Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1582 ggr
LillPom
0

Ensamträning ruta 1!

Hej alla!

Jag förstår inte riktigt vad som hände… Men jag ensamtränade Inez och till en början fick jag lämna telefonen och spelade in..

Vi gjorde detta bra tag… ökade långsamt… De gick super! Hon kunde klara max 3 timmar men vi höll oss ofta bara med 2 iaf.

Varje gång lyssnade jag på inspelningen och inget skällande. Hon låg på mattan nedanför krokarna när man kom in.

Efter ett tag tog jag med mig mobilen i tanken på att allt var lugnt.

Gick ju bra de också. MEN! när hon nu börjar närma sig 6 månader… så har allt förändrats! De är som dag och natt… Hon skäller igen när hon är ensam fick veta de av en granne.

Hon var ju alltid tyst när man gick och jag stannade alltid kvar i trappuppgången ett par minuter innan jag gick iväg.

Jag vet inte vad som har hänt! :S Så jag måste nog börja på ruta 1 igen… Men lite tips på bra sätt ? Kanske något som jag inte kommit på eller mer effektivt? 

Kan ju tilldela att hon verkar visa hormon beteenden mer nu? Kan de har nått att göra med de hela?? Hon är inte alls kontaktbar på samma sätt längre.. de kräver mer för att få henne lyssna osv.

[typellisch]
4

Har för mig att en valp i den åldern inte alls ska lämnas hemma själv i 2-3 timmar. Det är vad många predikar för här på forumet i alla fall. Så där kan ni ha er anledning till att det vart pannkaka av det hela: ni började för tidigt att lämna henne för länge.

[typellisch]
0

Tillägg: Ja, det är en valp och snart träder hon in som unghund. Såklart det är hormoner som flyger igenom hela kroppen och rubbar hennes sinne lite. Det är som när vi människor får mens för första gången: hormoner, hormoner och ännu mer hormoner. Kan ju bara tänka sig hur vi reagerar vid mens, det är ju nästan samma som för hundar i perioden valp till unghund liksom.

felzena
1

Ibland händer det att man får bakslag i träningen och enligt min egen erfarenhet brukar de komma under hundens s.k spökålder. Där allt man lärt in kan vara glömt under en natt. 

Jag tycker du ska börja om från början och ta det i ett lugnt tempo. Hur länge kan hunden vara ensam innan den börjar skälla nu? Är det något som har hänt som skapat osäkerhet hos hunden? De är mycket faktorer som kan spela in.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

LillPom
0

Förstår inte vad de är för fel att lämna om hon klarade de 1 till max 2 gånger i månaden. Mest när jag skulle handla.. en bit dit :P Annat blev jag pank.  Är ju helt ensam.

Jo :) Ja de blir att börja om. Inte mer med antar jag.

[typellisch]
0

#4 Alla delar vi olika åsikter om ensamträningen, jag hade fixat hundvakt :). En valp är nog rätt förvirrad och lite osäker när den kommer till ett nytt hem och behöver mycket trygghet osv. Tror en valp kan bli mer förvirrad om valpens nya ägare bara försvinner.. som folk skrivit; enda gången en i flocken försvinner från gruppen är när den dör, vilket kan orsaka en del förvirring hos hunden.
Men som sagt, alla anser vi olika.

russin
0

Det kan vara så att hon närmar sig löp. Har haft hund som kunde vara ensam hemma utan problem, men som fick ensamhetsproblem vid varje löp och gnagde sönder dörrlisten då. Dottern till den hunden gör samma sak.

russin
0

#5 enligt jordbruksverket får inte en liten valp lämnas ensam mer än kortare stunden och enligt dom själva är kortare stunder runt 2 timmar.

En 6 månaders räknar inte jag som liten valp längre och mina har klarat 2 (-3 timmar vid behov) timmar då utan problem - dom sover.

LillPom
0

Såklart, men de finns liksom noll chans att han hundvakt för mig :P Så jag sitter i en ganska jobbigt sits… min mamma bor ju 40 mil bort XD Min pojkvän 10 mil plus jobbar hela dagarna.

Hans föräldrar 3 mil men de båda jobbar också XD Närmaste kompis är inne i stan så 10 mil XD 

Om man säger kort jag ville inte själv men jag hade inte så mycket val.. Eftersom de jag trodde sa sig kunna backade ryggen i sista stund.

