Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1062 ggr
Wezza
0

Utställnings-träning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska kanske anmäla mig och Smiley till en blandisutställning nu i sommar, och började igår träna på att gå och jogga på en grusplan, och undrar om det är något särskilt att tänka på? Hur man tränar (gå/jogga) på bästa sätt, hur mycket, hur man ska hålla kopplet mm. Hon var riktigt duktig igår å idag :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

myra82
0

Håll kopplet i vänster hand och försök att träna in att hunden springer med lite mellan rum från dig, dvs så hunden inte springer för nära dina ben. :) Lycka till

Alexandra-S
0

Nu vet jag inte hur seriöst du har tänkt att träna, men ett utställningskoppel är ju något att träna med. 
Träna även på avståndet mellan dig och hunden. Och för själva hanteringen ska ju hunden klarar att främmande människor tittar på tänder osv. Träna även på att inte vara i vägen för domaren när denne bedömer hunden, att du följer efter domaren eller vad man ska säga.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Wezza
0

#1 Ok tack :) Men om jag har kopplet i vänster hand ska hon springa/gå på vänster eller höger sida?

Alexandra-S
0

#3 Det beror på vart domaren står. Du ska aldrig vara mellan domaren och hunden så det varierar  mycket vart hunden ska vara.

Wezza
0

#2 Hade tänkt träna 4-7 gånger i veckan. Utställningskoppel har jag, inte ett sånt smalt men ska bara ha det till träningen, skaffar ett ''riktigt'' när det väl e tävlingsdags ;)

Wezza
0

#4 Okej, då vet jag det ;)

Alexandra-S
0

Måste bara fråga varför du ska träna på en grusplan? Att jogga på en grusplan sliter mycket på hunden då det är ett hårt underlag som dessutom sliter på trampdynorna med gruset. 
Träna istället på en gräsmatta/plan då det är mycket skonsammare för hunden :)

Wezza
0

#7 Passade bara på att göra det där (max 7 varv, 2dagar) då vi går förbi en plan grusplan på morgon rundan.  Jag vet att det inte är bra för hunden så hade verkligen inte tänkt att träna där särskilt mycket, men nåt varv med nån/några dagars mellanrum skadar ju inte då vi ändå går förbi där :)