Hjärngympa
Vad finns det för olika Hjärngympor för hundar? Alltså sånt man kan göra hemma? :)
Tricks, söka efter saker, få upp burkar os.v, peta in godis i en boll med hål m.m.
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Det här med att söka efter saker? Hur tränar man in det? För om jag gömmer något t ex bakom en sko så ska hon hitta det. Hur lär man in ett kommando och hur lär man henne att söka efter den?
När jag sitter där och liksom "sök" "var e godiset" osv osv så tittar hon på mig som att jag har en skruv lös hahah.. Jag vet inte hur jag ska göra för hon förstår inte vad jag vill liksom :p Jag ska väl inte visa henne var godiset är?
Jag började med muggar och det kan hon nu men jag vill liksom att hon ska kunna hitta godiset i skorna osv :p
Förlåt ifall det blev rörigt ^^
http://noksis.se/category/husse-matte.html
Där har jag skrivit endel tips! Sen är det ju bara till att anpassa svårighetsgraderna efter vad just din vovve klarar. Det de brukar uppskatta mest och som tröttar ut dom rejält är att få använda sin nos. hehe
Toalettrullen tyckte hon var jättekul!
Jag brukar lägga in ost eller torkad blodpudding i en toarulle och vika in kanterna löst, tycker hon är skitkul.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#5 Ja jag gjorde det precis. Hon började dock äta upp toarullen för den smakade ju gå gott efter osten haha…
Jag använder toarullar, som Molly oftast vill äta upp istället för godiset inuti.
Jag gömmer godis; högt uppe, lågt nere, i min morgonrock, i fickor på kläder som hänger på en stol, i hennes bädd/filtar osv osv.
Tränar trix.
Har tre aktiveringsleksaker som är toppen när jag själv inte har motivation till att göra nåt (för ja, såna dagar har vi alla).
Sen brukar Molly få göra trix för att få leka med leksaken också, inte enbart godis använder vi.
Angående att söka… kasta ut lite godis så hon ser, om hon inte springer och tar den så kan du gå fram och låta jätte glad/överraskad så kommer hon nog komma fram och ta den :). Man får lära in det liksom. Och sen om du hjälper henne hitta det ni söker efter så visar du stor ledarroll!
#2 När jag lärt in sånt så brukar jag låta hunden se vart jag lägger saken, vi säger bollen. I början kan jag behöva lägga den lite synligt, sen ger man kommando, tex "hämta bollen" och pekar med armen mot rätt riktning. Hunden hämtar då förhoppningsvis bollen och får massor med beröm, så gör jag om det några ggr till. Ibland gömmer jag den synligt och ibland inte. Men hunden får hela tiden se vart jag lägger bollen. Detta tycker jag är väldigt kul, lägger man bollen på olika ställen (typ 4 olika ställen man varierar mellan) så brukar många hundar leta där den låg innan, även att den såg vart jag la bollen. Du kan ju testa och se om hon fattar efter ett tag?
Mvh Linn
Tack för tipsen! :)