Varför ens göra sånt här?
Vill bara skriva av mig.. funderat länge på detta och tanken att det kan hända Molly gör mig ledsen.
Är ju på jakt efter en dagmatte, har hittills pratat med två stycken.
Ena ville ryta och rycka i kopplet och där tackade jag för visat intresse men det var inget för mig.
En annan berättade hur hon slog en hund rakt på pannan när han gjorde utfall. Och denna är annars intressant men det gjorde mig ledsen. Men förklarade att det aldrig får hända Molly. Jag vill inte höra hur denna var tvungen att slå till Molly för hon gjorde fel på en promenad eller dylikt.
Måste man seriöst slå hundar för att dom ska lära sig något? Det gör mig så fruktansvärt ledsen och frustrerad. Det måste väl finnas andra metoder? 😕
Gör en ny annons som säger att du söker en dagmatte med erfarenhet av mjuka metoder, positiv förstärkning m.m.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Nej absolut inte. Det ända man får ut av att slå hundar e att dom blir skiträdda för en elr blir fruktansvärt aggressiva.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#1 Tack för tipset! Det är härligt att ha andra som kan tänka åt en ibland när man själv inte är så klipsk ibland😇
#2 Precis :(. Jag blir så ledsen av att höra hur andra slår sina hundar.. jag har ingen hund som gör utfall så är inte van med den situationen, men misshandel i all form i alla lägen är inte acceptabelt.
Man ska aldrig slå en hund, men att ryta till och rycka i kopplet tycker jag inte klassas som misshandel. Att hålla på rycka i kopplet i tid och otid är dock väldigt fel! Det är himla lätt att säga att man aldrig skulle ryta åt en hund när man har ett par kilo i kopplet, men har man en odräglig byracka som väger hälften så mycket som en själv så kan det vara nödvändigt att ryta i.
Sen ska du självklart inte acceptera en dagmatte som inte använder dina metoder, det är din hund och ditt ansvar och därför har du all rätt i världen att tacka nej. Som någon nämnde, skriv ut tydligt i annonsen vad för typ av människa du söker så slipper du förhoppningsvis höra av den hårdare typen.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 Nej, menade inte att ryck i kopplet och ryta på hunden är misshandel.. Förklarade mig knasigt där :).
Ja, men allt beror ju på individen också. Jag utgår efter min hund som väger 5 kg och enda ''dåliga'' hon gör är att äta allt och inget. Ibland är jag usel på att förklara 😇 Det har nog märkts flertals gånger, hehe.
Ja, jag ska ändra min annons helt klart.
Att ryta o rycka i kopplet bör begränsas till brandsläcknings situationer o inte för uppfostran/träning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Håller med. Att ryta och rycka skapar dessutom stress för hunden, bara onödigt.
Gamla metoder som tyvärr lever kvar genom CM och andra profeter.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#9 Hemskt ju :(
Fy så skulle jag aldrig göra. När jag har daghund så är jag alltid försiktig. Skulle aldrig så en hund ändå liksom. Jag kör alltid med mjuka metoder.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#11 Jag kör alltid med mjuka metoder och positiv förstärkning. Det är det enda rätta i min värld, och i många andras värld.
#11 När man har dag/natthund så är det väldigt viktigt att man har någorlunda samsyn på det där med hundhållning o hunduppfostran. Den som har hand om hunden när matte/husse arbetar/är i skola etc skall ju inte uppfostra/träna hunden om man inte kommit överens om det.
Jag skulle slå en hund om jag blev anfallen o jag skulle även slå, om det behövdes, för att freda mig själv o hunden mot lös anfallande hund utomhus.
#13 Ja, det är ju en helt annan sak att skydda sig själv. Det är en helt annan sak helt enkelt.
Denna dagmatte slog den hund hon passade som gjorde utfall, den hade inte attackerat någon/skadat någon utan stod i kopplet och skällde och hon smällde till i pannan på h*n. DET är ALDRIG acceptabelt dock. Det finns bättre metoder än misshandel.
Allting handlar om individen när det gäller negativ eller possetiv förstärkning… Men man bör hålla sig med så mycket possetivt som möjligt eftersom att negativ förstärkning kan ge nervösa och osäkra hundar om det används för mycket och på fel hund! T.ex så kan jag utan att få dåligt samvete ryta till åt min setter eller ta tag i halsbandet (ej hårdhänt), eftersom att hon är extremt tuff. TS: Jag tycker att du borde säga i annons eller dylikt att de letar efter en possetiv förstärkning-hundpassare! Man ska aldrig använda hårdare metoder än vad ägaren vill! (Fast om ägaren slår sin hund menar jag självklart inte att man ska vara så hård!!!) Och angående att slå sin hund, så tycker jag att det nästan är djurmisshandel!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#15 Ja, det är första gången jag letar dagmatte (första hunden) så det är inte så enkelt att veta exakt vad man ska skriva liksom. Glad att ni är så kloka och ger mig tips, allihopa! Tack tack.
#15 Negativ förstärkning innebär att man t.ex. trycker på hundens rumpa och slutar när den sätter sig ned, beteendet förstärks för att något som hunden upplever som irriterande eller obehagligt upphör när den utför det.
Att slå hunden eller rycka i kopplet när den gör fel är ett positivt straff, beteendet minskar för att något otrevligt händer när den utför beteendet.
Sedan finns även positiv förstärkning, då får hunden en belöning när den gör rätt och beteendet förstärks, samt negativt straff som innebär att belöningen uteblir när hunden gör fel.
Benämningarna kan nog vara lite förvirrande, om man tänker att positivt är något bra och trevligt och negativt är dåligt eller elakt. Men i det här sammanhanget betyder positivt att något tillförs och negativt att något tas bort.
Ursäkta för det långa (och kanske ganska onödiga) inlägget. 😉
Både att slå och rycka i koppel borde räknas som lika mycket misshandel eftersom båda beteendena orsakar smärta, skador på hunden, rädsla och oro. Du tänker helt rätt som kräver mer än så av en dagmatte.
Att använda en hård röst skulle jag däremot inte räkna som misshandel men det beror på i vilket syfte man använder en hård röst. Använder man det för att skrämmas tycker jag att det räknas som psykisk misshandel, använder man det för att visa en stökig hund att man menar allvar, men inte är hotfull, kan det vara väldigt effektfullt, så länge man tydligt visar för hunden när man är glad igen.
#17 Jag är helt med på vad de olika benämningarna betyder. Jag kanske uttryckte mig klumpigt! :)
#19 Ja, det var nog som sagt ett onödigt inlägg 😞 Jag menade väl mest att negativ förstärkning för det mesta inte innebär att man misshandlar eller är elak mot hunden. Men de allra flesta känner nog redan till begreppen.
#18 Som jag skrev i #6 så förklarar jag mig själv jätte dåligt ibland :). Har så mycket att säga så tänker inte på att formulera mig rätt.
#18 "Att använda en hård röst skulle jag däremot inte räkna som misshandel men det beror på i vilket syfte man använder en hård röst. Använder man det för att skrämmas tycker jag att det räknas som psykisk misshandel, använder man det för att visa en stökig hund att man menar allvar, men inte är hotfull, kan det vara väldigt effektfullt, så länge man tydligt visar för hunden när man är glad igen." Håller helt med dig!
Lite terminologi förklaringar: