Höftledsröntgen resultat
Hej! Det blev en tråd till idag men det är så mycket tankar efter ett veterinärbesök… Vi ska höftledsröntga vår hund på torsdag för att försöka lista ut varför hon haltar.
När vi bokade tiden frågade receptionisten om vi ville skicka in bilderna till SKK eller om de bara var till för oss själva. Hunden är inte registrerad i SKK eftersom rasen inte är erkänd av dem, så vi valde att inte skicka in dem. (Såg nu att hon är ägarregistrerad i SKK men att hon inte finns med när man söker på SKK hunddata. Vad betyder det?)
Nu undrar jag om det kanske var dumt? Kan man få mer exakta svar av bedömarna på SKK? Bedömer veterinärerna vilken grad hunden har på höfterna eller tittar de mer på om något ser helt galet ut? Jag har googlat men hittar inte hur mycket info man får om man inte skickar bilderna till SKK så är tacksam för svar. :)
SKK har ägarregister som är separat från deras "vanliga" och är mer som ett ID-register för att komplettera det obligatoriska hos SJV.
Gällande plåtarna så trodde jag att det var brukligt att man skickade in dom för avläsning till SKK för gradering oavsett om hunden är oreggad eller ej, veterinären borde ju inte kunna uttala sig om gradering utan mer om det typ ser bra ut eller inte(?) märkligt att dom inte upplyste dig om det.
Men får hoppas att fler delar med sig av sin erfarenhet.
≧◔◡◔≦
En ortoped kan givetvis se om det finns felaktigheter i lederna på en röntgad hund. Däremot så använder sig inte "vanliga" veterinärer av graderingen som dom gör på SKK.
#1 Jaha, okej. Tack. :)
#1 & #2 Då kanske det är "lika bra" att skicka in dem till SKK då om man ändå gör en röntgen? Så att man får svart på vitt vilken gradering höfterna har menar jag.
Om man ändå gör en HD röntgen så skulle jag låta plåtarna bli inskickade - det kostar så lite för att få den bedömningen🙂
Även om den röntgande veterinären kan se fel såsom artros och grava ledfel, så kan det ändå vara skönt att få dom bedömda. Man måste dock säga till innan röntgen att plåtarna ska skickas in, då plåtarna ska märkas och hundens märkning ska läsas av - och hunden ska ligga exakt rätt för att få en avläsning.
#4 Vi har ringt och ändrat så de ska skicka in bilderna till SKK. Känns lika bra. :) Tack för hjälpen!