Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2058 ggr
[jojorut]
0

Tips på övertygning?

Hej alla hundälskare! :)

Mitt liv förklaras kort och gott med 2 ord. Älskar hundar! Alla i min omgivning vet att jag måste ha en hund runt mig för att riktigt må bra. Dock har jag ingen egen… Mina föräldrar har sagt att jag, sedan jag började prata har velat ha en hund. Det har stått högst upp på min önskelista i år, utan reslultat.

Jag vet att jag har tålamodet med en hund, intresset också för den delen. Bland annat så tar jag hand om en hund då och då helt själv (= jag går ut med honom, matar honom, leker med honom o.s.v.) samt att jag nu hjälper till på ett hunddagis. Jag vet att man inte ska övertala föräldrar om hund, då det trotsallt är i deras hem hunden kommer bosätta sig. Så jag söker hjälp från er -unga hundägare- hur ni lyckades att "få" en hund? Jag har gjort allt jag kunnat, varje gång vi haft hundar på besök är det jag som gått ut med hunden oavsett väder. Det har varit soligt och vackert, men, det har också regnat, snöat, mina tår har nästan frusit sönder (nåja,inte direkt, men ni fattar principen 🙂), det är jag som frivilligt gått ut klockan 23 när alla legat i soffan och kollat på en mysig film och framför allt så är det jag som gått ut på morgon (tidigt!) trots att jag är den andra i rangen av morgontrötta.

Förutom det, har jag "planerat" hur jag ska kunna ha hunden när jag blir äldre, såsom gymnasium. Jag har hittat ett mysigt gymnasium (Hundsports gymnasiet) som jag vill gå på, där man kan ha med sin hund. Jag har också letat efter hundar på blocket, pratat med olika uppfödare, tänkt för varje sak jag gjort: "Om jag skulle ha en hund, är det värt att skippa göra det här?" Och varje gång har svaret varit -Ja!

Det jag vill göra med min hund, är inte mysa i soffan som vissa tror. Jag vill gå långa och sköna promenader, tävla i agility (om hunden vill) och tävla i lydnad. Vara aktiv och ha med hunden i allt jag gör!

Varje dag går jag in på datorn för att leta reda på fakta om hundar.

En ras jag har fastnat speciellt för är Shetland Sheepdog. Jag har hittat en uppfödare (reg i SKK) som får valpar (hunden inte hon xD) i Juni. Nu kanske ni tänker att det är väldigt svårt att uppfostra en valp? Men det är det jag vill! Möta svårigheter för att sedan få ett positivt bemötande när man lyckats. Jag VILL vara hemma så mycket som möjligt för att uppfostra en valp. De första 2 månaderna vill jag vara hemma dygnet runt, sedan lite mindre för att lära valpen ensamhetsträning o.s.v.

Varför just Sheltie? De är kända för att vara lättlärda, bra familjehundar samt agilityhundar och så är dem väldigt fina!

Jag hoppas ni orkar läsa igenom allt och svarar så bra ni kan! Och helst av allt, inget: "Vänta tills du blir 18". Jag förstår att det är många som tycker det…

Dessutom så har mamma och pappa redan haft hund, så vi har väldigt stor hundvana :)

/Johanna

sasha_setter
1

Fråga vilka deras argument är. Det tror jag är nummer ett.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[jojorut]
0

#1 Redan gjort 😉De svarar att det säkert kommer bli deras ansvar när jag flyttar hemifrån, vilket jag absolut inte håller med om! Jag vill ju ha med min hund vart jag än befinner mig 🙂Tack för snabbt svar! Men ska försöka fråga dem igen ikväll, de har kanske kommit på andra argument.

LinaK
3

Ja du verkar ju väldigt intresserad och engagerad i det här med hund 🙂

Vad säger dina föräldrar om att du vill skaffa hund? Är dom helt emot det? Det är ju så att det är dina föräldrar som har det största ansvaret för hunden i och med att du inte är myndig. Därför kanske det avskräcker dom med alla kostnader som kommer med att ha hund. Hur har du tänkt att betala för valpen och allt vad det innebär (tillbehör, försäkringar, vaccinering osv) Det är ju inte lätt som skolelev att betala för dessa kostnader om man inte har en rejäl sparbuffert i bagaget.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[jahoda]
0

Hahaha, det där känner jag igen lite! Dock var jag 17 år och skulle själv köpa min hund för egna pengar, men bodde ju hemma. 

