Chinese Crested Dog
Jag vill jätte gärna lära mig mycket om rasen chinese crested dog, så ni som har den hundrasen eller vet mycket om dom. Berätta gärna hur dom är och vad dom kräver osv! :)
Jag har en nakenfis o de är som alla andra hundar fast de kräver mer kläder, är frusna o ogillar regn, snö o slask ;) Det är vanligt med hudproblem så hudvård är nödvändig, bad o smörj flera gånger i veckan o ev rakning, man måste även smörja med solskydd och så har de lite skraltiga tänder ibland.. De är mysiga o goa o väldigt egensinniga, de vet vad de vill ;) Gå in här, där finns det kinesfolk o mycket info! :) http://www.chinesecrested.se/forum/
Kineserna kan gå i flera timmar, flera mil och till och med fjällvandra. Oftast är det en stor hund i litet format.
Hittar man rätt individ så är dom framåt, nyfikna, clowninga, livsglada, lyhörda, snälla och rent utav härliga!
Vissa gillar att lata sig medan andra vill arbeta. Jag har fått en arbetande hund vilket jag bara tycker är roligt :).
Som #1 sa.. tänderna kan vara risiga och huden kräver en del. Istället för pälsvård är det hudvård, om man vill ha en nakenfis.
Oftast är det såhär: ju naknare hunden är desto mer tandproblem.
Glömde ju! De är väldigt lättlärda! Och mysiga, gosiga och väldigt lojala. De är inte några rädda små hundar inte, du sätter dig inte på en kines ;) Vår lilla är extremt smart, och lär sig väldigt fort, ett trick som tar några veckor att lära sig fixar hon på ett par dagar. Väldigt lättlärd :) Och så är hon världens vackraste oxå ;)
å tack så mycket! :) varför har den rasen så mycke problem med tänderna?;/
verkligen söt liten voffsing du hade EstherVess ^^
Att de har dåliga tänder har med nakenheten att göra puffarna har inte alls samma problem.
Vilken typ av hund man får är väldigt olika på kineserna, i min familj så har vi tre kineser en naken och två puffar alla är olika en är lat och väldigt lugn en är extremt aktiv och framåt och en är nervös och väldigt feg och dom har alla fått samma uppväxt eftersom jag bodde hemma när vi skaffade dom (den nakna var min mammas från början hon fick flytta hem till mej fatt hon slogs med min mammas puff) när jag bodde hemma så brukade jag kalla nakenfisen och min mammas puff för skrik och panik eftersom puffen fick panik för allt och nakenfisen hade ljud effekter till allt dom har dock lugnat ned sig en del nu när dom fyller 5 år ;),
Jag vet inte om det är för att jag är van vid raser som border collie m.m men jag anser inte att dom är specielt lättlärda det tog min puff tre månader att lära sig sitt ytterligare två att lära henne ligg det tog lite kortare tid att lära den nakna men inte mycket. En Chinese crested gör enbart det den själv vill.
Dom uppskattar inte att vara helt själva hemma har hört många som klagat på att dom inte är tysta när dom lämnas ensamma så det är lättast att ha två.
Men dom är alla charmiga och egensinniga dom är en mix av hund, katt och apa ;)
okej, hur är det man vårdar deras tänder för att dom inte ska få problem me dom då? är det tandborstning och sånna där tuggben som e bra för tänderna eller?:)
hur mycket brukar kinesen kosta? vet ni av nån uppfödare i västerbotten/norrbotten?:)
de här med att man hellst ska ha två. Är ju inte super enkelt att skaffa två hundar på direkten. Men senare kan man ju alltid fundera på en om det nu är bäst för hunden.
Min är väldigt naken, snarare en 1:a än en 2:a, och hon har jättebra tänder så det varierar ju oxå såklart :) Jag borstar hennes tänder ca 1 gång i veckan.. Det att de är lättlärda är naturligtvis upp till varje hund! Jag har en papillon som jag tävlat lydnad med, världens bästa typ, o en annan pappis som gör som han själv vill. Så är det med alla hundar oavsett ras! Just vår kines är jättelättlärd men nästa kanske inte alls är det ;) Att den gör vad de själv vill är oxå upp till varje, vår gör allt vi vill, följer oss genom allt. Däremot vår dobermann, den gör inte mycket sen inte vill ;) Jag skulle inte rekommendera att skaffa två på samma gång. När hunden är ett par år så kan man skaffa en till om man känner för det. De klarar sig alldeles utmärkt själv några timmar Allt detta är som sagt upp tillvarje individ, inte en rasegenskap… Lycka till! :)
okej tack så mycke! :)
vad menas med en 1:a 2:a 3:a osv..? :)
#8 Olika nakengrader på dom :). Molly är en 3a..
#8 Det hittar du mer om på chinese crested forumet :) Här har du lite om nakengraderna :) http://mobil.684154.devote.se/category/684154/naken-grad_86348.htm
jahaa då fattar jag, grad 3 var ju nått som jag tycker är super fint ^^