Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2545 ggr
felzena
4

Våra fördomar och uppfattningar om olika raser.

Hej! Har tänkt på en sak - hur många olika uppfattningar vi har om hundraser. 

Exempelvis när någon startar ett inlägg om vilken ras han/hon ska välja vid nästa hundköp. TS skriver en utförlig beskrivning om sina önskemål på den kommande hunden. Kommentarerna ramlar in eftersom med olika hundraser. Oftast är de alltid någon som påpekar att ex. Schäfer inte kommer passa TS eftersom den har mycket vakt i sig medan andra menar att Schäfern skulle passa TS perfekt (endast ett exempel). 

Men vad är det som gör att vi har så olika uppfattningar om samma ras? Är det erfarenhet, någon enstaka hund man stött på eller är det rent ut sagt okunnighet? Nog för att hundar från samma ras kan skilja väldigt mycket i mentalitet och utseende. 

Det omdiskuterade ämnet som ofta dyker upp i hundvärlden - Kamphund. Vart kommer alla uppfattningar och fördomar ifrån? Kan lägga handen på hjärtat och erkänna att för några år sedan var jag faktiskt rädd för s.k kamphundar, min definition av kamphund var amstaff, staffe och pitbull. De hundarna höll jag mig alltid ifrån och kände en ständig oro när de var i närheten av mig. Men egentligen berodde det på okunskap från min sida och bilden som målas upp av de raserna i media. När jag sedan vågade fram och hälsa på en amstaff ändrades min uppfattning, efter det har jag umgåtts med ett flertal hundar av de raserna och fått mer kunskap samtidigt som min rädsla har försvunnit helt. 

Har länge varit intresserad av rasen Sheltie och frågat runt olika uppfödare med flera års erfarenhet av rasen. Frågade mest vad de hade för mål med aveln, hur deras hundar var i mentaliteten och om de gjorde MH- beskrivning på deras hundar. Även här var de väldigt blandade uppfattningar om rasen, vissa uppfödare beskrev rasen som lite osäker och reserverad därför var MH- beskrivning väldigt viktigt medan andra uppfödare påstod att Sheltin inte alls var reserverad eller osäker. Om vissa uppfödare ville framstå att deras hundar var bättre än andras vet jag inte. 

Nu vart de ett ganska långt och blandad inlägg men jag hoppas ni förstår poängen jag försöker få fram. Hur skapar ni en uppfattning av rasen? Dömer ni ofta ut en hel ras eller går ni efter individ? Efter jag har blivit mer kunnig inom hundar dömer jag endast ut en individ och inte en hel ras fast de är ändå väldigt lätt att göra om man ex. varit med om en hemsk händelse med en viss ras.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Nightcat]
1

Hejsan!

För att få en bra beskrivning av en ras bör man först läsa rasbeskrivningen och sen träffa flera olika hundar av den rasen. Vill också påpeka att ibland kan det bero på att det finns både utställnings och arbetar linjer och då kan det skilja sig mycket inom en ras. En del har inte riktigt koll på vad som skiljer en jakt labbe eller en från utställnings linjer. Det skiljer faktiskt en hel del!

Sen beror det på vad uppfödaren väljer för avels material. En del uppfödare är mest måna om utseendet och andra är extremt noga med det mentala. Sen är alla hundar individer. 🙂

Så här tänker jag i varje fall.

[typellisch]
2

En fördom folk har om Nakenhunden är att den är osäker, klen, skör och feg. Det får du om du avlar på dåliga föräldrar, ja.

Den perfekta Nakenhunden kan gå milslånga promenader, fjällvandra, är nyfikna, glada, lyhörda, envisa, har stor livsglädje och listan kan göras lång. ENDA negativa är tänderna, enligt mig. Huden kan man alltid arbeta på, precis som med pälsvård fast nu är det hudvård.

Önskar folk som dömer rasen träffar en individ som är positiv, som min Molly! ENDA osäkra hon har är främmande hundar, men det kom efter hon vart omkull sprungen av en annan hund.

