Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3291 ggr
joheck
1

"Djupdykning" i patella

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej allesammans!

Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och åsikter kring denna situation.

Min hund (Pin) är hälsoundersökt med patella grad 0 och öga ua. Även hans kullsyster (också hon min hund) har fria resultat. Men, deras ena kullbror har resultatet patella grad 2 (medialt). Deras sista bror är ej undersökt. Båda föräldrarna är fria.

Grejen är den att jag är väldigt sugen på att eventuellt ta en kull på Pin då han har en sån fantastisk arbetsvilja och (enligt mig) har mycket att bidra med till rasen. Patella är ju däremot ett problem som är ärftligt, arvsvägen är dock okänd. Frågan är då om det etiskt sätt är ok att avla på Pin. Rent regelmässigt är de det eftersom han själv är fri.

Min plan är att höra mig runt till olika personer inom hundvärlden och höra vad dom tycker, allt från uppfödare till utställningsdomare till veterinärer. Jag tar hemskt gärna emot hjälp på vägen, genom olika tolkningar av de svar jag får samt diskussioner kring svaren. Ni får även väldigt gärna komma med egna åsikter och tankar utöver de svar jag får av "proffsen". Om ni har tips på någon kunnig person jag kan kontakta i mitt sökande på svar så vore det uppskattat också!

Ni kan läsa lite av mina tankar och funderingar inne på min blogg, där kommer jag även att skriva in och själv reflektera kring de svar jag får och personerna bakom svaren.

Jag hoppas att det finns några här inne som vill hänga med och hjälpa mig lite i detta dilemma, det kommer antagligen att bli väldigt lärorikt^^.

Mysisa
1

Eftersom man idag inte vet hur arvsvägen ser ut med patella så anser jag att du kan använda pin i avel. Ska man ta bort alla hundar ur avel där det finns patella i släkten skulle avelsbasen bli näst intill obefintlig. Det viktiga i dagsläget är att välja bort hundar ur avel som faktiskt har patella själva, sen när vi vet hur patella nedärvs så får man välja ut avelsdjuren efter den kunskapen.

minavitas.wix.com/kennel

joheck
0

#1 Tack för ditt svar! Om det skulle visa sig att deras sista kullbror också har patella (grad 1, 2 eller 3), skulle det ändra läget då tycker du? I såna fall hade halva kullen fått patella då de va 4 valpar.
Jag känner mig verkligen extremt splittrad :S

Pennybus
1

Om Halva kullen har patella tycker jag inte att du ska avla på honom.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

joheck
1

Då kommer ytterligare en fråga^^. Är det "ok" av mig att maila ägaren till den sista brodern och be henne om att undersöka honom? Jag vet ju liksom inte om hon har några planer på att göra det, och jag kan ju inte tvinga henne heller. Är det fortfarande "ok" att avla på Pin även om sista brodern förblir ett frågetecken?

Driva
0

Det kan ju vara värt att kolla på tex föräldrarna syskon och ev tidigare kullar om det är möjligt.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Pennybus
0

#4 Jag hade mejlat ägaren till den sista brodern och frågat de om de hade kunnat undersöka honom på patella, och om hon inte vill hade jag tagit en kull efter honom men dock informerat valpköparna om att det förekommit patella i hans kull.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

joheck
0

#5 Ännu en fråga^^. Eftersom att brorsan har patella så är det ju konstaterat att genen som orsakar det finns i linjerna. Vad jag har förstått så krävs det en dubbeluppsättning av genen för att det ska slå ut(?). Det skulle då betyda att Pin antingen har en enkel uppsättning av genen eller ingen alls, detta oavsett hur det ser ut runt omkring. Är det då verkligen relevant att gå bak i leden och kolla övriga hundar? Ja menar problemet kvarstår trots allt. När jag tänker efter så är det ju så oavsett vad sista brorsan har också så då kanske inte det är speciellt intressant att veta heller. Genen kan ju finnas där, det är konstaterat.

