Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 4170 ggr
[Random_Sweet]
13

Räddad från avlivning

Känner mig väldigt glad idag!
Har nämligen räddat en hund från att bli avlivad.👍

För 3 - 4 dagar sen så dog granngubben.. 😕
Och tanten (säger tanten, För det var ett äldre par..) skulle idag åka med sin dotter till Göteborg, Och dom vill/kan inte ta med sig hunden, Så han skulle ha avlivats idag..

Men igår så gick jag över till dom för att jag skulle erbjuda mig att gå ut med hunden (Jäääätte stark/dragig hund, Så ville hjälpa tanten) 
Och då fick jag reda på att dom skulle flytta och sen avliva hunden.

Så då fick jag FORT försöka fixa någonting åt hunden!
Och utan att tänka på det så erbjöd jag mig att ta över hunden. 
Och ja.. Nu idag utökas min flock till 2 hundar😊

Han är verkligen ouppfostrad.. Men en jääätte glad hund! Och frisk och allt! Så ville ju inte låta honom dö..

Han är 5år och blandning med Dalmatin & Labrador.
NI SOM VET NÅGONTING OM DOM RASERNA FÅR JÄTTE GÄRNA SKRIVA LITE OM DOM! För jag vet typ.. ingenting. ^.^

Han kan inte bo hemma hos mig eftersom han inte är allergivänlig och min pappa & bror är allergiska.
Så han kommer att få bo hos min moster tvärs över gatan, Tills jag hittat något bättre hus.

Funderar oxå på att hyra deras hus.. Dom har nämligen en katt som dom kommer lämna kvar oxå, Så den kommer jag mata & förhoppningsvis, om jag kan köpa/hyra huset så kommer jag bo där med hundarna och katten.

Men just nu är allt väldigt rörigt…..

[Zlarviig]
3

Men gud! Hur kan man behandla djur så? Varken hundarr (deller öochnågotnånågot annat djur) är slit och släng varor som man bara kan lämna eller avliva så fort man inte orkar med dem! Vilken tur att du tog tag i det och hjälper djuren, många andra skulle inte orkat. Men gud vad jag blir arg när jag läser sånt, djur ska inte behöva bli utnyttjade som leksaker som man kan kasta bort när man tröttnar. Usch! Lycka till med allt, hoppas att det går bra nu!

[RMSLiners]
2

Bra gjort av dig att ta över hunden.

Vill de inte ha kvar katten heller? I så fall kan du förska hitta hem åt den för att bara lämna kvar en katt och sticka dvs slänga ut den på gatan är olagligt. Kan inte med folk som gör så.

[Random_Sweet]
0

#1 Ja, Håller med.
Och dessutom har han bara fått gå promenade på ca 10 minuter (till postlådan och tillbaka..)
Och ingen träning/uppfostran..

Så det kommer nog ta ett tag att få honom på rätt spår.
Men idag när jag va ut med honom så kastade vi lite pinnar, busade & tränade litegrann på att inte dra, Och det slutade med att han gick fot bredvid mig! Så bara han får lite mera motion än hittills så kommer han nog lära sig att gå jätte fin i kopplet.🙂

[Random_Sweet]
2

#2 Jag frågade om katten och då mumlade dom någonting om att hen skulle vara kvar eller någonting sånt.. Och i samma veva frågade dom om jag kunde ta hand om hen oxå.
Men katten är inte så tam, Så bara jag ställer ut mat till hen så skulle de duga, Men hoppas ju såklart på att hen ska bli van mig och kunna komma fram och hälsa ibland, När hen har lust. 😊

Mantissa
5

jag har viss förståelse för situationen då hundens ägare har avlidit. Det kan ha varit han som var den enda vettiga (vettigaste i all fall)djurägaren i familjen. Tycker faktiskt tanten gjorde ett bra val som hellre avlivar än att fortsätta att inte ge hunden vad den behöver. Tur att du kunde ta hand om den!

