Fel med analsäckarna?
De senaste dagarna har min hund försökt komma åt baken och morrat likt en katt när hon gjort det. Det ser rätt tokigt ut och hon vrider hela kroppen för att komma åt. Känner någon igen det beteendet? Kan det vara något med analsäckarna? Hon åker inte kana eller något.
Det kan mycket väl vara analsäckarna, om du vet vart de sitter så kan man känna om de känns fulla. Du ska itne tömma dom själv om du inte kan det utan ta hunden till någon som kan detta vetrinären .
Hur känns dem om de är fulla?
#3 det är knölar på sidorna om analöppningen. Ganska hårt och spänt. Är/har hunden nyligen varit lös i magen? Detta kan ofta resultera i analsäcksinflammation då musklerna inte får arbeta som vanligt och då inte tömmer i samband med att dom bajsar.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
När en hund uppvisar sådana beteenden så bör man söka hjälp av en veterinär som faktiskt ser hunden, beteendet och kan undersöka. Kan vara allt från brock till analsäcksinflamation till en sträckning eller flisa
#3 När jag undersökte henne igårkväll så kände jag kring det området du beskrev och då när jag tryckte lite lätt på ett ställe kom 'analvätska' ut. Fick ut en hel del och idag verkar hon mycket lugnare!
Hon har inte varit lös i magen.
#5 Då löste du problemet själv :). Överfulla analsäckar.
Molly höll på så förut… någon dag senare fick hon diarré. Då var det risdiet ett bra tag och nu är hon bättre i magen än någonsin!
Kan vara så mycket som ställer till det lite :). Enklast är ju att känna på utsidan som du gjorde ..
En bra grej att göra i förebyggande är att ge hunden en morot i veckan att gnaga på. :) Det kan hjälpa dom att tömma säckarna när dom sen bajsar ut bitarna. Fick tipset av en duktig hundtränare en gång i tiden.
#7 Tack för tipset :)
Ok! Vad bra då ! 😃
Om hon gillade morötter hade jag gett henne, men det gör hon tyvärr inte.
Du får leka fram det med henne så att hon lär sig gilla dom :)
Har gjort det förut med en schäfer som hatade morötter. tillslut nästan snodde han dom av mig hahaha…
Här har kost byte gjort susen med båda hundarna, från nordic bas färskfoder + orijen torrfoder till enbart voh nr 33 kyckling gjort susen. Morot det har inte funkat alls här.