Det är tråkigt att folk har fördomar :).

felzena
0

#1 Håller med! 🙂

#2 Precis. Har endast träffat en nakenfis som jag fått nära kontakt med därför kan jag absolut inte uttala mig något om rasen då jag inte har kunskap nog. Men den hunden hade en väldigt stor personlighet, den hade stort självförtroende och var helt orädd. Haha, vart helt förälskade i hunden och dess charmiga utseende och beteende. 😛

[typellisch]
0

#3 Ja, nakenhundarna är faktiskt speciella. Väldigt framåt och egna :). Det gäller att stöta på rätt individ som är framavlad efter bra föräldrar helt enkelt.
Och jag tycker det är så synd att folk spyr galla på denna ras när det egentligen är en stor hund i litet format. Dom älskar att jobba både fysiskt och psykiskt. Molly kräver en hel del, det tror jag också är helt individuellt, och en timmes promenad räcker knappast för henne. Så regniga dagar är det verkligen hjärngympa som gäller och fina dagar timmar i skogen.
Jag tror många här inne skulle passa bra med en Nakenhund, men pga utseendet så vill dom oftast inte och det är himla synd :). Dom går miste om en helgosig och aktiv hund! En clown, brukar uppfödare kalla dom för också.

Hyrrokkin
5

Generellt så tänker jag att de som inte kan se brister hos en ras, de har inte en objektiv syn på rasen, oftast kombinerat med bristande kunskap. Jag söker mig alltid till de som både kan prata gott om en ras, men även peka på delar man bör uppmärksamma, vad uppfödare inom rasen bör jobba mot osv.

[[Boris Sager]]
1

Ja, jag förstår vad du säger. Förhoppningsvis borde det ju vara egen erfarenhet som gör att man uttalar sig. Om hundar inte bara av en enstaka hund utan många. Jag har, med åren lärt mig att inte uttala mig om saker, som jag inte vet något om, men det är roligt att se/höra andra uttala sig antingen man ser att de behärskar sitt äämne eller inte.

Man väljer själv att tro eller inte tro, efter begrundan. Kanske det ligger något i det?

Ang. kamphundar är det väl som vanligt ägaren, som formar hunden från valpstadiet, åtminstone är det ägaren, som är ansvarig för hunden- ALLTID. Oavsett om man övertagit hunden som äldre, rescue eller dylikt.

Sen skiljer sig lagar ang. just kamphundar mellan olika länder- Danmark o Tyskland har förbud att ha kamphundar t.ex.

Personligen har jag träffat många, många s.k. kamphundar, som är bättre i mentalitet än min malteser t.ex.

Roligt med detta förum just för det finns så många olika ideer, som det finns människor.

Sen är det alltid en utmaning att skriva utan kroppsspråk, tonfall o.s.v.

Roligt att lära sig nya saker, alltid!

Boris

felzena
2

#4 Håller med! 👍

Vi människor har en förmåga att döma ut saker väldigt fort utan någon vidare kunskap. Själv har jag två jakthundar (en jämthund och en gråhund). Folk tror direkt att de vistas permanent i hundgården och det är helt fel då de oftast/alltid är inomhus. Jag ger dom mycket  motion, lydnadsträning och hjärngympa. Vill att de ska hålla god form hela året och inte enbart under jaktsäsongen för att de ska undvika att skada/överanstränga sig. Stretchar alltid hundarna efter en jaktdag och ett träningspass. Då kan andra jägare sitta och skratta åt mig och tycka jag är helt korkad och undra om de där verkligen är nödvändigt för en jakthund? 

För de lever fortfarande kvar (oftast i den äldre generationen) att jakthundar ska hållas utomhus i en hundgård och att de är onödigt med en massa kärlek och träning.

[typellisch]
0

#7 Åh, folk som säger att en hund inte behöver kärlek och träning är väldigt känslokalla! Oavsett ras behöver alla hundar, alla individer kärlek och träning!

[Nightcat]
1

#7 Trevligt att läsa ditt inlägg. Jag tror nog att de flesta som jagar älskar sina hundar. Tyvärr finns det några få människor som behandlar sina jakthundar dåligt och de ger alla dåligt rykte.

felzena
2

#9 Absolut! De flesta behandlar sina jakthundar på ett bra sätt. Men de här fördomarna lever ändå kvar för att en liten del av jägaren har andra åsikter om hundhållning. Men de finns inte så mycket att göra åt, brukar förklara att de har en felaktig uppfattning  om hur mina hundar behandlas. 🙂

[TeamGolden]
4

Tummen upp för ett sånt här inlägg ts! 👍

Det finns massor av fördomar, både mot det veka hållet (att en ras skulle vara klen, rädd, dum eller liknande) och åt andra hållet, extrem (skarp, okontrollerbar, stark) osv. 
Jag ger gärna rastips till de som frågar här, jag kan känna en ras ploppa upp i huvudet när jag läser en viss text. Så skriver jag den rasen. 
Sen ibland kan ofta folk uppfatta en som en glädjedödare när jag enstaka gånger skrivit ''Nej den är nog för krävande för ditt ändamål''. Jag menar ofta bara väl, både för kommande valpägaren och för hunden själv. 

