Minst och mest skälliga hundrasen
Halloj
Skulle vara roligt att se vad ni ifokus-medlemmar upplever som mest och minst skälliga hundrasen. Självklart finns de dem som har raser kända för att skälla, men som inte säger ett knyst och tvärtom… men ni förstår hur jag tänker va? 🙂 Alltså helt baserat på personliga erfarenheter.
Vad en uppfattar som skälligt är ju väldigt relativt i och för sig 😉 Men om vi säger att en "tyst" hund är en som kanske skäller några gånger om året eller typ boffar till någon gång enstaka gång. Och en skällglad hund är en som glappar mest jämt.
Den mest skälliga hundraserna jag träffat har varit sheltis och västgötaspets.
Den minst skälliga är nog någon vinthund. Sen har alla cockers jag umgåtts med faktiskt varit "tysta".
Vilka upplever ni?
Finnspets är nog de mest skälliga jag mött men det är ju också det dom är avlade för som trädskällare.
Minst skälliga är nog nån amstaff eller staffe jag mött på nån kurs, säger aldrig ett ljud.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Basenji sägs inte skälla, men de uttrycker sig uppenbarligen på andra sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=iOR5DUFmRjY
Boris
Jag tycker att dom flesta småhundar överlag skäller mycket.
Amstaff är väl den tystaste rasen jag mött. 🙂
// Lise
When nothing goes right, go left!
Nakenhundarna skäller faktiskt inte mycket. I alla fall inte min.. hon gruffar/skäller vid lek, det är allt. Annars är hon tyst som en mus!
Byns KO är helt klart den tystaste jycken jag stött på, i övrigt tycker jag nog faktiskt schäfern är den som ljudar mest, liksom de staffar vi träffar.
#4 Jag tror det beror på ägarna. Små hundar är gulliga och "gör ingen skada", jag har träffat många småhundsägare med den inställningen.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Mest skälliga jag stött på: Isländsk fårhund, dvärgpinscher, sheltie och dvärgschnauzer
minst skälliga: Majoriteten av de stora hundar jag stött på labrador, golden, amstaff
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 Ja, ägarna har stor roll i hundens fostran såklart.
Justja, taxar & chihuahuor ger mig tinnitus så fort man passerar med eller utan hund, har tyvärr inte stött på en enda individ av dessa raser som inte glappat som en jag vet inte vad.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund