Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5516 ggr
EstherVess
0

Lök?

Lök är ju väldigt giftigt för hundar. All slags lök. Men, en sak som jag funderat på länge .. När man gör buljong o såser osv då innehåller de ofta avkok på lök eller hur man ska säga. Är det oxå farligt? Eller kan man ge hundarna det?

EstherVess
0

Det är ju samma med det mesta kött man lagar så har man lök m.m. vid sidan om. Är det oxå farligt att ge hunden då?

Wezza
0

Vi har lök i köttfärssåsen, det får hundarna och dom har aldrig mått illa eller något sånt för det :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Karmatarerskanise
2

#2 Det är inte bra. Precis som man inte ska ge köttbullar med lök i.
Giftet samlas i kroppen och en dag kanske det är nog.

Angående avkok och buljonger så hade jag inte gett det om det varit lök i. Ser inte heller varför man skulle ge det till en hund :P

Onödigt att riskera något då lök faktiskt är giftigt för dom.

#1 Vad menar du med att det mesta kött man tillagar? Jag har aldrig lök när jag tillagar kött om det inte är gryta.

Jag hoppas ni vill läsa den här artikeln, den är väldigt informativ och bör tas på allvar! http://www.aquafox.se/pdf/livsfarligakottbullar.pdf

Det står köttbullar i länken, men den informerar om att all sortslök i alla olika former är farlig. Även om man inte märker det på hunden då man ger små mängder så skadar det hunden.

Oliviahack
3

Förstår inte varför man överhuvudtaget ger hunden mat som vi människor äter. Jag förstår om det är rått kött men inte tillagat. Hundar ska äta hundmat.

[[Boris Sager]]
0

Håller med dig #4. "Man" ska inte ge hundar annat än hundfoder.

För deras egen skull.

Boris

[Annamaja27]
1

#Njae, giftet ansamlas inte i kroppen. Däremot är även mycket små mängder farliga även om det inte leder till akut förgiftning. Även små mängder lerder till sänkt syreupptagningsförmåga, även om det inte märks på hunden.

Karmatarerskanise
2

#6 Utryckte mig fel.
Hundar som utsätts för en liten mängs lök under lång tid drabbas av en långsam nedbrytning av de röda blodkropparna. Och till slut kan det bli akut förgiftning.

EstherVess
2

Jag vet att lök är giftigt, det är inget snack om det. Vet dock många som ger sina hundar lök, ibland väldigt mycket. Konstigt nog.. #3 Om man gör köttfärslimpa, kött i ugn eller steker i stekpanna så har vi alltid lök, morötter m.m. bredvid för att ge smak, sen gör jag sås på det. #4 & #5 Nu var ju inte det frågan, även om ni har väldigt fel. Det är bra för hundar att få annat oxå. Det är INTE bra att bara äta hundmat! Rått är det bästa men även kokt o annat tillagat är bra så länge det inte innehåller nått onyttigt. Det är många som kokar egen buljong till hundarna just för att det är bra för dem. Att bara ge hundmat är definitivt inte bra, nyttigt eller roligt för hunden!

EstherVess
0

De kan bli akut förgiftade oxå.. http://www.aquafox.se/pdf/livsfarligakottbullar.pdf

EstherVess
0

#2 lök i köttfärssås ÄR livsfarligt. Läs länken. Såg nu att jag länkade samma länk som länkats förut.. ;) Jaja det kan aldrig sägas för ofta..

EstherVess
0

Det vr därför jag frågade, då många gör egen buljong (utan lök i hoppas jag då) vilket jag själv brukar göra, morötter o höns är en favorit o väldigt nyttig! Speciellt att äta morötterna till maten oxå ;) Men många har jag sett hör dessa buljongtärningar, vilket vissa även fått ordinerat från veterinärn vid tex matvägran, vätskebrist osv men alla dessa buljong tärningar (utom fisk?) innehåller lök? Därav min fråga…

Karmatarerskanise
0

#8 Ja, köttfärslimpa blir ju som köttbullar, lök i = farligt.
Skulle inte ge kött som varit i samma panna som lök heller, känns som en onödig risk.

Du får gärna visa mig var man kan läsa att vanlig husmanskost är bra för hundar. För det var verkligen nyheter för mig.

BARF är en helt annan sak och naturligt, vår föda är inte naturlig för en hund.

Oliviahack
0

Bevisa gärna att jag har fel. Det blir ju inte tråkigt för hunden om man ger barf eller bara torrfoder. Hundar tänker inte som vi.