Dock tycker jag inte man ska välja ras efter vad andra skriver. Utan man kan hitta tips och råd på raser genom internet, men sen ska man helt 100% välja ras själv. Ingen inne på en sida ska välja hund åt en, det är fel tycker jag. 

Fördomar om min ''ras'' (en liten mix faktiskt 🤐)amerikansk cockerspaniel, är att de ska vara lata, dumma, sega, ja man får höra mycket som cocker spaniel ägare. Sanningen är dock att denna rasen är en av de raser här i världen som har bäst nos och luktsinne. 

Därför ser jag det inte som omöjligt att inom ett par år går jag och min hund nån kurs i spår, kanske senare i livet jobbar vi tillsammans inom tullen (?), jag ser såna möjligheter, för att ingen ska ha rätt att trycka ned någons drömmar. Drömmer jag om det, ska tamig tusan ingen kommentera det med ''det passar nog inte din hund'', tjena magdalena liksom, hej vem är du att bedöma det? - Eller hur? 😎

Sen då om man tar exempel ur det du säger, t ex den sk ''kamphunden'' av ovetande, jag själv nämner rasen eller om jag möjligtvis inte ser om det är en pitbull eller amstaff så skriver jag ofta ''muskel knutte'' 😛

[typellisch]
1

#11 + till dig! Man kan fråga om råd om rasval, men i slutändan ska man själv leva med hunden och kunna ge hunden det den behöver samt ska man själv trivas med rasen. Okända människor kan inte göra ett rasval åt en, bara ge tips och råd :).

Hyrrokkin
4

#11 och #12 Håller absolut med er, men samtidigt tycker jag man upplever alldeles för ofta att folk bara vill ha medhåll i sitt rasval trots att rasen de är sugen på inte alls passar deras ändamål. Bara för att ett par individer i en ras gör det, så finns det en anledning till att många kanske avråder en från att skaffa just en sådan, så vad jag önskar är att även de som ber om tips faktiskt tar åt sig av tipsen de får och kanske överväger en extra gång innan de bestämmer sig.

felzena
2

#11 Där satt den, håller med dig! 👍

Jag tycker det inte alls är något fel med att göra en sånt inlägg. Har själv gjort ett vilken-ras-passar-mig-inlägg och har fått upp ögonen för raser som jag aldrig tidigare tänkt på. 

För ska man skaffa sin första hund så kanske man inte har så stor erfarenhet av olika raser så då skadar det inte att få hjälp på vägen. Eller att folk tipsar om en ras man aldrig tidigare tänkt på och sedan söker man information på internet och hos uppfödare och inser att den här rasen passar mig perfekt. Men självklart är det köparens beslut vilken ras det blir. 

Finns många fördomar om olika raser och de kommer nog alltid finnas kvar. Men därför är jag väldigt intresserad hur människor påverkas och vad som är anledningen till att döma ut en hundras. 🙂

Wellcraft
1

Får ofta höra att labradorer är tråkiga, klumpiga, dumma (som i ointelligenta) osv.
Mest får jag höra bra grejer men ovanstående har man hört med.
Vilka fördomar, verkligen!

Jag dömer raser efter mina erfarenheter, inte enbart efter en individ utan när jag träffat ett par individer (med vettiga ägare) då dömer jag och fattar mitt tycke för rasen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[typellisch]
0

#13 + till dig 👍

joheck
3

Jag är full av fördomar, inom allt. Jag vet dock att det är fördomar och att det inte behöver vara så i verkligheten.

Fördomar är ok enligt mig, så länge man kan ändra på sig om man bevisas fel. Däri ligger största problemet; "jag har rätt oavsett vad, det bara är så", det är då det blir farligt och skada görs.

felzena
0

#15 Det som är förekommer ganska ofta i rasinlägg är: När TS skriver att de vill ha en hund som är ''will to please'' så tipsas ofta labradoren. Men då är de ofta någon som kommentarer under att labradoren är ''will to eat'' istället. 

Sedan när någon söker rastips och skriver att de tänker ge mycket aktivering både psykiskt och fysiskt. Så är det väldigt svårt att avgöra vad TS menar med ''mycket''. Om det handlar om en timmes promenad eller om det handlar om flera timmars promenad?

mingman
0

Ang kamphundar vill jag flika in lite;

Jag har inte generella fördommar mot "kamphundar", men de som jag oftast stöter på är ägda av någon grabb i yngre 20årsåldern. Tyvärr har många muskelhundar blivit en liten penisförlängare som gör att folk gärna har en för att hävda sig. En amstaff kan vara en mycket trevlig hund, men den kräver sin förare.