joheck
0

#6 Jag funderar på om det inte är bäst att i alla fall kontakta henne och informera om det. Har han patella kan det ju vara bra att veta menar jag. Själv fick jag reda på det då jag själv gick in på Hunddata och tittade, inget som uppfödaren har informerat om eller så :/
Läs gärna det jag skrev i #7 också :)

Driva
0

#7 det jag tänkte var att det kanske inte är genetiskt om endast en hund har det med de andra friska. Kan ju vara andra saker som orsaker det än just genetiska. Men om man ser att andra i släkten har det så styrker det ju att det är just genetiskt…

joheck
0

#9 Aha, se det har inte jag ens tänkt på! Då vet jag vad jag har att göra imorgon^^.

[Forest]
1

Jag ser inte varför du inte kan andvända henne vissligen är hon mini liten o vet om flera som väljer bort för små tikar pga det kan bli problem. Men som sagt det finns små tikar som kan föda fram själv men får oftast bara 1-2 valpar :) Är hon ua på patella så skulle jag välja en liten hane till henne för parning, men innan jag utsett oxå kolla in hanens avkommor hur ser det ut i hans led? :)

htt
1

Jag har inget vettigt att tillföra då jag inte är insatt men jag följer gärna tråden och hoppas verkligen att den sista kullbrodern också blir undersökt. Pin är verkligen något extra! 😍

joheck
0

#11 Det är Pin som eventuellt ska avlas på, inte Sansa. Hon ska styckas (kastreras)😇Känner en väldigt liten phaléne pojk som dock gärna hade tagit sig en dans med henne^^.

#12 Ja gör det! Kan ju vara intressant att lära sig lite mer om hur det funkar med patella och genetiken kring det^^. Han tackar så mycket för övrigt ;)

Mysisa
0

Vad har rasklubben för rekommendationer om patella?

minavitas.wix.com/kennel

joheck
0

#14 I RAS står det:

"Alla avelsdjur skall vara palpatoriskt knäledsundersökta tidigast vid 12 månaders ålder och vara utan anmärkning." 

Den är dock 8 år gammal, har inte lyckats hitta någon nyare variant. Detta är allt som står kring patella. Så rent regelmässigt så är det grönt ljus för avel på han.

Jag har precis skickat iväg ett mail till en person i Avelskommittén för att höra vad hon har att säga om situationen.

Mysisa
0

Avelskommiten brukar väl se över RAS med jämna mellanrum för at se om nåt behöver ändras? Dock så är ju inte alltid rekommendationerna så jätte hårda som dom borde vara..

minavitas.wix.com/kennel

joheck
0

#16 Jag skrev på fb och fråga om RAS nu. Tycker dom borde ha uppdaterat för länge sen :/ Får se vad jag får för svar^^

Vad jag tycker mig ha observerat så är inte patella rekommendationerna speciellt strikta alls. Har frågat om det också. Jag uppdaterar sen när jag fått svar!

Vet ni nån kunnig veterinär inom knän/patella som jag skulle kunna kontakta också?

Mysisa
0

#17 Nu har jag iofs inte gjort nån djupdykning men tycker mig se en trend att ingen ras har speciellt strikta regler kring patella, det kan bero på att vi inte vet hur arvsgången ser ut

minavitas.wix.com/kennel

joheck
0

#18 Det är synd :/ Jag frågade en utställningsdomare om detta idag och hon vifta bort hela patella grejen väldigt lätt måste jag säga. "Patella på en papillon….", som att det är fullt normalt och inget fel i det.

[Murvel]
1

#19. Jag kom egentligen bara in i tråden för att läsa. Men såg ditt blogginlägg och måste bara fråga om hon vet om att du tänkte skriva ut hennes namn? Det är sådant journalister får skit för (man måste säga att man är journalist så att de kan tacka nej till eventuell publicering). Nu är du inte journalist men det kan vara värt att tänka på. Om du inte sa att du tänkte publicera hennes namn är det lika bra att bara benämna henne vid förnamn - för allas skull. :) Inte kul att bli uthängd på internet.