Att bara lämna katten är oförlåtligt, men tyvärr inte ovanligt då många felaktigt tror att katter klarar sig själv och att de inte "tål" flyttar.
hoppas katten är kastrerad så det inte blir början på en koloni i det övergivna huset..

[Random_Sweet]
0

#5 Ja, Det är ju klart.. Men han var väldigt gammal han också så hunden fick inte vad han behövde då heller tyvärr..

Jo, Men precis!
Ska höra med dom om det är hona eller hane, Så att det inte blir en hög med kattungar sen..

[RMSLiners]
8

#6 Spelar ingen roll om det är hona eller hane. Är den inte kastrerad så blir det endå en massa kattungar höger och vänster. ;)

SuperLimm
3

Dalmatiner är ingen lätt ras, de kräver rätt mycket. Både motion och mental stimulans. Jag skulle föreslå att du försöker lägga något spår av nått slag och se hur hunden går det. Labradorer brukar gilla att spåra iaf. Sen kan du ju alltid gå någon vardagslydnadskurs med hunden, sånt är roligt (tycker jag).

Sen tycker jag inte att du ska kasta pinnar, alls. Det är farligt om hunden skulle springa in i pinnen så den går (i värsta fall) upp i huvudet. Köp en dummy eller något liknande och kasta om du vill köra lite aportering med hunden.

Mvh Linn

[Random_Sweet]
0

#7 Men hanar kan ju inte få kattungar :0
Tror dock att det är en hona, Hon sa iaf "hon…" i telefon.
Fast hon(?) är 17år, Och vad jag vet så har hon(?) inte fått några kattungar än, Så troligtvis är hon steriliserad då.

#8 Vad jag fått hört ska båda Dalmatin & Labrador vara lätta raser :0
Hm.. Kurser kostar väl ganska mycket? Har inte så mycket pengar just nu..
Okey, Då vet jag ifall jag skulle kasta pinnar igen! :)
Men han ska nog få låna lite av Lexies (min hund) leksaker, Så då kan vi kasta med dom istället.

[RMSLiners]
5

#9 nej men de kan göra kattungar med en hona om och om igen så att det till sist verkligen kryllar av kattungar utomhus där du bor.

Katthonor steriliseras inte, finns ingen veterinär i hela sverige som steriliserar en katt utan en katthona kastreras. Det är skillnad på sterilisering och kastrering. ;)

kodex
1

Får styrka #8 här och säga att dalmatiner kan vara lite knepig ibland. De har ett beteendemönster som är lite speciellt och som man helst ska vara införstådd i. Det kommer säkert att gå bra men ville bara säga så att du är beredd, kanske prata med andra dalmatinerägare om det uppstår något du tycker är oroväckande eller så :) Lycka till!

[Random_Sweet]
3

#10 Men det angår ju inte mig om det är någon som har en katthona och inte steriliserar (eller vad det nu heter..) henne, Då kanske hen helst enkelt vill ha kattungar.

Hm, Jag har fått lärt mig att det heter kastrera på hanar & sterilisera på honor.. :/

#11 Känner inte många dalmatinerägare.. Vet en som hade Dalmatin förut iaf, Men vet inte om hon har kvar den..
Men kan du säga ett exempel? :) Förstod inte riktigt hur du menade..

Persifone
3

#12 Mycket bra gjort att rädda hunden! :)

Det heter kastrera på både hanar och honor.

Det kan vara katter som har blivit utslängda och som inte är kastrerade som hanen skulle kunna para sig med, då har vi ett gäng (eller flera) kattungar som föda ute som blir förvildade (och inte kastrerade) vilket ger en massa fler katter. Så av den enkla anledningen kastrerar man utekatter :)

Känner en som har samma blanding som din, den hunden är väldigt trevlig i alla fall :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[helenal]
0

12# bra att du räddade hunden. Är din moster intresserad av hunden eller blir de din hund som bor hos din moster? Hoppas fler som har dalmatin eller rasen kan ge dig lite tips. Ang katten så lämnaf dom ju den också hur blir de med den då?:/

SuperLimm
0

Jag tycker inte att kurser hos bruks- eller kennelklubb kostar så mycket, brukar ligga run 400-800 kronor där jag bor iaf. Man måste ju inte gå kurs, känner du att du absolut inte har råd så är det ju dumt, mycket kan du ju träna själv. Men spår tycker jag iaf du kan testa, går att läsa sig till hur man gör om du inte vet det. Det är enklare att jobba med en lite tröttare hund än en hund som går på högvarv. :)

Mvh Linn

Linnea
0

#10 Om katten är 17 år gammal så kanske den är steriliserad..

