystemet som främmande och antikroppar bildas. Dessa immunkomplex som innehåller kroppens egna ämnen kan immunförsvaret ha svårt att avlägsna, och de kan i stället fastna i olika organ i kroppen. Immunförsvaret angriper då den egna kroppen, inflammation uppstår och organen som angrips kan bli skadade. På Malte sitter det på lederna. SLE går i skov så långa perioder kommer han att leva ett helt normalt och aktivt hundliv och vissa perioder kommer han troligtvis att vara sämre och ha värk i lederna.

RA

Reumatoid artrit av den typ som hos människor kallas ledgångsreumatism är ovanlig hos djur.

Tyvärr hittar jag inte så mycket fakta om det, kanske för att det är så ovanligt, men i vilket fall så är det samma behandling som mot SLE - kortison.

Behandling:

Han ska nu äta antibiotika i 10 dagar mot bakterierna och kortison på livstid. Kortisondosen ska höjas till det dubbla mot vad han äter nu i 2 månader och sedan ska det trappas ner till en så låg dos som möjligt, eventuellt i kombination med Imurel som tillhör en grupp läkemedel som kallas immunosuppressiva medel och som verkar genom att nedsätta kroppens immunförsvar. Detta för att kunna hålla nere kortisondosen så mycket det bara går.

Allt detta helvete är pga EN fästing som missades och smittade honom med borrelia som i sin tur utlöste dessa hemska och obotliga sjukdomar.

Har ni någon mer info om någon av sjukdomarna, eller egna erfarenheter, så skriv gärna!

Tusen tusen tack till vet. Claes Ålund på Din Veterinär i Ödåkra, Helsingborg, som mycket kompetent och envist löste gåtan.

2011-05-03 19:17:05
Snodden forever"

Karmatarerskanise
0

39.intressant att det var en vet från hbg, tillfälligt nog stället där vi avlivade Max

Lantz91
0

Vi har bärnstenshalsband. Supernöjd och inte tagit en sittandes fästning. Endast någon krypande. Undviker kemikalier men detta är ju fritt från allt sådant och fungerar perfekt mot pinnars päls :) Enda nackdelen är väl att det oftast fungerar bäst på hundar med kort statisk päls och lite sämre på långhåriga. Skulle aldrig få för mig att använda medel som man inte vet vad det innehåller. Kör hellre med halsband och kollar över/duschar efter varje promenad.

Pennybus
0

Lånar ts tråd lite, men vad rekomenderar ni till en valp(australian shepherd) som bor med en mellanpudeltik på(just då när jag får hem valpen i mitten av juni) 13 månader? Kan för övrigt tillägga att jag bor mitt ute i skog där det är lagom mycket fästingar.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

fredricakarlsson
0

Det är hemskt med fästningar och allt djuren kan få av dom! Min lärares hund har oxå drabbats av en fästing sjukdom då hon blir helt apatisk i perioder. Men mamma har bestämmer att vi ska testa med ett bärnstenshalsband eller en tick-clip, för just här vi bor brukar inte finnas fästningar och vår andra svarta hund har aldrig haft en fästing så länge jag kan minnas (hon har inte fått något fästing medel de senaste åren), utan det är bara när vi är ute i skogen man kan få med sig någon fästing men vi borstar igenom hunden varje gång och kollar hela pälsen, och det är rätt bra att han är svart då fästningar hellre söker sig till ljusa saker.