Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 984 ggr
CharlotteRubin
0

Åskrädd

Min hund blir alltmer rädd för åskan. Vi har inte gullat med den eller gjort nåt speciellt. Ändå har rädslan ökat. Vad ska man göra? Hur tränar man bort detta?

Sandra
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt hur man ska göra. Men du är inte ensam med det problemet. När jag bodde hemma, så var jag den enda som dög till våran hund då det började åska eller var fyrverkerier ute. Hon är mest rädd på nyårsafton, och då gick hon antingen in i badrummet o satt där o gnällde. Eller så öppnade jag garderoben så hon fick gå in där o sätta sig. Vet inte varför det blev garderoben, men hon va lugn där. Skum hund… Vi har heller inte daltat med henne.

Nu tack o lov, så har hon väldigt dålig hörsel så hon hör inte när det åskar eller smäller. Hur gammal är din hund?

CharlotteRubin
0

3 år unnefär…

SaraC
0

Du kan se till att få öronen kollade på henne hos en veterinär.

Men annars är det inte konstigt att hon blivit räddare. Det kan ha hänt något som skrämt henne ännu mer med åskan, utan att ni märkt det.

Har också en åskrädd hund. Stäng alla fönster och dörrar och sätt på radion eller liknande på lite hög volym. Det dämpar ljudet. Låtsas sedan som ingenting, var som vanligt. Och som du skrev, pjoska inte med hunden.

Man kan även prova DAP, det kan göra hunden lugnare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Det finns skivor med oljud på, åska, skott, fyrverkerier od. Spela på låg volym först, öka med tiden. Det hjälper faktiskt.

Vidare får man inte ens låtsas om att man HÖR något av det läskiga. Reagerar man på ljudet själv, reagerar hunden mer…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

zeretki
0

Dom där tipsen var bra så jag puttar upp tråden… Speciellt det där med skivan, jag ska nog själv inhandla en sådan skiva till mig och Axl. :)