Skynda långsamt så går det fortare.

Mantissa
2

#9 Många äldre säger "hon" om katter oavsett kön (och flera vet inte vilket kön deras katt har).

En intakt hane kanske inte får ungar själv, men det är onödigt att bidra till oplanerad avel när det finns så mycket endå. För att inte tala om den ökade risken med urinmarkering, slagsmålsskador och friarstråk.
Du (ägaren)vet ju inte heller om din hankatt är lämplig att avla på om du inte bemödat dig att testa honom för ärftliga sjukdomar.
Jag tror inte det är en okastrerad hane de lämnar, det hade du säkert märkt om det är dina grannar. Okastrerade hanar märks. En hona kan klara sig från att bli parad om det saknas intakta hanar i området, men det är ganska ovanligt. Intakta honor brukar de flesta inte orka med i längden om de bor inne. Hon är förmodligen kastrerad.

[Random_Sweet]
0

#14 Min moster är inte ett dugg intresserad av hunden.. Hon vill få bort honom så fort som möjligt.
Så han kommer bo hos henne i 2 veckor, Och då ska vi förhoppningsvis ha köpt huset.
Så då flyttar jag dit & tar hand om katten lite extra oxå.
Just nu får katten mat & vatten ute i "boden".

#15 Hm, Får nog spara dom pengarna så att jag har råd med allt, Är lite mycket just nu.. Sen så vet jag inte om jag har tid med kurserna heller :/

För er som undrar så har jag nu fått reda på att det är en kastrerad/steriliserad(?) honkatt, Hon heter Sara. :)

[Random_Sweet]
0

#15 Spår skulle nog vara bra för honom!
Dock så är han väääldigt jobbig just nu, Man kan inte gå 1 meter innan han drar ner en i diket,, Han är en riktigt kraftig hund kan jag säga..
Och spårlina skulle nog inte funka på honom - Den skulle han bara dra sönder.
Och lös kan han inte vara då han inte lyssnar alls, + att det är jätte svårt att få kontakt med honom.

SuperLimm
0

#18 spara dom pengarna du, det låter som att det är bättre! :)

Skönt att höra att hon är kastrerad iaf! :) (sterilisering innebär att man bara knipsar, inte tar bort. Därför kastrerar man alltid djur, annars hjälper det inget och dom löper ändå.)

Mvh Linn

[Random_Sweet]
0

#20 Jaha, Då förstår jag lite bättre. :)

Karmatarerskanise
6

Risken när man tar över ett djur för att rädda det från avlivning är att man inte tänkt igenom valet eller raserna eller pengafrågan och ibland slutar det då med omplacering. Vilket jag kan känna är fel. Så hoppas ni reder ut det.

Blandningen du har skaffat dig nu lär vara krävande och kommer kräva en hel del från dig som ny ägare om du vill få ordning på den. Mental träning, passivitetsträning och väldigt lite kast med boll och pinnar skulle jag råda dig till. Att jaga efter saker stressar ofta upp djuret mer.

Gå en hundkurs eller anlita en hundinstruktör som kan ge dig råd och tips på vad ni kan göra för att få en lugn och harmonisk hund.

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

DÅLIG STIL AV DOM!

[Random_Sweet]
2

#22 Ja, Har tänkt mycket på det nu i efterhand när allt lugnat sig.. Och det känns som att det kommer bli VÄLDIGT svårt det här..
Men vi kämpar på!