EstherVess
2

#12 Man läser det man vill läsa ;) Var skrev jag att husmanskost är va för hundar?? Och självklart får de inte köttfärslimpa med lök i… Jag skrev : "Rått är det bästa men även kokt o annat tillagat är bra så länge det inte innehåller nått onyttigt." En hund som endast lever på hundmat mår inte bra. Kokta morötter, kokt höns, kokt torsk, osv osv är BRA mat. Lök, potatis, salt, choklad, vindruvor, sötningsmedel etc är GIFTIGT för hunden.

Fenix_Chicci
0

#8 Sen beror det ju på vad man definierar som hundmat :) Tex. barf eller färskfoder är ju hundmat och det går alldeles utmärkt att ge endast det. Däremot torrfoder är väl inte den bästa hundmaten, och bara för att något kallas hundmat är det inte säkert att det är bra för hunden ;)

Dock så tycker jag inte att buljong skulle vara något att ge sin hund, hellre ger jag då rå mat och skulle jag vilja tillsätta något extra smaskigt så har jag på lite blod.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

EstherVess
2

Och som vanligt, alla gör ju som de vill med sina djur, men jag skulle aldrig ge enbart torrfoder. De får torrfoder två ggr om dan och så ibland nånting till, inte varje dag men ofta. Det kan vara allt från kokt torsk, höna, morötter till råa köttben, köttfärs, råa höns tex vingar osv :)

EstherVess
1

#15 ja buljong är bra vid matvägran som jag nämde, men då tycker jag det ska vara med bra innehåll. Blod är toppen! :) Buljong är även bra för draghundar, de som har dem ger dem det ofta under vintern..

Fenix_Chicci
0

#16 Vet att detta är lite off-topic men kan inte låta bli att fråga. Varför ger du torrfoder överhuvudtaget? Du verkar ju väldigt emot torrfoder så varför inte börja ge hundarna enbart rå föda? (och, ja, jag håller med. Jag vill inte heller ge torrfoder, och därför jag inte det mer än till min gamla hund som käkat torrfoder hela livet och därför måste vara lite försiktig med maten och gå långsamt framåt om han skulle äta enbart rå föda)

#17 Vad innehåller isåfall en sådan "bra" buljong? Själv ser jag inte riktigt tjusningen i att ge buljong när det finns så mycket annat att ge.

EstherVess
2

#18 det är nog mest bekvämlighet, o att jag inte kan tillräckligt om näringslära för att känna att jag kan tillgodose hundarnas vitamin o mineral behov o allt annat… Buljong jag gör brukar jag göra på hel (ekologis o kravmärkt) höna, med allt innehåll i förståss o morötter mer behövs oftast inte ;) de älskar det o även den kokta hönan o morötterna…

Karmatarerskanise
0

#14 Fel. En hund som äter bra hundmat kan må ypperligt.

felzena
0

En fråga till dig TS - Varför skulle en hund som lever på enbart hundmat inte må bra av det? 

Nu utgår jag från att hundmaten innehåller allt nödvändigt en hund behöver få i sig.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[typellisch]
1

Nu ska vi se. Molly har Acana Lamm och Äpple, innehåller en drös med bär och frukter och annat gott. Utöver det får Molly råa ben från vilda djur och lamm. Utöver det gurka och leverpastej då och då. Utöver det lite hundgodis när vi tränar.

Inte tusan tror jag Molly mår dåligt för att hon mestadels får mat som är gjorda för hundar? Hon får ju smarrig mat med smak (till skillnad från R.C. som innehöll bara massa strunt) och varierat med godis.
Enda hon får i människoväg är just gurka och leverpastej. Aldrig att hon får nåt annat än det. Hon mår så bra så med hundmat.

EstherVess
2

#22 Haha ja jag skriver ju det, precis vad du säger att du ger. Vad är det som missförstås? Lamm, frukt, bär - är inte det människomat? Men höns som jag ger är det o ingen hundmat? Jag förstår inte problemet.. Det enda jag skriver är att jag tycker inte att endast torrfoder är bra åt mina hundar, utan de får färskfoder utöver. Herregud, folk läser det de vill läsa för att skapa diskussion, tröttsamt..

[typellisch]
0

#23 I så fall är lamm, frukt och bär människor mat packat i hundfoder i mitt fall :).
Jag skrev bara vad jag ger Molly.. att människomat inte kommer i närheten utav hennes mun (förutom gurka och leverpastej) och då räknade jag inte hennes torrfoder som människomat direkt..

Är inte det ett forum är till för? Diskussion? :)

EstherVess
1

Du skrev att hon får råa ben från vilda djur o lamm, det är människomat… Visst ska man diskutera, men varför diskutera när man säger samma sak? Rätt larvigt i mina ögon..

[typellisch]
0

#25 Nja.. jag ser det mer som hund-tuggben då jag köper dom på djuraffär 😛 Hade jag köpt mina ben i mataffär hade jag sett det som människomat. Men det är inte så att jag tänker gnaga på hennes råa ben med kött på direkt. Och jag menar, vilda djur äter ju kött dom med så det är ju inte direkt människomat enbart? Det kan vara både och helt enkelt.

Jag vill bara säga min mening och jag ser inte något larvigt i att få säga sitt.

EstherVess
1

Köper du RÅA ben i djuraffär? Frysta då eller? Det jag sagt från början är att jag skulle aldrig ge mina enbart torrfoder, vilket jag inre trodde du gjorde, men tydligen gör du det o då missförstod jag dig…

[typellisch]
0

#27 Jag köper RÅA ben i en djuraffär, dom ligger i en frys och det finns häst, lamm, älg, vilt, nöt, märgben osv osv. Så ja, dom är frysta.

Jag ger Molly Acana Lamm och Äpple helfoder. Råa ben varannan dag typ och när jag vill skämma bort henne får hon lite gurka och ibland leverpastej. Och hundgodis vid träning.

EstherVess
0

Menar du vanliga märgben, eller mer barf ben med kött? När jag tänker ben på djurafför så tänker jag märgben eller benknota.. Vilket jag skulle vara försiktigt med.. Till maten ger jag hela köttbitar med ben i av tex fläsk, nöt, lamm, kyckling, älg - ja alla slags ben. Och då är det ben med allt på. Det är det jag tänker när jag tänker ben, därför jag missuppfattade dig när du skrev att din hund får ben av lamm o vilt…

[typellisch]
0

#29 Benen består av revben från olika djur med kött kvar på (det är dom vanligaste jag ger Molly, ibland får hon större ben som ett bröstkorg eller vad tusan det är och då vaktar jag henne noga så hon inte biter loss en liten benbit och kvävs).
Märgben har jag handlat, men min hund tålde inte häst så en bekant fick alla ben jag hade med häst inkl. märgbenet. Men det var ett runt stort ben med märg inuti och lite kött på utsidan. Molly har däremot inte fått märgben alls.

Jag ser till att plocka på mig dom ben som är raka och inte för mycket ben på, alltså just revben. Hittade perfekt revben av vilt så jag plockade på mig ett kg.
Anledningen till det är att Molly höll på att kvävas en gång när jag köpte bröstkorg (tror jag det var) och hon fick i sig en liten benbit hon prompt skulle svälja. Så nu ser jag till att få raka ben som är revben oftast, då är det bara för henne att tugga bort köttet och tugga lite på benet.

Benen Molly får har ett lager av tunt kött på, sen kommer benet under köttet. Kötthalten (så att säga) varierar, jag plockar på mig olika variationer av kötthalt liksom.

Så det är råa, köttiga ben. Inte för mycket kött då benet oftast syns men det är alltid kvar någorlunda kött på alla benen dom har.

[typellisch]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där har du en bild på ett ben hon brukar få; raka och perfekta med en del kött kvar på.

EstherVess
0

Ok, vad bra med en djuraffär med såna ben. Jag får köpa mina i affär'n… Det enda vår djuraffär har (o de är ändå rätt stora) är färskfoder, fryst, i korv.. Det är lite läskigt med ben om det lossar bitar, därav min ovilja till märgben, har sett de orsaka stor skada på hundar..

EstherVess
0

Oj vad stor hon är!! :O Benet ser smarrigt ut ;)

[typellisch]
0

#32 Ja, jag är toppen glad att vi har en sådan affär i stan :). Dock längst ifrån mig men men.. man får offra sig för sin käraste! Den butiken har även färskfoder faktiskt :).

Ja, jag fick ju gräva ur en benbit ur halsen på Molly :(. Hon hostade och hade sig, det sker så fort! Så nu är jag mer noga att få dessa raka ben som är på bilden. Dom är perfekta!

[typellisch]
0

#33 Hon har vuxit hon :). Haha.. ja, hon blir galen när hon vet att hon ska få ben!