On topic: om Pin har någon annan merit på sitt bälte, så som ögonlysning eller bra bedömning på utställning, så ser jag det inte som fel att avla på honom. Men kolla noga igenom stamtavlan först. För finns det fler patellafall i antingen moderns eller faderns led så kanske det inte är värt risken. Är det bara denna enstaka hund, som nu råkar vara ett kullsyskon, som drabbats så får du se det för vad det är - ett enstaka fall.

[Forest]
0

13 haha jag tar ofta fel på Pin lägger till ett g Ping o det hette min shettis sto så tar det som tjejnamn 🤪

LillPom
0

Tänker att jag delar med mig av lite undersökningar man diskuterar om patella hos pommar om hur de kan se ut i ärftlighets cykeln.

LillPom
0
joheck
1

#20 Det tänkte jag inte äns på :/ Men nog måste det väl vara ok att diskutera det man har fått höra på en kurs? Det är ju inte som att jag har fått informationen privat över en fika eller så. Borde jag kanske maila henne och kolla om det är ok?

Mina planer är att meritera honom både inom lydnad, viltspår och utställning. Han ska även mh-testas i sommar. Så det är mycket annat som spelar in om han ska gå i avel eller ej^^.

#22, 23 Då har jag förstått det hela rätt, detta med dubbel- och enkel uppsättning av genen. Tack för tydliga illustrationer!

[Murvel]
0

#34. Hej! Höll hon en föreläsning/kurs så var informationen offentlig och då kan du ha kvar namnet. Förlåt det var jag som drog för snabba slutsatser och tänkte att du ringt henne "privat" och frågat. Satt här inne mitt i natten… 😴

[jahoda]
2

Jag är inte insatt i patella alls, men som jag förstått det är det lite som HD, en hund med fria föräldrar kan bli drabbad. Har din hund inte patella och det ser bra ut bak i leden (att de flesta inte är drabbade) så tycker inte jag det är något fel att avla med en tik där patella inte förekommer i släkten. Men är inte så kunnig gällande detta som sagt :)

Kan tillägga att i min ras måste hundarna vara HD-fria (A eller B) för att gå i avel men det dyker ändå upp HD ibland, dock är det oftast i mild grad. Så det kan vara svårt att avgöra vilka hundar man ska använda, men tycker du förtjänar beröm för att du är så noga!

[tiffitott]
0

Hur ser det ut i släkten? Är alla hundar fria?
Då hade jag inte ens tvekat sålänge tiken också har en helt fri tavla.
Som någon nämnde man kan inte välja bort bra hundar för att något syskon har patella.
Men kolla igenom alla hundar i din hund tavla, alla deras avkommor samt avkommornas avkommor. Då lär du få en hyfsad bild över hur patella har visat sig i släktledet.

joheck
0

#25 Hihi ok, då kan jag ändra om till hennes fulla namn på bloggen igen^^. Bra att du påpeka det hursom då jag definitivt hade gjort det felet senare om du inte "utbildat" mig.

#26 Ja det låter som att det fungerar på ungefär samma sätt. Tyvärr finns det inga krav på patella undersökning eller ens att hunden ska vara fri för att gå i avel när det kommer till papillon….
Jag vill verkligen göra rätt för mig, och rasen i det stora så vill vara så välinformerad och utbildad som möjligt innan jag tar ett beslut. Det är ju ändå ett extremt stort beslut då det handlar om att sätta liv på en sådär 12-15 år.

Jag är även lite osäker på om han bör avlas på eftersom att uppfödaren har behållt en tik till avel ur samma kombination som Pin (en yngre kull). Så generna och linjen kommer ju att fortsätta genom henne oavsett vad jag beslutar om, då måste jag ju ha i åtanke detta med genetisk variation inom rasen. Men eftersom jag och min uppfödare har helt olika syn och "mål" med rasen så kommer ju inte hon att avla på det sätt som jag hade velat, alltså inte mot samma egenskaper osv.

