Insmugglad hund?
Jag är fodervärd till en hund som nu ska skrivas över på mig.
Ägaren har sagt att hon fick ta över hunden av en bekant som hade importerad henne från Vitryssland. Den bekante hade tydligen blivit allergisk och inte kunnat ha hunden kvar.
Men nu när hon ska skrivas över på mig så:
1. Är hon inte registrerad på någon för att de glömt att registrera henne i jordbruksverket. Hon är tre år nu.
2. Ändrar hon historien om hur hon fick hunden till att hon ringde på en annons på blocket och inte har några kontaktuppgifter till den personen.
3.Hunden är väldigt fin och renrasig och jag skulle vilja skriva in henne i SKK. Det går tydligen inte nu för att vi inte har tillräckligt med information om hunden.
Ägaren ville egentligen ha tre kullar på henne men efter att jag satt ner foten och påpekat alla de fel hon gjort som "ägare" backade hon tillslut utan bråk. Även om hon först ville sterilisera hunden. Det gick jag förstås inte med på.
Allt detta känns väldigt oseriöst.. Kan jag bli ägare när ingen annan är det just nu? Hon säger att vi inte behöver skriva på några papper utan att det enda jag behöver göra är att skicka in papper till jordbruksverket.
Tror ni att hon är insmugglad? Det känns ju lite så.. och hur går man vidare och kollar upp det? Hon har en tatuering.
Tack på förhand!
“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.”
Stuart Chase <3
Låter som helsnurrig detta. När kom hunden till henne, för flera årsen?
Det låter som att hunden inte har stamtavla alls om jag ska vara ärlig.
Se till att hon blir chipad för att regga in henne på jbv, när du ändå är hos vetrinären så ska du kräva att dom gör en besikning på henne för att sen kunna försäkra henne om hon inte är det redan. Lycka till
Hon måste ha vet intyg , som visar vaccinationer inklusive Rabies o Eu pass. Om du ska överta hunden måste det finnas ett färskt vetintyg.
Har importerat hund från Lettland- Som var schysst, så jag jag har fortfarande efter 10 månader veckovis kontakt med den uppfödaren o även förmedlat köp av annan hund från dem till kompis.
Naturligtvis måste du ha skriftligt kontrakt och att hunden är chipsmärkt.
Boris
Varför gick du "förstås" inte med på sterilisering (fast det heter kastrering)? Utan stamtavla kan du inte bevisa att hunden är renrasig.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.