Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2947 ggr
Ratlings
0

"Konstiga" allergier

Är det någon här som har en hund eller har stött på en hund med "konstiga" allergier? Dela gärna med er! Med kontiga allergier menar jag såna som inte är så vanliga eller omtalade.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ratlings
0

Själv har jag fått reda på att min voffe är kraftigt allergisk mot råttor, jag och dom i min omgivning blev väldigt chockade.

// Lise

Mysisa
0

När jag var liten hade grannen en kompis men en schäfer som var allergisk mot människor

minavitas.wix.com/kennel

Ratlings
0

Oj, hur gjorde dom för att den skulle leva ett så bra liv som möjligt?

// Lise

Mysisa
0

Hunden var ute väldigt mycket minns jag, mer vet jag inte.

minavitas.wix.com/kennel

Ratlings
0

Jaha okei :)

// Lise

FlutterShy
0

Vet inte om det är ovanligt eller ej, men min Bichon har spannmåls allergi. Om han äter spannmål får han utslag och det kliar hemskt mycket.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Ratlings
0

#6 Det är rätt vanligt, tyvärr, men ack så jobbigt!

// Lise

htt
0

Min hund är mest troligt allergisk för någonting i stallet, men jag vet inte om det är så ovanligt. Vi har inte utrett det ännu så vet inte exakt vad, men något tror vi att det är!

russin
0

#8 häst eller hö låter mest troligt att din hund reagerar på.

htt
0

#9- Jo, precis! Men har inte med honom in i stallet längre :)

[Forest]
0

TS du tror inte att din hund även reagerar på andra gnagare som hamster,möss och marsvin? Det vet jag att syrrans fd hund reagerade på även fågel, så höns och burfåglar fick dom undvika :P

Ratlings
0

#11 gjorde test mot hamster och råtta då det är det jag har hemma utöver hunden. Hamstern tål han men råttorna är han kraftigt allergisk mot. Ska även testas mot kanin :)

// Lise

[Forest]
0

12 trist när man har flera djur som andra djuret reagerar på men kanske funkar om man har separat råttrum? :)

Lathundarna
0

En bekants hund visade sig vara allergisk mot parfym.

Ratlings
0

#13 Fungerar inte så som vi bor nu tyvärr. Jag har sålt alla råttor och väntar på att dom sista ska flytta, så jag får vara råttlös i några år istället. 🙂

#14 Aha, kan dom vara det också!

// Lise

felzena
0

Jag minns ett program jag såg för några år sedan, det var en hund som var allergisk mot hundar. Så den fick aldrig träffa någon annan hund och när de gick ut med hunden på promenad var de någon som var tvungen att dammsuga och torka golven hemma annars kunde han få en allergichock av sig själv…ja det var hel skumt iallafall. 🤔

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Lathundarna
0

#15 Japp. Blev rätt ohållbart med tanke på att det är parfym i allting numera (och att många har en tendens att överdosera parfym på sig när de ska ut utanför ytterdörren), så när de insåg hur och och varför jycken for så illa vart de än befann sig - då fick den somna.

#16 Oj… Ställer mig ytterst frågande till om det är nåt vidare värdigt liv för en hund😐

Ratlings
0

#16 Oj! Där håller jag helt med #17 faktiskt, vad är det för värdigt liv 😕

#17 Förstår det 😐

// Lise

JamieBlue
0

Jag vet en hund, numera avliden, som var allergisk mot höns…. Det tycker jag är rätt så otippat!

Ratlings
0

#19 verkligen! :)

// Lise

Belimas
0

Jag vet inte hur pass vanligt/ovanligt det är men en av våra hundar är allergisk mot gräs och pollen.

lillvilda
0

Min hund som somnade tyvärr in i början av april av ålder och sjukdom han var allergisk mot de flesta köttprotein källor, tålde bara kalkon vi hittade aldrig något annat kött som han tålde. Han var också pollenrallergisk. Levde ändå ett långt och friskt liv men kunde bara äta ett speciellt foder och väldigt få sorters hundgodis. Pollenallergin höll vi i ordning genom att tvätta av honom och tvätta hans ansikte under pollensäsongen efter att han hade varit ute. Vi undvek oxå att låta honom springa i högt gräs när det var som värst med pollen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

thildatessie
0

OJ vad mycket allergier det finns som jag inte visste om ! Min lille kille får utslag och kliar sig mycket nu när det börjar bli vår, var samma förra året. Mamma hade med honom på utredning men dem hittade inget… Troligtvis är det väl gräs eller pollen..Jobbigt är det men det kunde vart värre… Marsvin har dem och jag hade innan. Mamma hämtar hunden ikväll så jag ska be henne åka till veterinären med honom igen, han behöver vaccineras så då kan dem ta det andra samtidigt.. Han slickar mycket på tassarna och slickar allmänt, ska be dem kolla hals och tänder… Hans mamma får också kliande utslag men inte lika mycket som Stitch..

Blev som sagt förvånad över dessa allergier! Hemskt att det ska kunna bli så och att den till och med kan bli allergisk av sig själv :s Det måste väl ha kommit efter människans avel? Eller kan kanske vargar osv med bli allergiska mot sådanna saker? :S

Ratlings
0

#21 och #22 Usch va jobbigt med pollenallergi! 😐

#23 Jag blev fundersam över allergi då min hund började slicka mycket på sina tassar, det var första symtomet. Jag har ingen aning varför allergier uppkommer, men det vore intressant att veta!

// Lise

thildatessie
0

#24 ja han slickar på tassarna och "gnager" sig själv lite, alltså biter inte men kliar med tänderna eller vad man ska säga… och kliar mycket..

Ratlings
0

#25 då skulle jag absolut göra allergiutredning igen! Det var precis så min gjorde och veterinären sa att det är vanligt vid allergier.

// Lise

thildatessie
0

#26 jo de gjorde ju en utredning förra året och sa att de är allergi och antagligen pollen eller gräs… men han ska in ändå.

Ratlings
0

#27 lycka till :)

// Lise

thildatessie
0

#28 Tack :)