Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 812 ggr
Leosmatte
0

Behöver tips!

Hej! Min hund Leo är 3 år och är en kooiker hondje. Han har aldrig riktigt varit så intresserad av mat. Vi har testat olika foder men han tycker inte om något av det. Ibland har han aptit och ibland inte. Han blir ofta hård i magen. Har du något tips på att lära hunden att få aptit? Eller är det ingenting att göra åt? Tacksam för svar!

Anibaz
0

Testat färskfoder?

[Forest]
0

Jag skulle rek att ni provar färskfoder och där finns det flera märken. Här har jag två kräsna hundar, de ratar bravo men äter gärna voh och nordic. Jag ger voh för denna tycker jag deras magar är bättre.

Smaksättning kan man oxå ge det ska tydligen finnas sprayflaska med fiskolja, smart att göra som smakförstärkare samtidigt är det nyttigt :) Finns en del tips bla blanda i lite färskfoder eller annt gott i maten .

mingman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är han i hullet och så?

Vart jag vill komma är; gör det något att han inte alltid har superaptit? Min aussievalp äter lite som han vill, ibland får han i sig sina tre mål om dagen och ibland kommer han inte längre än till frukost. Så länge han är pigg och inte dålig i hull låter jag honom äta som han vill.

Jag försöker istället göra maten roligare. Ger i aktiveringsleksaker, tränar med den, igårkväll blötte jag upp och blandade cirka 5/6 torrfoder med 1/6 färskfoder och la i en "tuggsko" och lade i frysen över natten. En sån ska han få till frukost. Min hund äter väldigt mycket bättre om han får jobba för maten. Bara att kasta torrfodret på gräsmattan en näve i taget gör att han får i sig så mycket mer.

Annars, om du vill "krydda" och smaksätta är en väldigt lätt sak att göra att ta lite lite färskfoder, och blanda med varmt vatten, och sedan hälla över maten. Det ger mycket smak i förhållande till hur lite du behöver tillsätta. Om jag lägger små godisbitar på maten plockar Fidel bara ut dem.

Om du inte vill byta till färskfoder helt alltså. Det hade jag gjort om inte Fidel varit så rörig i magen och jag haft så dåligt tålamod.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/