Det är mycket att tänka på helt klart! Han är förövrigt ögonlyst med ua också, fast det måste göras minst 1 år innan en eventuell kull vilket betyder att han kommer behöva lysas igen då en kull inte är aktuell inom några år, om det nu skulle bli av.

För den som är intresserad kan jag också berätta att ett nytt RAS-dokument för papillon är på gång, det är färdig skrivet och bollas för tillfället fram och tillbaks mellan SDHK och SKK för godkännande. Dokumentet kommer sedan att revideras vart femte år.

htt
0

Vet inte om jag frågat det här förr, men har du tänkt hd-röntga honom? Och är det vanligt att man gör det inom rasen? :)

[jahoda]
0

#28 Fast genetisk variation tror jag inte blir ett problem så länge ni inte tar väldigt många kullar var. I min ras som faktiskt är ganska liten numera förekommer det att flera hundar ur samma kull går i avel ett flertal gånger (lite för ofta för min smak kanske), och papillon är väl en ganska stor ras i Sverige?

joheck
0

#27 Jag ska ta mig en ordentlig titt i hans stamtavla, så återkommer jag med resultat så kan diskussionen fortsätta med alla kort på bordet så att säga. Jag känner tyvärr ingen vidare tillit till de aktiva uppfödarna och rasklubben i frågan om just patella då reglerna är väldigt "fria".

joheck
0

#29 Nej dom hd röntgas inte då det inte är ett problem i rasen. Jag har heller inga planer på att röntga Pin.

#30 Ok skönt att höra! Ja det är en relativt stor ras både i Sverige och utomlands. Uppfödaren har ju dessutom behållt en tik så då är det ju krav från SKK att hon endast får ha 5 kullar så då hålls antalet ner automatiskt genom det.

joheck
0

En liten fråga om hur jag på effektivast sätt kan använda Hunddata och se patella statusen på stammen. Finns det något knep att använda, eller är det att klicka sig fram steg för steg som gäller? (- hund - veterinär - kullsyskon/avkomma/stamtavla - veterinär - …..)
Hur bör jag röra mig i familjeträdet, hur långt bak och till sidorna?

Märker så här långt att det är många som inte är undersökta, det är ju liksom inte ens krav på det vid avel :/

Driva
0

#33 jag vet hundar som fatt utlåtande om de har patella, men som inte står på hunddata. Ingen aning om hur utbrett det är.

[Turbo_Turbo]
0

du ska använda skk avelsdata, då får du upp allting utan att behöva klicka fram o tillbaka🙂

joheck
0

#34 Det va ju inte alls bra. Veterinären borde ha skyldighet att anmäla tycker jag.

joheck
0

#35 Vart går jag in på avelsdata? Har lyckats få till det så Jag får statistik för rasen i helhet, men hur får jag upp det för just min hunds stam?

[Turbo_Turbo]
0

Du måste registrera dig. Avelsdata hittar du på skk:s hemsida. Du söker du på din hunds namn, då får du upp all information. Sen kan du klicka på helsyskon, då kommer all information om helsyskonen upp på en sida (behöver ej trycka runt) sen kan du kolla mammans/pappans helsyskon/avkommor osv osv. Du kan kolla flera led tillbaka. Du kan även kolla statestik på avkommorna, tex hur många avkommor pappan har lämnat och hur många som är undersökta och vad resultatet blev. Ja där hittar du allt😉

Jag använder bara avelsdata, aldrig hunddata.

joheck
0

#38 Ok tack!

Har kollat upp statistiken i allmänhet hos rasen och skrivit lite tankar om det i bloggen. Orkar inte skriva det igen så gå gärna in och läs här, och berätta vad nu tycker och tänker.

joheck
2

Nu är det bestämt att avel är totalt struket. Efter att ha kollat stamtavlan inne på avelsdata så kan jag tråkigt nog konstatera att Pin inte är något att avla på överhuvudtaget.

