Hjälp med val utav hundras.
Hejhej!
Ni har säkert läst flera liknande inlägg, men skulle vilja ha lite svar från kunnigt folk mer riktat till mig!
Jag har velat fram och tillbaka mellan olika hundraser hela vintern/våren och kan inte riktigt bestämma mig (lusten att skaffa hund har dock funnits mycket längre än så). Har åkt runt och träffat några uppfödare.
Jag söker en aktiv hund med arbetsmoral, är väldigt intresserad utav lydnad och ev spår. Hundpsykologi ligger mig varmt om hjärtat, då jag på senare tid har tillbringat mycket tid med sambons familjs boxertik som är 1 år. Har nått stora framgångar med henne, från att dra som en dåre i kopplet går hon nu lugnt och fint vid min sida, struntar i både katt och andra hundar, lärt sig fot, kontakt, sitt ligg mm.
Men förutom arbetsviljan vill jag ha någon som kan mysa i hemmet också. Samt inte vara för försiktig mot främmande hundar och människor då jag vill kunna ha med min hund på många äventyr.
Gillar hundar med mycket hund i sig (kanske mer till utseendet?). Varit inne på belgisk malinois, Vit Herdehund, amstaff, schäfer och då även boxer. Vill ha en hund i den större modellen :)
Har ni några idéer? Om ni tipsar om era hundraser, berätta gärna hur de passar in i era liv och vad ni gör tillsammans :)
Tack för svar!
På vilket sätt tror du en brukshund blir för mycket?
Sambons familj har som sagt boxrar, som du säkert vet är en brukshund, men som blir nöjda med skogspromenader. Jag planerar att jobba mycket mer än så.
Bara undrar vad du tror blir för mycket :)
#2 Det är inte så mycket motionsmässigt som en bruksare kräver mer utan främst mentalt. En brukshund behöver ordentliga pass med träning flera gånger i veckan. Det räcker inte att träna lite tricks några gånger varje dag, utan de måste verkligen få jobba.
Det är rätt stor mental bredd på raserna i #0, så jag blir lite fundersam kring om du är ute efter deras yttre egenskaper eller de mentala. Och eftersom det inte nämns mer än i form av "arbetsmoral", vad du är ute efter rent mentalt? Vilka egenskaper ska hunden ha? Hur vill du att vardagen ska se ut? Vad innebär "mycket mer än så" rent träningsmässigt?
Flatte/golden/labbe låter kanske inte som de roligaste raserna att bli föreslagen (måste vara bland de vanligaste förslagen som dyker upp, utöver pudeln, hehe), men om man vill ha en hund som funkar väldans bra i vardagen är det ypperliga förslag då dessa raser har lite mer "älskar alla" i sig samt att deras motor kanske är mer lagom för en första egen hund (om det nu är det vill säga, men jag utgår från det då du enbart nämner din sambos familjs hund). Dessutom himla trevliga raser att arbeta med, även om de kanske inte har samma inre tempo och motor som vissa av bruksraserna.
Det är oerhört svårt att ens tipsa om ras med så lite info att gå på. Lite som att fråga efter vilken frisyr man skulle passa i - utan att visa ett foto av hur man ser ut. Typ 🙂
Amstaff är väl den av de du nämt ovan som inte är lika krävande som resten. Leta efter en seriös uppfödare så kan säkerligen amstaffen ge dig allt du kräver utan att trötta ut dig i längden med sina motions/träningsbehov.
Har sett många boxrar som familjehundar, är det möjligt att det är vissa linjer som ej avlas för bruks inom rasen? Shcäfer ser man allt mer sällan som familjehundar, känns som folk börjar fatta att den faktiskt är en brukshund. Stöttar ej aveln av utställningsschäfrar.
Malinoisen tycker jag är big NO,NO om man inte vill tävla inom bruksgrenarna eller något på liknande nivå. Den är en extrem brukshund som vad jag vet avlas strikt på sina bruksegenskaper. Den är väldigt populär inom polis och bland väktare.