LillPom
0

Ja 2 timmar är ju nu när hon var början på 5 mån. Tänkte de var väl ganska normalt då`?

Ja jag har funderat på de med.. För Inez börjar visa tecken på löp men själv vill jag väl inte det XD De är så tidigt för min lilla strumpa!

[typellisch]
2

#7 Som sagt, vi delar olika åsikter och jag själv har inte lämnat Molly utan hundvakt vid den åldern och det är mer personligt uppenbarligen :). Sen om det var okej för jordbruksverket att jag lämnade Molly i 2 timmar kvittar för mig, jag personligen hade inte mage att göra det om det inte var akut. Min framtida hund kommer heller inte få vara ensam vid 3-5 månaders åldern i 2-3 timmar. När en hund blir 6 månader kan jag gå med på att den blir lämnad ensam i 2-3 timmar, men inte tidigare. Och det är mer en personlig åsikt helt enkelt.

[typellisch]
0

#5 Då är det en annan sak om man inte har nåt val till det, som jag skrev i kommentar #10. Hade själv gjort så om det var akut och nödvändigt för mig, då har man inget val :)

russin
0

# 11 - fast har man fler hundar så måste man börja med ensamhetsträningen tidigt. Jag som ensamstående kan inte släpa med/bära med en valp hela tiden när den äldre behöver sin motion. Men jag gör ensamhetsträningen på ett positivt sätt, så mina valpar brukar vara jätteglada när dom ska få vara ensamma en stund = deras gnaga-gott-ben-stund🙂

Mina får börja sin ensamhetsträning ganska omgående som små valpar och det har inte varit några problem med de sista 3 hundarna om bara valpen är trygg i sig själv. Vissa justeringar kan behöva göras för att passa just den valpen, men det brukar gå att fixa. Mina klarar 1 timma vid 3 månader utan problem - dom gnager ben och sedan sover dom tryggt. Jag gör det även till en rutin, så dom vet exakt vad som väntar och dom lär sig på bara några få dagar hur det är och två gånger per dag får mina valpar vara själva när den äldre tas på promenad fram till 5-6 månaders ålder och är så pass stora att dom kan hänga med längre sträckor.

Reise
1

Det kan också vara så att hon behöver mer rutin i ensamhetsträningen, att hon inte går från att vara ensam 1-2h 2 gånger i månaden till att du alltid finns där 24/7 - Ifall de går för lång tid mellan ensamstunderna är de lätt att dom glömmer bort de dom lärt sig.

Ifall du kanske går och handlar eller gör andra ärenden medans hon får lite sysselsättning och kanske minska ner på området hon är själv? Kanske bara ett rum till att börja med, och sen utöka allt eftersom hon känner sig trygg i situationen.

Börja med en kvart här och där, kanske om du har bil - göra korta ärenden så hon får rutin på att du alltid kommer tillbaka.

Men de finns såklart mycket anledningar, man får pyssla ihop efter hunden och dess behov.

Jag hade en väldigt mammig hund, så vi fick börja i myrsteg innan vi ens lämnade dörren - bara att kunna vara i ett annat rum och att hunden känner sig trygg utan att behöva följa efter är ett framsteg.

LillPom
0

Nee så är de aldirg utan de är ju de långa stunderna som är ganske 1- 2 gåner i mån sen går jag ju 1 timme om jag ska tvätta osv m.m lite här och där. Så de är inte 24/7 varje dag :)

[TeamGolden]
0

Hon börjar ju bli äldre så du får räkna med spökålder snart. Det blir en jobbig tid där man måste börja om som om de vore små igen oftast. 
Sen kan det vara löp på G, lite tidigt kanske för det men ja, börja om med ett par minuter igen och lämna henne med en aktiveringsboll eller nått kul så hon knappt märker att matte går. 
En sak man helst ska undvika är att säga ''Hejdå'' till hunden då det blir mycket laddning i det och hunden gärna förväntar sig något då när man tar kontakt på det sättet.

LillPom
0

Jo hon har visat tecken på löp kan vara på ingång :S  

De var bra ider :) Ska försöka göra det.

Till alla:

Jag undrar om Adaptil kan vara nått att ha samtidigt? Folk säger de ska vara bra och de kan ju vara ett bra komplement :)

Lans
0

Min hund är nästan 7månader och hon är själv från 6 till 10-11 på förmiddagen utan problem.

Började jobba igen för 1½månad sen och då hade hon varit själv i 2-3h i taget innan. Så i början fick jag springa hem å ta extra rast (jobbar som städerska på ett sjukhus och dom har svårt att få vikarier, så kunde jag jobba 4h en dag var det bättre än ingen vikarie alls. Sjukt bra!) + att pappa kom förbi och gick ut med henne/var med henne en stund.

Jag använder programmet Audacity (gratis o ladda ner) och spelar fortfarande in henne jämt. + att jag har en fleeceråtta (från qurts.se) som jag gömmer godis/goda ben i varje gång jag går. Hon är helt tokig i den. På morgonen när hon ser att jag ska gå till jobbet är hon jämt å letar efter råttan. Brukar gömma den i lägenheten så hon får leta ett tag efter den också :)

Annars så vet jag att hon sover/tar det lugnt till efter 10. För det gör hon även på helgen. Väldigt smidigt att ha en morgontrött tjej :)  Hör på inspelningen ibland att hon kan yla en gång eller två vid 10.20-10.30 om jag inte hunnit hem tills dess. Annars är hon tyst. Även om jag skulle komma först 11 så är det inte så att hon sitter å ylar i mer än en minut.

Men jaa….sluta inte att spela in är mitt råd. Och lämna bra grejer. Leksaker som man bara plockar fram när dom är själva :) Toarullar med godis och fryst kong med nått gått i. Jag lämnar alla möjliga roliga ben åt henne som man säkert egentligen borde ha koll på dom när dom äter. Men ja….känner hellre att hon får dö av ett ben i halsen än att hon ska behöva vara ensam o sysslolös varje dag.

Denna vecka har hon varit själv 6-10.30 så har jag kommit hem och varit ute med henne lääänge och sen jobbat igen ca 12-15.  Vet att det är väldigt länge ensam. Men då har jag lagt ner hela min lediga tid till henne sen. Tränat och umgåtts. Sen är jag bara timvikarie. Så nu har jag jobbat hela veckan…men nästa vecka har jag bara jobb på måndag, sen kanske jag inte har något mer jobb innan sommarn om ingen blir sjuk :D Så jag VILL att hon ska klara av o vara ensam om det behövs. O då är det ju bara o träna.

Men ja. Klockan 11 då ska hon ut. Annars så blir det ett jäkla liv :)  Annars så klarar hon sig bra. När jag är ledig så är det också ut en timme vid 11-tiden. Sen kan jag sitta o måla i köket med stängd dörr så hon är van att inte svansa efter mig hela tiden. Innan jag jobbade så var jag väldigt dålig på att ensamhetsträna. Inte vill man ju lämna hemmet själv utan hunden. Vad ska man göra då liksom? Så det var toppen för mig att jag kunde börja jobba 2h+2h i början och sen utöka allt eftersom. 

Så jaa…mitt tips: Fleeceråtta eller nått annat kul som bara kommer fram när matte sticker. Så dom tycker att det blir ROLIGT att bli lämnad :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

mikafika00
0

Jag tränar min hund genom att stänga in henne i ett litet utrymme typ på toaletten det är tryggare för dem, men också att ha en korg eller hundens sovplats för då har den något den ska stanna på, varje gång jag lämnar henne säger jag "stanna i korgen"

[typellisch]
0

#18 Om jag stängde in Molly någonstans skulle jag hellre stänga in henne i sovrummet. Är sängen hundens sovställe ser jag det mer tryggare för en hund att vara på än på en okänd toalett där den sällan är.
Logiskt sätt så är ju hundens sovställe en trygg plats. Men att slänga in en sovkorg i ett okänt rum, som en trång toalett, känns bara knasigt. Hunden ska väl ha utrymme att röra sig även när man inte är hemma?

russin
0

Mina hundar skulle bli mer oroliga om jag stängde in dom där dom inte brukar vara och likaså om jag skulle krångla för mycket när dom är själva. Det enda är att jag ibland stänger till vardagsrummet, för det är så lyhört utifrån där och dom ligger ändå och sover i andra änden av hemmet när dom är själva - men det blir tystare och lugnare för dom då.

Lans
0

Jag skulle inte heller stänga in nånstans där dom inte är annars. Aska är i vardagsrummet + hallen, där hon hänger när jag är hemma också. I köket får hon inte vara utan uppsikt, då hade hon nog röjjt som bara den!

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999