Hur aktiverar ni?
Hur aktiverar ni er hund/era hundar?
Och vad har ni för hund/hundar?
Jag har, som de flesta säkert känner till, en Kinesisk Nakenhund. En stor hund i en liten kropp. Dom har står uthållighet och kan promenera flera mil och till och med fjällvandra om man vill det.
Sen råkar jag ha en hund som älskar att arbeta och kräver lite mer.
Eftersom våra aktiviteter beror på vädret ser det ut såhär:
Regnig/snöig dag
Försöker ta en lite längre strecka, annars är det bara ut och in oftast.
Tränar trix, aktiveringsleksak, leker och busar och har nyss börjat med lydnad.
**
Solig/helt okej dag**
Kan vara i skogen i timmar, försöker alltid vara ute mycket.
Men också lydnad och lek och bus inomhus.
Måste säga att efter jag tog våra trix en nivå högra, till lydnad, så har Molly blivit med livsglad. Herregud vad hon röjer runt här hemma och kastar runt sin strumpa och jagar den. Totalt lycka strålar det om henne!
Helt klart en hund som vill arbeta och vara aktiv.
Vi har fem hundar. 1 dobermann, 1 schäfer, 2 papillon o 1 nakenkines.. Dobermannen o schäfern kör vi skydd, spår, lydnad o sök med. Papillonerna är gammelgubbar men har vart aktiva i agility, lydnad, spår o sök. Kinesen, ja hon aktiveras genom solning, jäsning framför brasan eller enkelt soffliggande ;) Det är nog den mest ovilliga hunden till aktiviteter som jag nånsin stött på! Ingenting intresserar damen… Och det måste ju ens vara varmt o torrt för att hon överhuvudtaget ska behaga sig att gå ut…
#1 Himla många hundar, härligt! :)
Haha, kineserna är lite speciella :). Är glad att jag har en arbetsvillig individ, hehe.
Hur aktiverar ni er hund/era hundar?
Jag har en Gråhund och en Jämthund och de kräver väldigt mycket aktivering, både psykiskt och fysiskt. Eftersom jag bor i en liten by omringad av skog så är skogspromenader det ultimata. Varannan dag går jag en lång skogspromenad (2-3 timmar) där dom får vara lös en stor del av tiden så de får springa av sig och busa med varandra. Brukar också göra sökövningar och balansövningar.
På sommaren cyklar jag med dom på mjukt underlag, de får bada väldigt ofta då de är en skonsam träning. På vintern brukar de inte bli lika långa promenader pga den kyla som kan bli (upptill -30). Så då brukar vi ta en mindre promenad i djupsnön då de tröttas ut mycket fortare även åker jag skidor/spark så de får dra mig.
Inomhus gör vi mycket hjärngympa ex. sökövningar och hinderbanor.
De var väl en del av aktiveringarna jag håller på med. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#3 Härligt! Jag imponeras när andra engagerar sig så i sina hundar. Har stött på dom som använder sina hundar som typ accessoarer och struntar i deras behov, det är tragiskt!
#2 Det är så skönt med våra hundar, för ingen behöver aktivering varje dag. Är man seg en helg så ligger alla o sover framför brasan, medan de å andra sidan kan hålla igång en hel helg oxå. Vi har perioder av full träning å perioder av bara slapp! Vintrarna blir mest slapp, bara promenader o utflykter.. Alla våra kan gå hur långt som helst, eller bara ligga i soffan o gå ut på kortpromenad.. Hundar helt i min smak :)
2 x galen-heeler😉
Oftast en längre promenad på morgonen på runt 1 timma med stopp för bus, kuta galning mm. Kortis mitt på dagen och så en lång sväng i skogen på kvällen med lite skogsagility och annat skojsigt.
Snö gör oss inget och inte heller lite regn - men dagens ösregn och halvstorm gör att inte ens kortbeningarna vill gå ut.
Blir däremellan lite småträning - periodvis mer och periodvis mindre. Trix, lydnad osv. Just idag däremot så har vi gått på lågfart - men man får ha sådana dagar med🙂
#5 Ja, det saknar jag med Molly. Oftast behöver hon någon sysselsättning/dag för att vara nöjd :). Men hon är bra på att roa sig själv med dock..
#6 Jag önskar jag kunde vara ute länge i regn :). Men Naken-Molly uppskattar det inte så mycket, hehe.
