Hund nummer 2
Hej. Jag har en pomeranian som blev två år i januari. Han är världens snällaste mot människor, han älskar hundar som han känner, han är tyvärr hund rädd för andra hundar vilket gör att han skäller (ibland, det mesta är borttränat) i närheten av andra hundar. Är den andra hunden lugn vill han gärna fram försiktigt och hälsa på sina villkor. Han är också separationsångest (jag har varit hemma, och inte behövt lämna honom och det har tyvärr pga lathet från mig, inte blivit så mycket ensamhetsträning). Och nu har jag börjat fundera på att skaffa en till hund. Jag vet att jag måste träna honom så han kan vara ensam och fortsätta med träningen med andra hundar. Men är det någonting mer jag ska tänka på? Hur är det att ha två istället för en hund? Har bara haft en hund hela mitt liv. Tacksam för svar
*puttar*
Först och främst hade jag verkligen försökt att få bukt på din nuvarande hunds problem, men jag tror att det är det du menar. Köper man en till hund då en yngre eller en valp så är det lätt att denne tar efter den äldre hunden.
Lite andra saker man bör tänka på:
- Har jag råd? Det blir ändå dubbla kostnader på ALLT ( foder x 2, försäkring x 2, veterinärvårdskostnader x 2 osv)
- Har jag hundvakt till två hundar?
- Har jag ork att aktivera och träna två hundar?
Men annars finns det så mycket positivt att ha två hundar.
Dom har sällskap av varandra när man är borta, dom kan springa av sig med varandra (om man har hundar som gillar att leka och springa då)
Tycker inte det är så stor omställning faktiskt 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har självklart tänk på kostnaderna. Jag har tänk på tiden med. Jag tänkte att jag skulle ta den lugna morgon promenaden med avslutning med lek i rastgård så ofta det går och lunch rastningen med båda och en varsin lång träningspromenad på kvällen. Sen självklart separat klickerträning m.m. Kan man träna sök, agility och/eller rapport tillsammans eller enskilt?
Jag har två hundar och ang träningen så gör jag lite olika. När jag kör agility och sök brukar jag ta med båda två. Då få den ena vänta, antingen i bilen eller uppbunden brevid, medan jag kör med den andra. Det var lite pip i början, men de brukar fatta rätt snabbt att de ska vänta på sin tur.
Det kan vara jobbigt att klicker träna hemma, för båda ÄLSKAR att träna, så då brukar jag gå in med den hunden som jag tränar i ett annat rum och stänga in oss. Känner att det är viktigt att jag stänger in mig med den hunden jag tränar och inte stänger ute den som inte blir tränad med. Men det är bara min egen känsla.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Okej. Det lär faktisk logiskt att stänga in dig med hunden du tränar istället för att stänga in den du inte tränar. Tack