Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2644 ggr
[dynamitella]
3

Hyra ut sin hund?

Jag blev lagom förvånad då jag stötte på en annons var ägaren till en liten yorkie. Hen ville hyra ut hunden till diverse ändamål. Exempelvis till sällskap eller filminspelningar.

300;- per dag, 1000;- per vecka eller 3000:- per månad.

Låter detta inte, ja, jättekonstigt? Hittar inte annonsen nu i efterhand, men kan inte sluta tänka på det. (vill inget annat med tråden än att dela med mig, inget vidare ändamål alltså).

felzena
0

Jag läste annonsen jag med, tyckte det lät helskumt.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Karmatarerskanise
1

Att låna sin hund till sällskap är kanske inte så konstigt, men hela veckor eller månader låter sjukt.

russin
0

Är mer märkligt då det stod att den hade EU-pass. Som att be om att få hunden stulen för 300 kr och skeppa den utomlands !

Vizzla
2

Känns som att hunden blir en "sak" då och inte en levande varelse. En del hundar klarar ju bättre än andra att byta miljö osv men de flesta mår ju ändå bäst av att vara med sin husse/matte eller åtminstone kända personer.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hyrrokkin
1

Tycker också det känns märkligt. Typ filminspelningar och sånt kan jag förstå, där behövs det ju hundar emellanåt, och så vitt jag vet så är ju alltid husse/matte med bakom scenen ändå, det blir som att "gå till jobbet". Men att hyra ut den en vecka hit och en vecka dit låter inte som något trevligt ens för en hund som gillar folk och nya platser.

CelsiusT
1

#4 Jag förstår hur du tänker och håller väl egentligen med. Men vill ändå ta upp det faktum att man faktiskt gör så väldigt mycket med hästar. Man kan hyra en häst för en dag, eller för en ridlektion, för en eller två dagar i veckan, eller för en månad, eller hela sommaren. Inget konstigt med det och dom är inte mindre levande eller mindre älskade och uppskattade för det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lilllens
1

Nej det låter konstigt. Skulle inte hyra ut varken hästen eller hundarna.

Vizzla
1

#6 jag har själv hyrt häst när jag var ung. Dock ser jag en skillnad i att hunden bor ju med sin husse/matte medan hästen till större delen är "utan" människan, i stallet, hagen osv. Jag upplever att hunden har större behov av människan än vad hästen har.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

CelsiusT
1

#8 Jo förvisso men samtidigt vet vi att hunden är väldigt flexibel och anpassar sig lätt, inte alla såklart men många. Jag kan tex lämna min hund till vem som helst och han är sig själv och trivs precis lika bra (och lyder den människan precis lika bra som han lyder mig, håller sig på den tomten när man släpper ut honom även utan staket, följer den människan precis lika bra på promenader och tyr sig till den människan inne precis som han tyr sig till mig). Hade lätt kunnat "hyra ut" honom om jag ansåg att det var trevligt att göra det av någon anledning. Ser dock inte varför jag skulle göra det. Fast iof har en liknande situation infunnit sig då en tjej hjälpte mig en tid och "passade" min hund några dagar i veckan en tid och hon tränade och tävlade då min hund och hade honom som sin, att jag inte fick betalt för det märkte troligtvis inte hunden av. Har också med min förra hund behövt lämna bort hunden en kortare tid, lämnade iväg min hund i ca 2mån, inga som helst problem det heller.

Min mammas hund hade det dock inte fungerat med då hon får separationsångest och inte alls trivs med att byta miljö och människor.

Precis samma individualitet finns det ju bland hästar. Min ena häst blir jättestressad om det så bara är någon annan som passar henne för en helg (och hon står kvar i sitt egna stall med samma rutiner, bara att en annan människa gör det). Hon mår dåligt, äter inte sin mat ordentligt och beter sig konstigt och blir snabbt väldigt skygg. Sedan finns det hästar som inte alls har något problem med att byta ägare, stall och plats varje dag. Det är ju olika hur det påverkar individen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[RMSLiners]
0

Alla sätt att tjäna pengar på tycks folk hitta på. Hade fattat mer om det gällde att ha ut häst på foder men hyra ut en hund var något nytt.