EstherVess
0

Vår lilla fis väger knappt tre kilo o är i storlek mer som en Chihuahua.. Fast hon är inte undernärd direkt… ;)

[typellisch]
0

#36 Liten plutt :). Molly väger 5 kg hon.

Fenix_Chicci
0

EstherVess: vad jag förstår så menar du att enbart torrfoder klassas som hundmat? Jag håller med dig i att enbart torrfoder inte är helt optimalt för en hund, de klarar sig på det om det är ett bra torrfoder men det kan bli tråkigt i längden och de mår bättre på råa animalier vilket deras kroppar är anpassade för att äta. Vill man inte ge torrfoder men ändå inte har kunskap nog för att barfa så funkar färskfoder ypperligt. Det ger jag min tik så hon får i sig allt hon behöver och det är rått fast i mald form. Sen får hon köttiga ben utöver som jag köper i mataffären och lite mixade grönsaker. Allt detta kallar jag för hundmat oavsett vart jag köpt det. Har tom sådan tur att jag kan köpa färskfodret (vom og hundemat) i mataffären.

EstherVess
0

Vi köper färskfoder i djuraffärn här, så det brukar de få :)

vallhund
1

#6 Thiosulfat lagras i kroppen eftersom hundar saknar det enzym som behövs för att bryta ned det, vilket leder till långsam ansamling av thiosulfat i kroppen, dvs förgiftning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Annamaja27]
0

Intressant!

Inte vad jag läst eller lärt mig.

Ange gärna källa - alltid kul att lära sig nytt.

MatildaTure
0

Detta är väldigt intressant. Har alltid "vetat" att lök är giftigt och var väldigt noga med vad jag stoppade Ture när han var valp. Men när kursledaren på brukshundklubbens valpkurs rekommenderade köttbullar som godis så har antagit att det inte är så farligt i små mängder. Han har väl fått kanske 8 köttbullar i veckan under perioder jag har det i frysen, det är ett uppskattad träningsgodis. Men nu ska jag istället se mig om efter lökfri korv om jag är lat och inte orkar torka eget. Det svåraste är hur jag ska få min mormor att sluta ge honom leverpastejsmackor…

[Annamaja27]
0

Tack!

Jag borde väl läsa igenom alla länkar men så här står det i en:

Metabolism of the toxin is rapid in dogs, but the damaged red blood cells may take 2-3 days to be removed from circulation.

Det är så jag har lärt mig - giftet reagerar direkt och även i små doser men reaktionen gör att det metaboliseras på samma sätt som andra främmande ämnen i kroppen. De lagras inte och ansamlas inte - däremot kan en kontinuerlit intag av även förhållandevis små mängder lök leda till kliniska symtom pga att blodropparna inte hinner nybildas.

Kanske oviktigt för de flesta men jag tycker sånt är intressant 😉 För de flesta räcker det kanske att veta att lök helt enkelt inte är bra - inte ens lite lök.

Dessutom är vissa individer betydligt känsligare än andra och som vanligt vet man ju inte i förväg om ens hund tillhör den kategorin.

vallhund
0

O jag har lärt mig att det lagras i kroppen, att det tar några dagar för de skadade röda blodkropparna att fluschas ur systemet betyder inte att thiosulfatet inte lagras i kroppen.

Det gäller att kontrollera sina källor. Den här författaren påstår att paprika är giftigt för att den tillhör potatis släktet o därigenom innehåller solanin, o andra sidan påstår hon att tillagad  potatis inte innehåller solanin:

http://books.google.se/books?id=_QSrYyVnEC0C&pg=PA78&lpg=PA78&dq=paprika+giftigt+hund&source=bl&ots=4SLZCJOwb8&sig=5whK-3Mge1vgriH5E-tqSi2L3Pw&hl=sv&sa=X&ei=q2VqUe6UBciz4ATJ24G4BQ&ved=0CJABEOgBMAk#v=onepage&q=paprika%20giftigt%20hund&f=false

I ett annat stycke påstår hon att lök inte är farligt:

http://books.google.se/books?id=_QSrYyVnEC0C&pg=PA79&dq=l%C3%B6k+giftigt+hund&hl=sv&sa=X&ei=S_hxUeKTF6Gl4ATY9IDIAg&ved=0CDkQ6AEwAA#v=onepage&q=l%C3%B6k%20giftigt%20hund&f=false

Det viktiga är att få folk att förstå att lök är giftig i alla former, rå som tillagad/torkad o även gäller vit/gräslök o blomsterlökar.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.