Nära till gråt - hugger i vissa situationer
Min hund är en amris/papillon blandis. en riktig teddybjörn på nyss fyllda 11 månader och har under en senare tid så fort vi ska ta ned honom från en säng/soffan/från nått han inte får göra vänt sig om mot våra händer och låtit på ett konstigt sätt (gurlat/morrat) och sedan bitit tag i handen väldigt intensivt och det är riktigt obehagligt då han inte själv verkar ha kontroll.
tidigare denna kväll skulle min pappa säga till honom att han inte fick bita i rottinglådan då min hund låg ned skulle min pappa flytta honom, då gjorde han detta beteende, han kan göra samma sak mot mig och resten av familjen.
Han är alltid gosig, ligger i soffan och han älskar människor. Han brukar kissa på sig av glädje ibland när jag kommer hem från skolan för han blir så glad, men vad är det som är fel?
Jag har känt igenom honom när han har varit ute och stått upp och då visar han ingen tendens på att ha ont, men vill ändå kolla upp detta med veterinär så ska be mamma ringa imorgon till veterinären.
Det gör så himla ont i matte hjärtat, satt och grät på mitt rum för jag var så uppgiven, ''tänk om han har nått fel'' ''vad kan det vara'' ''varför gör han såhär?'' ''vad kan detta leda till?''
Jag vet varken ut eller in hur vi ska uppfostra honom.
Jag är så rädd för att han ska ha sjukdomen som gör dem förbannade så lätt. Usch allt hemskt kom över oss ikväll, vi hade precis börjat träna med TSB metoden (Trygghet, sammarbete och bestämmelse) och Posetiv förstärkning och under dagen hade vi jättekul! Jag var så glad och skrev på min DV hur duktig han var.
Så kommer sånt här. Jag mår så innerligt dåligt när det händer.
Jag känner mig som en sämst hundägare det känns inte alls bra att han har detta beteende 😢😢
Vissa Ameisar har ragesyndrome har jag för mig, dock låter inte detta som det. Vår tik fillar inte heller att bli flyttat på utan då håller jag undan huvudet/runt nosen så hon inte kommer åt min andra hand och bär upp henne. Dock tar jag inte på den synligare delen utan jag lyfter henne från sidan hon har ifrån mig dvs ryggen, nu är hon mycket mer lätthanterlig, men de små huggen och morrningarna kommer då och då. Min tik är också 11 månader :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Om jag tar längst ryggen för att flytta honom vänder han bak huvudet och låter jätteläskigt och jag försöker att inte dra bort handen utan stanna kvar och säga ''nej'', och då slutar han, men såfort jag rör igen är det samma sak igen. det känns så obehagligt för jag vet ibland inte hur jag ska få bort honom, han kan ligga länge på en förbjuden plats för jag inte får bort honom. jag vill inte bara ta hela hunden och kasta ner honom med all min kraft, men är det vad som krävs? 😮
Det jag noterade från ditt inlägg var att båda utfallen skedde när ni skulle flytta hunden (dels från soffan och dels från korgen). Om du inte visste det redan så är det naturligt för en hund att försvara sin liggplats. Det är ju dock inte önskvärt så jag förstår chocken när han markerar så kraftigt.
Mina råd är
1) Oroa dig (för tillfället) inte för att han lider av cockerrage, om det bara gäller vid sådana situationer.
2) Försök att undvika att flytta hunden. Givetvis ska ni kunna flytta er hund, men försök att ge honom chansen att själv resa sig först. Hunden är i könsmognadsålder och kan vilja visa att han har rätt till sin egen kropp. Öva samtidigt på hantering i allmänhet. Mycket POSITIV närkontakt. Be din far tänka på det också. Hunden ska inte känna sig "dominerad" när ni flyttar på honom utan ska positivt få lära sig att det är en del av att vara hund i en människofamilj.
3) Om det blir värre - kontakta veterinär. Vissa hundar blir "galna" när de har ont i leder eller inte ser/hör ordentligt.
#3 Tack för alla tips ♥
Har redan hunnit blivit sjuk av all oro fast det gått kanske en timme sedan!