[RMSLiners]
4

#12 Man bidrar lika mycket till att kattungar föds höger och vänster om man så enbart har en okastrerad hane. Fertila katter förökar sig, det kan man inte undgå. Kastrerar man katter bidrar man inte till att fler katter föds och att dessa katter blir hemlösa, räcker med de 100 000 som redan finns. ;)

Råder dig att ta reda på om katten är kastrerad eller inte, är den inte det så kastrera den.

Ha i åtanke att den som tar på sig ansvaret för ett övergivet djur ansvarar också för djurets handlingar.

[helenal]
1

25# den är kastrerad Till ts är de inte bättre om du vet redan nu att omplacera den till någon som kan rasen och har tid att ge den den träning och allt den behöver? Så den får ett hem där den känner sig prioriterad:) Skall dina föräldrar köpa huset åt dig eller du?:) och lämnade förra ägaren bara huset innan att ens se om den blir såld?

[RMSLiners]
0

#26 Jaha oj. Såg inte TS skrivit det. :)

fridaas
0

Jag har en dalmatinerblandning (mest dalmatiner i henne dock). Och som andra säger kan de vara riktigt konstiga, då många bara avlar för att de är fina och inte tänker så mycket på psyket.

Min hund var rädd för precis allt när jag tog henne som omplacering men med träning och väldigt massa tålamod så har det blivit bättre.

Det man behöver tänka på med dalmatiner är att de ofta är ganska skygga av sig, vissa på ett aggresivt sätt, vissa flyr hellre. Och att de behöver väldigt mycket motion, det räcker inte med 15min runt kvarteret. Vi har märkt på vår hund att hon blir mer skygg, lättstressad och nervös de dagarna som hon inte har fått springa av sig ordentligt. Och har hon väl börjat stressa så tar det väldigt lång tid att få henne lugn igen och promenaderna kan vara hur jobbiga som helst då, eftersom hon bara vill hem de gångerna.

Sen får man inte vara rädd för päls när man har en dalmatiner, de fäller massvis året runt, är ett under att det finns någon päls kvar på dem egentligen..

Jag hade gått en kurs i grundlydnad eller vardagslydnad om jag vore du.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Random_Sweet]
0

#25 Jo, Men precis!
Som jag skrev i #18 så är det en steriliserad katthona. :)

(Har nu fått reda på att det heter sterilisera på honkatter)

#26 Jo, Ja.. Kanske.. Men dom förra ägarna va noga med att han inte skulle flytta runt, Utan att det var jag som skulle ta hand om honom (Eftersom han känner mig..)

Det är min pappa som köper huset. :)
Vad menar du med "och lämnade förra ägaren bara huset innan att ens se om den blir såld?" ?

#28 Sigge (som han heter) är varken skygg eller aggressiv. :)
Men han ser dock ut att ha mest Labrador i sig.

Med hans förra ägare har han fått gått ut ca 10 min. Han har dålig kondis kan jag säga :P

Tyvärr så kan han inte vara lös, Så han får inte "springa av dig" vi går lite längre promenader istället. :)

Som jag skrev tidigare så har jag nog inte råd med någon kurs just nu..

vallhund
5

Nej det heter kastrerad, även om väldigt många tror att det heter steriliserad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[helenal]
0

29# känns som dom bara flyttat hastigt då dom inte ens tänkt på hunden osv.. Men dina föräldrar är ok med hunden?

[Random_Sweet]
0

Min mamma har varit och kastrerat 2 hankatter (Då tar man bort pungkulorna) Och sen steriliserat 1 honkatt (Då tar man bort livmodern)

#32 Ja, Gubben dog i huset och tanten ville inte bo kvar där (kan förstå det..) så då följde hon med sin dotter till Göteborg och hennes dotter har en hund så tror det var därför dom inte ville ha med Sigge.

Eftersom det är jag som tar hand om honom så vet jag inte riktigt hur mina föräldrar tycker. Dom har inte hållt på så mycket med honom.