Diskussionen är ju dock fortfarande intressant, om det är ok att avla på en hund vars kullsyskon har konstaterad patella.

htt
0

#40- Får man fråga varför?
Detta var en väldigt intressant tråd och jag beundrar ditt engagemang! Synd bara att det blev som det blev med Pin då :(

joheck
1

#41 Jag pmar dig på fb eftersom många vet vilken kennel det handlar om.

joheck
0

Nu är avel än en gång tillbaks på kartan. Det visade sig att jag har/hade en lite väl utopisk syn på rasen och sjukdomar……

Så, frågan är fortfarande aktuell i mitt fall. Men som jag skrev tidigare så är det väldigt dåligt med patella undersökningar i Pins stam. Jag har dock inte hittat någon mer hund med konstaterad patella, hittills.

Avel för "rasens skull" är dock struket då jag känner mig alldeles för osäker kring ett par saker. Skulle det bli en kull på honom så skulle det vara av helt själviska motiv, nämligen för att jag skulle få en till tävlingshund.

Hur ser det förresten ut för andra raser där patella är ett problem? Är undersökningsgraden lika kass som hos papillonen?

Ni får jätte gärna dela med er en massa, både tankar, teorier och fakta.

nathalieswahn
0

Hejsan :) nu kommer jag och är den där tråkiga. ja har en pomme som ja har opererat 3 ggr för sitt knä. Han har grad 2 o 3 ska tävla agillity så ja bestämde mig för att för at gö nått åt grad 3 knät. Skulle ja inte av gjort nu e han värre än innan. Ja har hört mig för bland en massa olika uppfödare på pom om just detta o dom flesta säger att alla små hundar har petella luxation i någon grad så de ska du inte hala upp dog på. Vilket jag blev väldigt stött av. Ja älskar små hundar men vet ej om de kommer blir nå mer små hundar om till o med upp fösare resonerar så. Jag tro att de är ärftligt. Min hund föräldrar är "fria" inte kollade med andra ord. O Mico blev som han blev. De är så stort krav på stora hund med höft o armbågs röntgen. Varför gör boningen åt små hundars knän? Ja skulle aldrig avla på en hund med någon grad av luxering. Pratat mkt med vet som ni kanske förstår med all denna rehab o operationer o tyvär så ser dom det hela tiden. Så nästa hund får tyvär nog bli en av dom större.min hund knä ligger nästan utanför hela tiden nu efter operationen så han gick från grad 3 till 4. O han tycker de är jobbigt inland att sätta sig ner iom att senerna som håller i knät drar ju när knät är ur led. Minst 40cm manke för att ja ska komma ifrån o inte stödja denna onoggranna avel. Tyvär ja skulle vilja ha ett helt gäng med pommar. Eller om ja skulle ha den turen o hitta en uppfödare med krav på petella koll med alla valpar o endast avlar på sk bra knän :) Jag säger bara vad jag tror o vad ja hört från sjukgymnast o veterinär. O det blir mer och mer vanligt. Att inte ens uppfödarna bryr sig. Minska ja inte dra alla över en kant de kan finnas dom som bryr sig ja har inte hittat dom än bara. Vi förstör våra raser. Men känner du att du vågar chansa o har råd med att hitta en bra o undersökt partner med lika bra psyke o regga vaccinera o chips alla valpar och se till så att dom alla kommer till bra och seriösa hem så kör på :) jag personligen skulle inte tycka de kändes nå bra om jag skulle få patella luxations valpar. Så nu har du fått possessiva åsikter och negativa :) Endå roligt att diskutera med människor som har öppet sinne o kan ta in både negativt o possessiva kommentarer. Men som sagt folk tar så lätt på patella luxation. Har fått höra flera gånger dom har ju inte ont. De spelar ingen roll om du frågar mig de är något som är fel o de ska inte vara så o även om de inte gör ont så är de irriterande för hunden. Iaf för min hund. Nä nu får ja ge mig :) hoppas du blivit nå klokare och fler tankar för snurra kanske mer frågor :) Mvh: Natta & Mico

joheck
1

#44 Jag upplever det också som att det är nått som anses "normalt" hos små hundar. När jag frågade en utställningsdomare om det, och nämnde att brorsan hade grad 2 så sa hon typ "en papillon med patella, det är väl inget konstigt". Även de intryck jag har fått av rasklubben är att det inte är något "allvarligt".