Min mor vägrade, tyckte dobermanns var hemska kamphundar men efter att ha visat massa valpbilder gick hon med på att åka till kenneln. Och blev mer förälskad än mig ;) Hon ville ta med sig mammahunden hem för hon blev så förtjust i temperamentet. Så man kan ju lirka lite med ulliga små valpar, du verkar ju ha visat att du kan ta ansvar för en hund.

LLLINN
0

Innan jag svarar på din fråga måste jag själv fråga hur du tänkt med valpledighet? Om valpen föds i juni får du hem den i augusti och då börjar ju skolan. Vem kommer vara hemma med valpen? :) Som svar på din fråga: jag är 15 o fick min första "egna" hund när jag var 13, behövdes dock ingen övertalning eftersom även mamma bara har väntat på att tillfället ska bli rätt för oss att skaffa hund. Men du kan ju som ovanstående sa börja med att lyssna på vad de har att säga och sedan komma med bra och väl underbyggnad motargument. Kom alltså på vad du ska säga innan så att du inte sitter där och bara säger att du lovar att ta ansvar, punkt slut. Även om det är sanning så brukar föräldrar tyvärr inte lyssna på såna raka svar :/. Du kan även visa de kenneln du tittat på, visa bilder och fakta och sheltien och lyfta fram alla fördelar en hund kommer ha för dig. Hur bra ditt liv kommer bli t.ex. Kom ihåg att inte låta tjatig/gnällig, prata som att du verkligen förstår hur de tänker och med vuxen röst osv. Hoppas jag kunde hjälpa till!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[jojorut]
2

Försöker svara på alla i ett inlägg här 😃:

#3 Nej dem är inte helt emot det utan det är mest att man blir bunden. Kostnaden är inget problem då vi inte reser så ofta och reser vi så är det med bil. Jag har sparat ihop en hel del och vad jag räknat ihop kan jag betala allt man behöver till valpen i början, om vi reser bort och maten. Sedan hjälper jag till på hunddagis som sagt och där får jag lite pengar :)

#4 Jag har visat en valp och nuförtiden är det pappa som tar upp ämnet om Shelties 😛Det går framåt! Haha :)

#5 Jag skrev nog lite fel… Valpen föds vecka 21 om jag inte minns fel och är leveransklar vecka 29 (det blir väl 8 v.?) så då har jag hela sommarlovet på mig att uppfostra den samt låta den vara en valp. Sedan kan min mamma jobba hemifrån :) Och tack för alla superbra tips! Min mamma har jobbat på kennel så hon vet exakt hur det är att ha hund, hon själv säger att hon var precis som mig ;) Men jaa, får väl sätta mig ner och prata med dem (har redan visat kenneln, plus att jag räknat ihop kostnader och så).

Tack så jättemycket!

heeleenaa
2

Vad spännande! Du låter riktigt engagerad i dethär :) Önskar dig lycka till, men kom ihåg: tjata inte. Om dina föräldrar faller för ditt tjat och går med på att skaffa hund för att du tjatat kanske de själva inte är lika insatta i hur det är att ha hund och då blir allt fel (jag vet).
Men vad jag har förstått utifrån dina beskrivningar så verkar dina föräldrar ha stor koll på dethär med att ha hund. Så det åvanstående kanske inte direkt gäller dig och din familj ;)

Lycka till!

[Nightcat]
1

Nyfiken då det inte framgår hur gammal du är. Vilket hundgymnasium har du tänkt börja på?

Jag tycker du verkligen förtjänar att få en hund, du har också valt en hundras som är en relativt bra nybörjar hund. Det är svårt att komma på mycket mer tips du kan göra ännu bättre så jag önskar dig lycka till :)

sasha_setter
0

#2 Kan du inte då göra upp en liten plan, och visa den för dina föräldrar, om hur du ska göra när du flyttar hemifrån.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Pennybus
0

#0 "Hunden får valpar i Juni" Det betyder att när du får hem valpen blir det inte förrens i augusti. Jag skulle tippa på att du börjar ungefär i mitten av augusti, hur länge kommer valpen vara hemma? Jag ska, precis som du, förhoppningsvis skaffa valp i sommar, men i början av sommaren. Jag tycker du borde hitta en uppfödare som ska ha valpar i slutet av april, då blir valparna leveransklara till mitten av juni ungefär :) Jag hade det precis som du, fast dock satt jag och min mamma och disskuterade valp i november, och hon är helt okej med det och pappa har inge argument kvar, det ända han har är "Jag vill inte ha en till hund" och easy as that, om ett och ett halvt år vistas hunden bara hemma under helger och lov eftersom jag ska, precis som du, gå på gymnasium och bo på internatet. Bearbeta argumenten, spara pengar o.s.v. :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

LLLINN
0

#10 Hon skrev i tråden att hon skrev fel, valpen kommer hem i juni!