Jag såg en senast igår, där man bara kände att ägaren inte hade någon koll, och hunden var stor och stark och utstrålade sådan energi att jag håll så stort avstånd jag kunde. Fördommar, eller läsa av situationen? Inte ta onödiga risker?

Absolut hade jag reagerat annorlunda om det var en liten bichon till exempel. Det är svårt. Jag vill inte vara fördomsfull, men jag dömmer hellre ut en hund för mycket än riskera jobbiga hundmöten med Fidel. Däremot är rasen (eller utseendet) en sån liten del. Det jag går mest på är hur bra koll ägaren verkar ha.

Fördomar kommer inte från intet. Jag tror att muskelhundar har fått dåligt rykte för att de helt enkelt attraherar fel sorts människor, vilket gör att vi kanske lite orättvist drar alla över en kam.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[TeamGolden]
1

#19 Det blir ju inte en kamphund för att en kille vill spela tuff med sin amstaff som han gjort osäker. 
Det skulle jag kalla just, en osäker amstaff, inte en kamphund.

Pennybus
0

Om jag ser en ung kille/killar med "Amstaffs" med halti/munkorg som drar tar jag avstånd, för de hundarna vill jag inte träffa. Om jag däremot träffar en amstaff där svansen går som en propeller och denna gärna vill hälsa och ägaren ser ut att ha koll på den låter jag denne hälsa bäst den vill. Dessa 2 varianter träffade jag på 10 minuter. Den trevliga i en rastgård medan den osäkrare utanför den rastgården, och dessa killar drog åt kopplet ordentligt(Kopplet var kedje halsband med tunn läderlina) och skrattade och pratadei telefon. Jag dömmer inte en ras efter en individ, utan jag dömmer rasen efter flera individer.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[[Boris Sager]]
0

Ja #21 många gånger stämmer det, men jag vet en kvinna i Danmark vars hund rymde hemifrån. Polisen fann henne. När hon skulle hämta ut hunden råkade hon nämna att det fanns lite pitbull i den + Alaskan malamute. Hunden hade aldrig skadat någon.

Hunden avlivades eftersom kamphund eller blandras av den är förbjuden i Danmark. Ny lag väntas i Danmark till sommaren.

Boris

vallhund
3

Fördomar har vi alla, det viktiga är att vi blir medvetna om vilka fördomar vi har.

Vad gäller att föreslå raser i rasvalstrådar så är det då o då de som lämnar förslag på sin egen ras, speciellt de nyfrälsta med sin första hund som anser att den passar till allt o alla.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mingman
0

#20 Därav citattecknen. Kamphund är ett begrepp jag inte vill använda om det inte är just om kamphundar, dvs hundar som används till kamp. Därför valde jag ordet 'muskelhundar' senare i texten, vilket jag tycker är ett mycket bättre begrepp.

[TeamGolden]
0

#24 Jasså, såg inte :)

mingman
0

#25 Ingen fara. Jag kunde också varit tydligare.

[Zlarviig]
2

Jag äger ju en s.k ''kamphund'', och hon får stå ut med väldigt myckket fördomar, oftast p.g.a okunnskap. De flesta tror t.e.x att hon är aggressiv mot människor bara för att hon är en pitbull, fast det är tvärtom, dem är avlade till att vara aggressiva moot hundar men väldigt förarveka eftersom man ska kunna träna, hetsa, och ta tag i hundarna utan att dem ska attackera. Men även jag får stå ut med fördomar bara för att jag är en ung tjej som äger en bullhund. Jag uttalar mig inte om raser jag inte kan något om. Och jag anser att jag kan något om en ras när jag har läst på ordentligt om beteende, användningsområde, utseende, historia och har träffat minst två hundar av den rasen. Om en hund inte stämmer in på det jag lärt mig så får inte det mig att tro att alla hundar av den rasen är likadana. Alla hundar är individer. Jag ogillar faktiskt ingen hundras, däremotfinns det hundraser jag känner att jag aldrig skulle kunna äga. Om jag träffade en hund av någon av dem raserna så skulle jag ändå kunna hälsa på den. Jag skulle aldrig ta en omväg bara för att en hund var av en speciell ras, uutan endast om jag ogillade jusst den individen.