Det är ju helt omöjligt att veta hur utbrett problemet är när 11 hundar av totalt 500 undersöks. Jag hoppas verkligen att det blir krav på undersökning, och att rasklubben kan börja pusha för att även hundar som inte ska gå i avel undersöks.

Det är just den här stora ovissheten som gör mig osäker. Han kan lika gärna vara bland dom bästa anlagsmässigt, som bland dom sämsta. Finns inget sätt att veta….

joheck
0

#44 Jätte tråkigt med Mico också. Han verkar vara en riktig cooling!😎

vallhund
1

Bra förarbete TS!

Lite allmänna tankar, inte riktat specifikt till dig.

Hur stor en ras är numerärt är ganska ointressant, det intressanta är hur stor genpoolen är. Utställningsdomare har ingen direkt insyn i rasernas hälsa, de skall heller inte bedöma den, de har de inte kompetens för, de kan bara döma ut hundar som har problem i samband med rörelse t ex. Eller är extremavlade utseendemässigt så att det påverkar hälsa o funktion.

Vilka hälsokriterier de finns för raserna tas fram av rasklubbarna o deras avelsråd, utifrån det kan de begära avelsprogram o regler för registrering hos SKK, en mödosam process. det har tagit ganska många år för AST klubben att få till krav på känd HD status för registrering t ex. Oavsett vad avelsråd kan lägga fram så är det kongressen som bestämmer vad rasklubben skall kräva av SKK.

SKK är en medlemsorganisation o inte en myndighet, de kan inte själva hitta på saker att kräva som inte beslutats av kongressen, dvs oss medlemmar o våra delegater där, annat än när det gäller sjukdomar/defekter med känd arvsgång som t ex Ataxi o PRA. Fast det dikteras iofs av Djurskyddslagen.

Jag kan inte se att det skulle kunna finnas något lagrum som tvingar veterinärer att rapportera annat än smittsamma sjukdomar/parasitangrepp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Driva
1

Nu är jag ganska ny inom hundvärlden om man ser till blir insatt i avel och så vidare. Men det skrämmer mig att det verkar finnas en tendens bland uppfödare (iaf vad jag sett) att visar inte hunden något så behöver den inte undersökas och det betyder att den är frisk. 
Men en hund kan ju ha dåliga knän (och höfter) och inte visa det….

nathalieswahn
1

#45 ja du ser. Skit tråkigt att de ska vara så. Uppfödare borde ta tag i detta tkr ja. #46 ja väldigt tråkigt. Men ja tänker inte hålla i han nå mer ja kör på som sanligt med hans till ja märker att han blir så besvärad av de så att han inte kan fokusera o sen ta bort benet i värsta fall. För jäkligt. Nu hoppas ja att d inte får så långt men man vet aldrig :( 48 ja presis den uppfattningen ja har fått också. Men bara på små hund raser :( otroligt tråkigt. Hangar pratat med en Pom födare som kollar sina egna hundar o är lite noggrann men hon kräver inget av valpköparna o då blir de väldigt svårt att veta hur bra just dom hundarna är och om dom har patella luxation bak i ledet så ja vet inte riktigt hur ja ska tolka de. Ett plus e ju iaf att hon tittat upp sina egna :)

joheck
0

#47 Det är synd att det ska vara så knepigt, något som borde vara så självklart😮Tack så mycket för informationen, väldigt intressant!

#48 Tror tyvärr att du har rätt där.