Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 2025 ggr
[Murvel]
0

Hjälp ang. utställningsresultat

Vad betyder det här? Det gäller samma hund och samma utställning.

ÖKL :   1
ÖKK :   3
CK

Är det bra eller dåligt?

Pennybus
0

CK tror jag(!) betyder Certifikats Kvalité

ÖKK tror jag är Öppen Klass

ÖKL tror jag också betyder Öppen klass. 

1= Förstapris, vad jag tror

3= Tredje pris

Nu har jag säkert heeeeelt fel och pratar i nattmössan men ah :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Belimas
4

Nu är detta resultat enligt det gamla systemet men en utställning börjar alltid med en kvalitetsbedömning där man utvärderar hunden enligt rasstandarden och i det här fallet så fick hunden bästa möjliga resultat, alltså en 1:a i Öppen klass = ÖKL.

Alla hundar som fick 1:a i kvalitet (i samma klass) gick sedan vidare till konkurrensbedömning där de jämförs med varandra och där blev hunden 3:a. ÖKK står alltså för Öppen klass konkurrens. I konkurrensklassen så delas det ut CK = certifikat kvalitet till de hundar som domaren tycker är tillräckligt fina för att få chansen att tävla om Cert. Tävlar om Cert gör man dock i en annan klass som är nästa steg för de som fick CK men där blev denna hunden oplacerad.

Ett helt okej resultat med andra ord, det är en rastypisk hund enligt den domaren i alla fall.

[cindrus_89]
0

Numera står det excellent very good good eller sufficent.. som #2 sa e det de gammla systemet som du har där.

Wellcraft
0

1 Ukl, 3 Ukk, kan någon tala om vad detta står för?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

linda88
0

#4 Hunden fick en 1 i kvalitet i unghundsklassen (1 UKL) och fick därför tävla vidare med de andra unghundarna av sin ras och kön som också fick en 1á i konkurensklass och där placerade domaren denna hund som 3á ( 3UKK ) Hunden fick inget CK och tävlar därför inte vidare för dagen.

[Murvel]
0

#2. Tack! 

Jag är dock inte helt säker på att jag förstår själva poänggivandet ändå. 

Om hunden i stället hade fått en 2a i ÖKL så är det alltså inte en placering som på en prispall, utan motsvarar ungefär very good idag? Gäller detsamma i ÖKK? Eller är siffran i ÖKK en bedömning på hur hunden placerar sig i förhållande till de andra hundarna som gick vidare?

linda88
0

Det stämmer Murvel men ett VG idag kan ju innebära att du får tävla i KK om det inte finns 4 hundar med EX

[Murvel]
0

Ok, är det alltså alltid fyra hundar som går vidare till ÖKK? 😞

Eskimonica
0

#8 ja om det finns 4 hundar med exc och VG, hundar med good eller sufficient går aldrig vidare till kk

www.myrvangs.se

[Murvel]
0

👍

Belimas
0

Det kan vara fler än så som går vidare till konkurrensen, allt från ingen till ett 10-tal beroende på hur stor klassen är men däremot är det bara 4 som kan bli placerade i konkurrensklassen, resten blir oplacerade.