8/5-13 & 1/6-13

Cahira
0

#2: Till det argumentet kan du säga "Om jag lämnar hunden med er då jag flyttar så ger jag er tillåtelse att omplacera. För hunden kommer flytta med mig!" 

Du verkar ta enormt ansvar redan nu, så du kan fråga dom vad som krävs för att få en hund. Hur du kan "jobba ihop" en hund eller vad dom nu ber av dig. 

Be dom skriva en lista över VARFÖR ni inte kan skaffa hund just nu med, så du kan få en chans att hitta lösningar om det är möjligt.

Lycka till. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[jojorut]
1

Ska svara på alla i samma inlägg, igen 😉:

#7 Har förstått det :) Försöker att inte tjata utan istället prata om hundar, exempelvis när vi är ute i skogen på landet kan jag börja prata om hundar och så fortsätter mina föräldrar ;) Tack!!

#8 Tack för komplimangerna (om det nu kallas så i detta fall ;)) Jag är 14 år och vill börja på hundsportsgymnasiet :) Tack!!

#9 Tack för idén!! Ska påbörja den nu :)

#10 Jag skrev fel xD Hunden får valpar v.29 (ungefär i mitten av juni) så då har vi hela sommaren att ta hand om den, sedan kan mamma och pappa jobba hemma när sommarlovet är slut. Och det är inget problem för dem då dem gör det nuförtiden (ibland). Vad kul att du ska få en valp!! Vilken ras vill du ha?

#11 Haha tack för att du var observant :D

#12 Din första idé var jättebra! Ska försöka slinka in med den mening någon gång under kvällen :) Försökt med båda dem sakerna och det jag får som svar är: "Den lever så länge, vi kommer få ta hand om den när du flyttar, som min kusins mamma fick göra!" (Hela skaran med 5 barn flyttade utolmands och det blev mamman och pappan som tog hand om hunden ;)) Tack!

Tack för alla svaren! Jag är så glad att ni stöttar mig och kommer på tips! tack tack tack! Och får/köper jag någonsin en hund så är det er jag ska tacka :)

monstermash
1

Jag måste säga att jag förstår varför du inte får en hund… Bara för att ni inte åker utomlands ofta, betyder det inte att de vill lägga de pengarna på din hund. Att köpa hund är dyrt, tror ärligt talat inte du har råd till det. Vaccinationer, försäkringen, alla valpsaker och inköpspriset etc. Ungefär vilken summa har du sparad? Du behöver verkligen inte skriva specifikt, men mindre än 10 00 kr? Jag vet att du sa att du har koll på det, men jag känner ingen i din ålder som har mer än 10 000 på kontot hursomhelst, därför blir jag lite skeptisk. Eller ska dina föräldrar betala allt så sticker du till lite pengar då och då?

Du räknar även på att din mamma ska jobba hemifrån och ta hand om din valp, när du är i skolan. Har du diskuterat om hon tycker det är en bra idé och om hon vill lägga ned all tid på det? Hur länge ska hon vara hemma med hunden hade ni tänkt och vad gör ni när hon återgår till kontoret och inte kan jobba hemma längre? Ska ni ha dagmatte eller hunddagis? Har du då räknat in den kostnaden på utgifter du får per månad med hunden eller ska dina föräldrar stå för det med?

[jojorut]
0

#14 Det kommer nog inte bli "min" hund isåfall, utan mer en familjehund då alla i familjen älskar hundar! I kontanter har jag inte 10 000, men när min morfar dog fick jag några tusen av honom och nu när min mormor dött har jag fått ännu mer (över 10 000). Alla de pengarna ska inte bara gå till hund utan och till framtida saker såsom när jag flyttat hemifrån :)

Det är min mamma som föreslagit det. Annars tänkte vi en vuxen hund men vi vill gärna starta om från början. Det är tänkt att första tiden blir det dagmatte, sedan när han/hon är runt 6 månader är det hunddagis som gäller. Där jag hjälper till har plats för någon till så dem har sagt att det inte är något problem :) Jag tror att hon ska vara hemma tills hunden blivit mer självständig och klarar av att göra saker. I alla fall tills hunden blivit helt rumsren och kan vara med andra. Som sagt så får jag ju lite pengar av hunddagiset och ska börja hjälpa till med något annat nu när våren börjat så jag tjänar in ännu mer pengar!