Ska absolut försöka göra detta med att kanske hoppa av glädje och säga ''kom du ska inte ligga här just nu'' så han flyttar sig själv? Jag förstår också att han kan bli lite irriterad om han lagt sig ned mjukt i en säng för att sova och sen blir bort knuffad (vi människor skulle nog också bli sura fast på annat sätt)
Så ska absolut försöka med detta att få honom att flytta på sig.
och som sagt det är bara i dessa situationer, har aldrig upplevt att han skulle göra såhär på tåget eller likande där han liksom inte sover vanligtvis, men hemma i soffan är det ju nästan varje dag, ¨så förstår att han blir förvirrad om vi då vill ha ned honom :(
Har varit rädd en tid för att det är höfterna, man brukar ju kolla hundarnas höfter och även fast han inte visar nån smärta så bävar man ju såklart för att han ska ha D höfter :(
Jag har inte läst kommentarerna bara inlägget men jag tänkte på det då han kissar ned sig. Bara det måste ju vara jobbigt i sig? Jag tänkte att han kan vara stressad och därför inte ved vad han skall ta sig till?
Istället för att flytta honom genom att lyfta bort honom så kan ni ju lära honom ett kommando där han får flytta på sig själv. De flesta hundar tycker inte om när man börjar flytta och störa dem när de ligger ner. :p
#5 Jag har läst att vissa hundar har svårt att hålla sig när de blir glada. Min valp gjorde likadant när vi lämnade henne med min mamma och när vi kom tillbaka så kom hon springandes och kissade medans hon sprang ca 3 meter :p
#6 Jag håller fullständigt med. Ingen skulle ju få för sig att lyfta en schäfer ur soffan, men med små hundar är det lätt att man gör så.
Så träna in att hunden ska flytta sig till dit du pekar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle få hunden att kliva ner från platsen av sig själv, och göra det genom att locka med en godisbit och få honom att lägga sig på sin egen plats istället.
De tillfällen du inte lyckas få ner honom så ta ett retriver koppel, gör ett eget om du inte har, och ta ner honom via det. Då har han iaf inte möjlighet att bita dig. Och det är ju viktigt att du får ner honom när du sagt åt honom, annars vinner ju han "kampen" om sängen/soffa..
#5 varför skulle det vara stressande för han blir så glad? Han älskar när familjemedlemmar kommer hem, men han gillar mig mer då vi är med varandra hela tiden, sover tsm osv. Så när jag kommer hem är det ibland så att han kissar en liten stråle, inte lika mkt som ute utan det är typ glädjen som gör att det pressar till så det kommer lite kiss :P
Tack för alla tips. Ska absolut framöver göra detta med att ta en godbit och locka bort honom, låter mycket bättre än att mota bort honom 🙂
tack för tipsen alla, man blir glad av att se stöd ❤️
Min valp tycker inte heller om när man ska försöka bära bort henne. Hon lägger sig på rygg och sparkar typ bort en haha. Men det kommer gå bättre om ni/du lockar honom och berömmer när han gör rätt :) Lycka till! :)
min hugo kan morra lite lätt om jag skulle få för mig att flytta honom från hans plats vilket jag faktiskt aldrig gör då jag anser att det är hans plats. Men skulle det mot förmodan hända så hade jag sagt: kom hit så hade han ju flyttat sig från platsen
#11. Hoppas det löser sig. Och att du kanske får en bättre uppfattning av denna sidan än du hade för några månader sen ;) Uppdatera gärna om det blir bättre/sämre med vovvens utfall.
mvh
#14 Finns olika sidor på allt, jag frågar gärna om tips och är medverkande i denna sida sålänge folk är snälla (som i denna tråden) jag gillar snälla människor och trevliga trådar så ja haha 🙂
Ska absolut hålla er uppdaterade om honom 🐶😛
Min hane morrar om man försöker flytta honom, fortsätter man ändå så hugger han.
Lösning = flyttar honom inte fysiskt, utan säger åt honom. Problem solved 👍
Sabina
www.anibaz.blogg.se