Ser fram emot sol och lite värme så jag kan vara ute mer!
Kanske ska tillägga att vi bor mitt ute i skogen, på en gård med massa djur så hundarna är alltid med oss ute o springer.. Iaf de små ;) eller de får turas om då jag inte vill att de stora råkar trampa på de små…
#8 Härligt med skog! Bor rätt centralt och det är mindre kul 😐
#4 Håller med dig. De är tragiskt att vissa behandlar sina hundar som någon leksak.
Kan säga att promenaderna i djupsnön uppskattas väldigt mycket hos hundarna då dom älskar att springa runt och busa i snön. Men hos mig uppskattas det inte lika mycket, kan lova att man får upp flåset ganska fort och enorm träningsvärk dagen efter, haha. 😛
#10 Haha :). Du får se det som en fördel!
#11 Absolut! Men bara mina busar är nöjd så är jag också det. 🙂

#10 Kan du inte lära hundarna ploga åt dig då? 😂
Jag har två papilloner.
De aktiveras genom; lydnad, viltspår, cykling, promenader i varierad terräng, träning och bus med andra hundar, utställning, social- och miljöträning.
Vi kan ha väldigt intensiva perioder med träning i timmar med andra hundar/människor flera dagar i rad. Och så kan vi ha väldigt slappa perioder med bara korta promenader och inte så mycket aktivering för huvudet. Mina funkar väldigt bra på detta, dom kan dock bli väldigt skälliga om dom inte aktiverats ordentligt på ett tag.
#13 Haha! 👍 Kanske får lära dom att gräva en liten väg framför mig, då behöver vi nog inte gå lika långt heller för de lär nog bli utmattade efter en liten stund, haha.
En portugisisk vattenhund. Kräver en hel del motion men framför allt en hel del aktivering. Aktiverar min hund med långa skogspromenader där han bland annat får spåra efter godis, apportera, markera stenar och springa. Lägger ibland spår (både viltspår och personspår) som han får gå. Tränar lydnad minst 2 gånger om dagen. Kör agility lite då och då och freestyle övningar. Kör även mycket vattenapportering, väntar på att isen ska smälta nu så vi kan sätta igång med det snart.
Hugo älskar att jobba, man ser verkligen att han kämpar för att göra rätt och man ser på hela han hur glad han är, så härligt!
Vi är ute i de flesta väder (kanske inte lika mycket när det är -20 och tar heller inga långa promenader när det är väldigt varmt ute).
Vissa perioder blir det lite träning, ibland ingen träning alls, men det är inget han lider av, men då vill han ha mer motion, han älskar att springa och sträcka ut.
Jag har en JRT mix och en schäfer. Schäfern cyklar jag med då & då, joggar med bägge två 2-3 gånger i veckan och så går vi långpromenader varje dag (förut mån och tors då det är vilodag för oss) på 9-10km. sen så simmar JRT mixen i badkaret några gånger i veckan för att stärka leder och bygga muskler. Mentalt med schäfern: Ronja är inte så förtjust i sån träning, vilket låter helskumt antar jag men så är det. Hon tränas endast trix, lydnad och freestyle med när HON vill. Mentalt JRT mix: hittills grundkommandon och lite freestyle trix lärs in just nu. I sommar Börjar vi med agility. Han spåras även med! Han har bara bott här i snart 2v så vi fokuserar främst på en bra relation och så kör vi mentalt därefter!
Har en bichon frise kille på 14 år, han tar vi det ganska lugnt med. Är promenader och lite godissök som han aktiveras med. Sen har jag en bichon havanais tik på 4 år och hon kräver mer. Så det blir vanliga promenader i rask takt, skogspromenader då hon får springa lös, godis eller leksaks sök inne, lite trickträning, blodspår då och då, agility när det är barmark och så ska vi börja springa/jogga nu när det är bättre väder ute. Och dett varierar lite här med, vissa dagar håller vi på mycket, vissa dagar är mer slappdagar då vi bara går promenad och inte gör så mycket annat. Men hon är väldigt bra på det sättet att hon kan ta det lugnt, strosa lite på gården, tugga ben och sånt när det är lugnt dagar och sen är det fullt ös när vi tränar.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Utöver fysisk aktivitet såsom promenader, bus, lösspring och cykling så aktiveras mina hundar med:
Agility, bruksträning, spår, rallylydnad & lydnad.