[RMSLiners]
6

#33 Sterilisering är fel benämning, läs länkarna. Det är rätt viktigt man kan skillnaden på dem. Annars fråga på katter iFokus så får du se att det heter kastrera på honor också och att sterilisering är något helt annat. Att din mamma säger sterilisera kan ha att göra med att hon inte känner till skillnaden mellan kastrera och sterilisera på honor. Vi har kastrerat både honkatter och hankatter ur den kattkoloni vi har här, varifrån min egen katt kommer. ;)

Karmatarerskanise
8

#33 Varför läser du inte länkarna?
Oavsett vad din mamma säger eller din granne så heter det KASTRERA på både honkatter och hankatter.

Sofy
4

#35 Där har du fel egentligen. Kastrering är när allt tas bort oavsett kön och sterilisering är det bara äggledarna som skärs av så det heter inte kastrera på både honkatter och hankatter men i dagens samhälle ska både honor och hanar kastreras.😉

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Karmatarerskanise
3

#36 Det man gör idag på katterna heter kastrera, det är det jag menar. :)

fridaas
0

#29 här kvittar det om vi går 3km eller 3mil, hon får inte sträcka på benen på det sättet hon behöver då i vilket fall. Ni har ingen rastgård i närheten som han kan få springa i? Dragandet i kopplet försvinner iaf hos oss och några andra jag känner som har renrasiga dalmatiner när de fått springa.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Linnea
4

Sterilisering= äggledare eller sädesledare skärs av

Kastrering= livmoder + äggledare eller pungkulor tas bort

Det går alltså att sterilisera en hankatt också men vad är vitsen liksom? Idag kastrerar man båda könen.

Skynda långsamt så går det fortare.

[TeamGolden]
5

Jäkla bjäbb om sterelisering elr kastrering, men det är ju vardagsmaten här i tigerburen. 😎

Bra gjort TS, vad andra nu än säger. 
Har du en bild på den lilla sötisen? 😘

vallhund
3

Så du menar att man inte får påpeka när folk/skribenter sprider faktafel?

[TeamGolden]
5

#41 Okej, ska vi kortfatta det, Vad gör det om man säger sterilisera istället för kastrera? Kommer katter falla döda från himlen eller kommer folk gå i en djup ovishet och grubbla om det är rätt? 
Nej för det betyder så jäkla lite i en sån här tråd. 

Det enda det handlar om är människor som har ett behov att rätta andra hela tiden. 
Saken är den, att skulle någon skriva ut '' min steriliserade katthona är död'' skulle även då folk komma ''nej det heter kastrera!!!!!!!'' så jäkla sjukt är det. 

Innan man börjar diskutera tycker jag man ska tänka över om det passar i sammanhanget och om det är så jäkla smart att dra upp det i just den tråden. 

Var glada för att TS räddat ett liv, ett helt liv. 
Sen ska ni inte sitta på förtid och anta att hunden kommer bli sajk eller få knäppa beteenden, det är oförskämt och saknad av respekt.

Karmatarerskanise
1

#42 Tycker snarare ditt inlägg saknar respekt och nedvärderar en hel del som skrivit i tråden.

TS har fått bra råd här inne. Ser man inte det har man nog synfel.

vallhund
1

#42 eftersom du tydligen vill dra det i långbänk….

Nej i det exemplet du tar upp så betvivlar jag väldigt starkt att någon skulle påpeka det.

"Sen ska ni inte sitta på förtid och anta att hunden kommer bli sajk eller få knäppa beteenden, det är oförskämt och saknad av respekt."

Ja du, den åsikten kan du ju framföra till de som skrivit så o inte adressera till mig! 😡 Jag uppskattar inte ogrundade påhopp.

[TeamGolden]
7

#43 Varför får TS lära sig en läxa om katter inne på ett hundforum? 
Ge snälla tips om katter isåfall, typ om matning eller hur man lockar fram dem eller liknande. 
Tror knappast TS får en erfarenhet av ''sterlisering & kastering'' här inne, när ni använder attityden ''Sluta säg sterilisera, det heter kastrera''. 