Tack för svaret!

[jahoda]
5

#14 Oj vilket argt svar. Varför börja diskutera en 14-årings sparpengar? I slutändan väljer föräldrarna själva om de ska skaffa hund, och då tvivlar jag på att de räknar med att deras barn kommer betala mat, veterinär, försäkring mm. utan de förstår nog själva att de kommer få stå för största delen av kostnaden. Jag tycker den här tjejen verkar mer redo för en hund än de flesta i samma ålder, baserat på vad jag läst.

[jojorut]
2

#14 och #16 Tack för att ni båda svarat :) Det gör inget att du skrev som du skrev ( #14 ) för jag måste ju förstå vad jag ger mig in på! Men tack ( #16 ) för att du "försvarar" mig :) Och tack för komplimangen! (Antar att det heter så även om det gäller kunskaper ;))

Pennybus
0

#13 Om tiken föder valpar i mitten av Juni får du inte hunden förrens i kanske början av augusti, du menar inte att valpen är leveransklar i mitten av Juni? Jag är inte helt hundra då pappa inte är helt haj på det men han börjar ge upp, dock så har jag satt upp mig på en slaggs valplista till en kull som föds nu om mindre än 3 veckor :) Jag ska ha en Australian Shepherd, har dock hundvana och är en riktig arbetsmyra när det gäller hundsporter så Aussien passar mig perfekt :)

[jojorut]
0

#18 Jo, den är leveransklar i Juni :). V.29 ungefär (om allt går rätt, vill ju säga!). Gud vad kul! De är så söta :) Hehe, det blir ju lite jobbigt om han skulle säga nej… Hoppas verkligen för din skull att han INTE gör det! :P Skulle också vilja gå med i en sån kö… Om bara mamma eller pappa sa ja… ;) Köper ni valpen, får du gärna fota den!! :)

Pennybus
0

#19 Äsch, då vi redan har kontakt med soc(som även hjälpte mig att få färga håret mörkt) har jag bett de hjälpa mig övertala honom :) Jag och mamma ska åkaupp till uppfödaren när valpen är c. 4-5 veckor och kommer fota redan då ;)

LinaK
0

#19 vecka 29 är i mitten av Juli :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[jojorut]
0

#20 Gud vad kul! Du skulle inte kunna be dem hjälpa mig XD Hahahah ;) Längtar tills du fotat!! :)

#21 Haha juste ;) Då kanske jag få hitta en annan Sheltie hona som får valpar i början av Juni ;)

LLLINN
0

#22 Men om tiken får valpar i början av juni så får du ju hem den i augusti :P? Om du ska ha hem valpen i juni bör den födas typ nu hahah!

8/5-13 & 1/6-13

Pennybus
0

#22 Precis som #23 säger. Man får inte hem valpen direkt när den föds (;

[jojorut]
0

#23 #24 Haha nej det vet jag, och tur det :) Men att jag alltid ska skriva fel :D Jag menar att valparna föds ungefär nu och dem är leveransklara i början av juni XD Jag är ledsen om ni typ tycker att jag är glömsk nu ;)Tack för påminelsen!

[jojorut]
1

tack för alla svar! Tänkte bara säga att mamma och pappa själva tar upp ämnet hund ibland :) Dessutom så har jag hittat en 1½ år liten tik. Uppfödaren kan vara semestervakt. Det känns bra!

[amysmatte]
0

Lycka till med allting och jag hoppas verkligen att du får en hund tillslut! :)

[jojorut]
3

#27 Tack så mycket! Och för alla som läser detta nu; mamma har gått med på att ha hund då vi hittat en 1½ årig tik som är väldresserad plus att uppfödaren kan vara semestervakt! Men jag tror inte pappa vill det dock ;) Får väl fortsätta berätta fördelarna att ha hund för honom. Mamma gick med på det efter att ha visat en powerpoint om hundar på 17 sidor haha :)