Har en dvärgpinscher och en dansk/svensk gårdshund :)
Har en Boxer. Tränar lydnad, spårar, trickträning, balansövningar, promenader med klövjeväska, cyklar, joggar, långpromenader, simmar, kör springpole och lite föremålssök. Ska även börja med DW. Vissa dagar får han nöja sig med enbart promenader.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har en Finsk lapphund på 1 år. Promenerar en långis varje dag på 5-10 km beroende på väder och hur mycket tid jag har. Sedan tränar vi även lydnad, agility, freestyle och personspår - varje aktivitet ca 1-2 pass i veckan. Utöver det aktiveras han med skvallerträning, miljöträning, godissök, vardagslydnad och aktiveringslekar både ute och inne. En dag i veckan har vi vilodag och går bara mellanlånga promenader.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag gör det vi har lust med att syssla med just den dagen. Och vad min kropp tillåter. Kan vara att ligga i soffan hela dagen och gosa, köra barmarksdrag 4-10km. Sökträning, spåra, specialsök, lydnad eller bara härja hemma.
Bara rena promenader tycker jag är ganska så trist, då går jag till någon större yta och låter dem springa lösa hellre.
Är väldigt dålig på att ha ett "måste" att vi varje dag "måste" göra det eller det.
När vi tränar så tränar vi ordentligt på en gång. Värmer upp med promenad och lek, spårar, kör uppletande, budföring och lydnad i ett sträck. Även om vi givetvis ibland bara kör något litet, typ inne eller bara en av sakerna ute.
Har en mops, en galen mops. Det som hon tycker om mest av allt är långa promenader när hon får springa lös, då kan vi vara ute i timmar. Har försökt få henne att söka godis och sånt utan framgång, hon är inte alls intresserad av det konstigt nog(är van vid rottisen som älskar att spåra, eller hundar överlag brukar gilla att använda nosen..). Lite vardagslydnad brukar vi också köra. Vi har varit på många sparkturer under vintern och då upptäckte jag att hon verkar tycka om att dra, så en Weight Pull-sele står på inköpslistan. Förhoppningsvis kommer vi att börja med DW till sommaren och ska även hinna med någon fjällvandring(bor i kiruna så har väldigt lätt att åka till fjälls).
/Lova
Ny blogg!
Kelpie.
Regnig/snöig dag
Beror på hur pass regnig och om det är snö som ligger. Uppletande funkar oavsett väder (undviker dock värsta åskan även om inte muller bekommer oss). Måste vi aktivera inne så är det detaljdutt på lydnaden och nu även rallyt. Är det snö som ligger är det skiddrag eller annat fys som blåser ur energi och då tränas det även på olika drag/stoppkommandon.
Solig/helt okej dag
Tja, spår, uppletande, lydnad, rally, drag, vattenfys, skogsfys, cavalletti, miljöträning. passivitet, osv, osv.
Promenader tar vi oavsett väder och då får Allvar vara den hund han är. Lägger enbart in träning under promenader om jag vet att jag har tight om tid i övrigt just den dagen, annars är det hans relaxtid då han får läsa sin peemail och bara ha det gott.
Gillar verkligen hur alla engagerar sig i sin/sina hund/hundar! Härligt att läsa.
Har en Scandinavian Hound. Draget går först eftersom hon är renodlad slädhund därefter är det spår, freestyle, lydnad och sök. Ska även börja nosa på rallylydnad är det tänkt. Utöver det är det vandringar mellan 1 till 5 mil som står på listan samt vanliga promenader, lite lek och andra upptåg. För oss kvittar vädret, vi kör på ändå.
Pudel, mellan Vintern: Regning/Snöig dag: Ut med regnklädee och släpp i paddock, bus och freestyle träning Solig/Helt okej dag: Långpromenad, trickträning, godissök, löstränande Sommar(Nu har vi inte kommit så långt i hennes liv att hon får uppleva en sommar med riktig aktivering): Regnig dag: Ut med regnkläder, släpp i paddock, lösträning Solig/Hel okej dag: Bus, långpromenad, spår, agility, freestyle, trickträning och helt enkelt bad i sjöar och bus med hundar. Jag har tydligen en liten tanthund som ska nöja sig med korta promenader och de pudelägare jag träffat i stan när jag kör freestyle har blivit chockad med hur "duktig" hon är, och hur lugn men ändå lyhörd hon är. Det är väll inget konstigt med att en Pudel är såå..
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"