[RMSLiners]
1

För mig, om jag skulle ha fördomar, så grundar de sig oftast i erfarenheter av just den specifika rasen och då är det inte erfarenheter av en individ ur rasen utan flera. Tex Collie. Jag har inte stött på en enda som inte varit hispig, nervös eller visat aggression och då har jag också haft de rasen själv. Visst finns det stabila individer men jag anser de svåra att hitta. Rekommendera raser till någon annan tycker jag är rätt svårt ibland så när jag skriver i en sådan tråd brukar jag ofta ge förslag om en ras och be TS läsa om den. Min egen ras skulle jag aldrig rekommendera såvida det inte dyker upp någon som vill hålla på med drag 24/7 och som mer än bara en hobby och som vill ha en lite tuffare hund. Men hittills är det enbart erfarna dragnördar som kör på den rasen och bra är väll det kan jag tycka. ;) Min ras har nog inga direkta fördomar, bara personer som tviar över att den inte är SKK reggad som om SKK vore ett helgon och det enda rätta.

[[Boris Sager]]
0

Vissa raser har haft tendens att bli "sönderavlade" då de blivit så populära, efter någon film, som handlat om just den rasen eller någon kändis haft en sådan hund.

Då avlar även personer på den specifika rasen, som inte borde göra det.

I U.S.A. har vi haft problem med Chihuahua, då de blivit mycket populära.

De behandlades som leksaker, accessoarer att bära i handväskan, ibland p.g.a. storstadsmiljön med alla skyskrapor och jättestäder med tillhörande människor på gatorna. (Ingen plats för små Chihuahua vovvar).

Men så ofta, när man upptäckte att de inte var dockor utan levande hundar, som kissade och skällde, dumpades de- Ett jätteproblem där.

Boris

felzena
0

Det finns ett flertal hundmänniskor som har fått för sig att småhundar inte behöver så mycket motion och aktivering, det anser jag är brist på kunskap. Det är ganska ofta man stöter på understimulerade dvärghundar pga deras matte/husse tror att hundarna nöjer sig med en promenad runt kvarteret.

ChristineF
0

Jag HATAR fördomar och försöker att inte ha det själv om någon ras, varken små, stora eller "muskulösa" 🙂
Fått höra mycket om min ras Chihuahua, vad kan ni nog tänka er själva… Tycker att de är en av de mer aktiva och friska småhundarna, alerta, roliga, mysiga.. Gillar att träna, men kan ta det lugnt nån dag. 
Har för att nämna en sak gått en liten kurs hos en instruktör med en chi som är svensk viltspårschampion, om den vavvan hade vägrat gå i blött gräs, blivit livrädd för skott, varit korkad, brutit benen och bara velat åka väska så skulle hon inte fått den titeln! Tränar själv lite av varje och ser glädjen/självförtroendet hos min hund. :)
Alla raser har för- och nackdelar, men alla är individer och formas av ägaren.

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exakt #31, behöver väl inte säga att jag också är ägd av en Chihuahua.

Ser att du också gillar LH. Mycket mångsidiga!

T.ex King for at least a day

Boris

Lilllens
0

Jag bryr mig otroligt lite om fördomar nu för tiden, folk tycker att jag är hemsk som har en mops(för att jag köper en så sjuk ras och lalala) utan att veta något om hunden eller varför jag köpte henne.

Folk har även haft sagt mycket olika dumheter om min rottis och amstaffmixen jag brukade ha hand om förut.

Och ja jag har fördomar mot raser, men det håller jag för mig själv och skaffar helt enkelt bara de få raser jag verkligen vill ha. Jag dömer raser efter mina erfarenheter.

[tiffitott]
0

Jag tycker att fördomar är viktigt, man brukar säga ingen rök utan eld.
Om en ras har diverse problem med rädslor, sjukdomar, är skarp, osv så vill man väl veta det? Långt ifrån alla uppfödare är ärliga.

Man ska vara väldigt försiktig med vad man tipsar om på internet, både träningsmetoder och rasval. Jag tror att för många är det dom läser på internet ganska viktigt, även om det inte är avgörande.

[[Boris Sager]]
0

#34 Det är också ett utmärkt sätt att lära sig, tycker jag. Om man inte gillar tipset, bryr man sig inte om det, när man konstaterat att man inte gillar det, eller det inte stämmer med vad man själv tycker.

Eller också tänker man efter:"Kanske det inte var så dumt ändå".

Jag försöker motarbeta mina fördomar och gillar inte uttrycket ingen rök utan eld. Om man tror att en ras är en problemras borde det grunda sig på att man tagit reda på det ordentligt innan man tror det.

Boris