Ja synfel eller ej, rätt otevligt sagt av en person som ska vara Sajtvärd på hif, men vad mer kunde man förvänta sig. 🙂

Karmatarerskanise
2

#45 Men snälla du. En läxa för att man bli upplyst om det som är korrekt?
Nejdu. Det kallas att informera om det riktiga.

[TeamGolden]
2

#44 Jo men hittar väl inte deras trådinlägg. Därför jag gör 3 mellanrum mellan raderna för att visa att det var någon annan jag menade till, men får ursäkta för att det blev som ett påhopp till dig!

joheck
4

Jag ber er nu att lämna denna diskussion och återgå till trådens orginal syfte!

[RMSLiners]
4

#45 Det är rätt bra om TS känner till skillnaden och att det heter kastrera utifall TS skulle söka hem åt katten. Får hon då en intressant på katten som är väl insatt i kattvärlden och då säger att katten är steriliserad så kommer TS garanterat bli ställd mot väggen med diverse följdfrågor som kanske inte läggs fram på ett fint sätt. Så det är väll inte mer än bra att man upplyser om denna skillnad. Som jag skrev är det rätt viktigt att man känner till skillnaden mellan sterilisering och kastrering, samma sak gäller hundar eftersom det heter kastrera även på tikar.

[Random_Sweet]
1

#34 "Att din mamma säger sterilisera kan ha att göra med att hon inte känner till skillnaden mellan kastrera och sterilisera på honor."

Hon sa samma sak om dig/detta, "Då vet inte den personen vad den pratar om"

Men antagligen så steriliserade hon sina katter då.🙂
(Vilket det alltså finns veterinärer som gör, Så där hade du fel..)

#35 Jag har läst länkarna, Men min mamma STERILISERADE sina katter.

#38 Ja, Förstår det :/
nej, Det är det de inte gör, Tyvärr.. Men har funderat på att hyra ett ridhus och släppa honom och min lilla hund där. Eller åka ut till stugan och släppa dom där. Där har jag bara träffat på en annan hund 1 gång & bilar åker det nästan aldrig där ute i skogen. Så där skulle det nog vara bra att träna inkallning och så.🙂

#40 Tack så hemskt mycket!😃
Yepp, Här är en bild på honom.🙂 (Är inte den bästa bilden men det får duga för tillfället)

#49 Katten är 17år (tror jag skrivit det(?)) Så hon kommer inte att omplaceras.

[RMSLiners]
3

#50 Jag ger upp. Din mamma anser med andra ord att veterinärer har fel. Hade varit kul att veta vilken veterinär din mamma gick till då eftersom hon sterilisera katterna när det inte finns en enda veterinär i hela sverige som utövar sterilisering om vi ska prata sterilisering i den form begreppet verkligen pekar på. ;)

[Random_Sweet]
2

#51 HON STERILISERADE SINA KATTER!
Det var några år sen, Så då kanske det fanns såna som steriliserade honkatter då. Men tror knappast att en veterinär skulle kalla det att sterilisera om det nu är sååååååå noga med att det heter KASTRERA.

[Random_Sweet]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#40 Bilden. (Glömde att lägga in den i inlägget)

[Random_Sweet]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sigge.<3

vallhund
1

Undrar om det ens är lagligt att sterilisera hundar o katter i Sverige. Utsätta djur för operativa ingrepp som inte fyller någon funktion förutom att de inte kan få avkomma?

[RMSLiners]
2

#52 Inte nödvändigt att skriva i versaler, jag är inte blind. ;) Det är rätt enkelt att skilja det åt. kastrering = livmodern opereras bort. sterilisering = man kapar äggledarna. eftersom de skrev längre upp att livmodern togs bort så kastrerades alltså katterna sen att det finns folk som idag kallar det vid fel benämning kan för många, liksom jag, som är insatta vara rätt förvirrande. ;)

[TeamGolden]
0

#53 #54 Åh så fin han är! ♥

[RMSLiners]
3

#55 Kan jag inte svara på. Vet bara att ingen veterinär utför ett sådant ingrepp, iom det kan det mycket väl vara olagligt. Kanske står något om det i alla miljontals trådar på katter iFokus kring ämnet.

Mantissa
2

Men släpp diskussionen om sterilisering! Som ni nämnt så utförs inte ingreppet på djur i Sverige, alla djur kastreras för man vill inte ha kvar könsbeteenden som löp, sprayning (katter) och tikhets (hundar). Så även om några håller fast vid att kalla det för fel namn så förstår alla innebörden. Katten kan inte få bebisar.

TS gullig hund! Hoppas ni kommer ut på träningar! Jag är inte så hemma på blandraser, men på blandrashundar.ifokus så kan de säkert svara på vad man får tävla i med en blandras om ni skulle känna för det i framtiden. Hoppas han går ihop med din andra hund.

[Random_Sweet]
2

#57 Ja! :) 
Och riktigt kraftig är han! Om man känner på honom så är det så gott som bara muskler. Och om man tittar på bakbenet i bild #54 så ser man att det är lite muskler ;) (Dock så syns det kanske inte så mycket på bild)

#59 Vi har inte råd med någon kurs. Men vi är ute och tränar själva varje dag. :)
Mest koppel träning, Men blir väl lite kontaktövningar oxå. :)

Han funkar jätte bra med min andra hund! :D Dom bor dock inte tillsammans då Sigge (På bilderna) bor hos min moster, Och Lexie (min andra hund) bor hos mig. Men i Maj så ska jag troligtvis flytta ihop med båda hundarna så då hoppas jag att dom kommer funka tillsammans. :)
Det är dessutom Sigges gamla hus vi ska flytta till, Så får se hur det går.. 

Men när vi är ute och går så brukar jag ibland ta med båda. Och då brukar Lexie få vara lös så att jag kan koncentrera mig på Sigge. Och det verkar vara jätte bra träning för honom att han måste hålla koll på mig och inte bry sig om Lexie som race'ar omkring ;)

[rabbitkanin]
0

#53: åh vad fin han är!

russin
0

Fin hund, men för mig ser den lite överviktig ut (ta inte illa upp). Vill se midja vilken inte har mycket av🙂

Karmatarerskanise
0

#62 Kanske inte så konstigt om den bara fått komma ut 10 minuter.
Det kan nog TS få ordning på.

russin
0

Ah var det så illa - men då kan det bara bli bättre🙂

Karmatarerskanise
0

😐

Fridaaaa
1

#33 Nej man tar inte bort livmodern när man steriliserar.
Nuförtiden kastrerar man både honor och hanar.
Och alla katter som går ut ska kastreras enligt mig, annars är man inte ansvarsfull kattägare för 5 öre.

Sterilisering är i princip onödigt tycker jag. Mycket bättre att kastrera. Finns dessutom katter som blivit mammor men även hankatter som gjort ungar vid sterilisering. Är en minimal risk men den finns dessvärre.

----------------------

Söt hund förresten, hoppas du får ordning på honom 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pennybus
3

MEN SNÄLLA NÅGON ATT FOLK FORTFARANDE GNÄLLER OM STERELISERING OCH KASTRERING, ÅTERGÅ TILL ÄMNET NU.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Fridaaaa
1

#67 Det leder inget vart att skrika och hålla på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Nu är diskussionen om kastrering avslutad. Vill man fortsätta på den vägen får man gärna starta en ny tråd om det. Joheck sade redan till för länge sedan i tråden och diskussionen fortsatte ändå.

Fler inlägg om det kommer tas bort!

[Random_Sweet]
0

#61 Ja det är han verkligen! :)

#62 Han är inte överviktig, Det är muskler. :)
Han kanske ser överviktig ut på bilden, Men så är det inte.

#66 Om man har en katthona som man vill att ska ha ungar så tycker jag inte att man är oansvarig om man inte steriliserar/kastrerar. :)
Tack så mycket! Jag ska nog få ordning på honom. :)