Att lyfta valpen
Är det någon som lyfter sin valp såhär?
"Det är noga med hur man lyfter den. Vänstra handen fattar valpens framtassar med ett finger mellan tassarna. Den andra handen under valpens bak och sedan håller man valpen nära intill sin kropp. Lyfter man på detta sätt kan valpen inte kasta sig ur famnen." - sssk.org
Hur lyfter ni era hundar?
_// Bild borttagen av admin eftersom bildägarens tillåtelse saknas.
_
Hmm, var några år sedan jag lyfte valp, men minns jag inte helt fel så tog jag höger handen bakom frambenen (säkert med något finger mellan benen också som lite extra stöd) och vänstra på rumpan (så rumpan vilade på handen under lyftet), så när jag väl har valpen mot kroppen vilar dens bakdel mot min ena arm.
Tycker att lyftet på bilden ser lite olustigt ut …
Lyfter precis som #1 :)
Ha en trevlig dag!
Jag har då ALDRIG sett någon lyfta en valp på det sättet personen på bilden gör. Därför jag blev nyfiken nu, för jag kom på att jag ändå inte har någon aning..
Jag lyfter så som jag lyfter en katt.
Höger hand placerad under valpens rumpa (eventuellt mjukt slå fingrarna om bakbenen ifall valpen inte vill ligga still, och det är risk för att jag tappar den) andra handen placerad under hundens bröstkorg, med tummen vilande längs hundens bog, och så lyfter jag upp den och låter den vila mot min vänstra axel, ganska högt upp. Där kan de luta huvudet mot min axel om de behöver stöd, och kan samtidigt ha utsikt både framåt (dit jag tittar) och över min axel.
Tror jag. Jag blev osäker nu när jag skrev det, men jag tror att det här ska stämma :)
Enja är den ända vi har haft som valp och skulle vi lyfte henne inte som på bilden. (du kan iaf länka till bilden vart den är lånad ser ut att vara från 70-talet) Jag minns inte helt men tror vi tog upp henne som man för med katt, idag säger jag upp så skuttar hon till och man bär henne nära överkroppen. Jag kan hålla båda hundarna utan problem så här krävs bara en arm till en hund, det är små hundar vi har 😉
#4. Så tror jag att jag skulle lyft också.. är så van att lyfta katt ^^
#5. Hm, jag försökte länka till den sida där bilden fanns (på sssk.org - skötselråd - att lyfta valpen) men det var sssk.org som adress vilket bara leder till huvudsidan. Men kom på nu att det fungerar ju att kopiera bildwebbadressen i stället. Så bilden i huvudinlägget kan tas bort.
Hehe… så ni har ett speciellt sätt att lyfta valpar, låter lite lustigt och väldigt porslins-försiktigt i mina öron. Jag lyfter så som passar för stunden men tänker bara på att ha tillräckligt med stöd under framdel och oftast även under bakdel så att inte valpen får ont och att jag inte riskerar att tappa valpen. Ibland lyfter jag flera valpar samtidigt och då finns det inte två händer till varje valp. Har många olika sätt som jag har lyft valpar genom åren.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vänster underarm in mellan frambenen så att vänster hand stöder under bröstkorgen och höger hand/underarm (beroende på hundens storlek) in precis framför bakbenen. Typ. Har aldrig gjort skillnad på om det är valp, ung eller vuxen hund utan alltid kört på det sättet när de ska in/ut ur bilen, ställas på undersökningsbord, skickas upp för lastbryggor, etc.

Med ett fast grepp om ett framben. Vill inte ha en tappad valp;)
Såg nu att jag kanske ska förtydliga att jag lyfter valpen "som en katt" först, inte bara hängandes i frambenet!🐱
Kan tänka mig att sättet i #0 syftar till ett lyft som är säkert men som inte trycker ihop valpens rygg
#7. Jag har särskilda sätt jag lyfter mina katter på, för att jag föredrar de sätten och de på ett bra sätt håller fast katten så att den inte enkelt kan "kråma" sig ur. Förstår inte alls hur du kan tycka att det är "porslinsaktigt" eller lustigt överhuvudtaget? Om någon som aldrig har hållt en katt skulle fråga mig hur man gör, skulle jag aldrig döma ut det som "lustigt". Man kan ju lyfta valpar i nackskinnet eller i svansen också - men bara för att man kan innebär det inte precis att man ska.. Det finns bra och dåliga sätt - precis som med allting annat.
Lite ödmjukhet skadar inte heller, du har uppenbarligen haft mycket kontakt med hundar genom åren och jag har aldrig lyft en valp i hela mitt liv. Om jag då läser på rassidan hur man "SKA" lyfta valpar så är det väl ändå inte så himla konstigt att man frågar om hur folk lyfter sina hundar (eftersom jag tyckte mannen på bilden bar sin valp på riktigt märkligt sätt). Om det var guiden på hur man "ska" göra och ingen faktiskt gör så - så bör man kanske ändra guiden ^^
#10 Men jesus vad du tog illa vid dig. Jag har inte skrivit något som var menat som något påhopp mot någon. Jag tycker det är lite lustigt att flera här i tråden skriver att dom har ett sätt som dom lyfter valpar på. Som om det finns ett enda sätt att bära ett barn, eller en katt eller ett glas och det är bara det ända sättet som används. Det låter lite lustigt i mina öron att beskriva ETT sätt och det är det ENDA sättet.
Jag skulle då snarare vilja säga att man håller valpen på ett sätt som gör att man känner att man håller den tryggt så man inte upplever att man kan tappa den. Hur det är beror ju på hur valpen ser ut, hur stor den är och vilken form den har och varifrån jag plockar upp den och hur länge jag ska hålla den. I mina ögon så finns det inte ETT sätt. Att alltid bära valpar på ett speciellt sätt upplever jag som lite "porslin-försiktigt". Att inte kunna läsa av stunden och se vad som känns bäst för stunden.
Jg skulle då snarare vilja säga att när valpen är för tung för det så bör man inte längre bära den i nackskinnet, svansen bör man aldrig bära valpen i. Man bör heller aldrig bära valpen genom att enbart hålla den i benen (varken ett för sig eller flera). Man bör heller inte bara hålla i huvudet. Men att ta ett tag om kroppen, gärna både framdel och bakdel men åtminstone framdel och ta i valpen så att man känner att man har ett tag så man inte tappar valpen.
Om man sedan gör som på bilden eller om man håller framför eller bak ett ben eller båda händerna runt bröstkorgen osv osv, det spelar faktiskt ingen som helst roll så länge du håller valpen så att du inte tappar den eller att den ser ut att uppleva det obekvämt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Höger hand vid bröstkorgen, med pekfingret mellan framtassarna. Valpens bakdel får sedan "vila" i den vänstra handflatan🙂
Nackskinnet, och under rumpan för stöd. Hundar bär sina valpar i nackskinnet, så det blir mer naturligt i huvudet för hunden.
Jag lyfter så som det passar just då. Det viktiga är att valpen är trygg med hanteringen och litar på människan.
Har valpen problem med att bli upplyft och tycker att det är lite läskigt och man ändå måste så brukar jag rekommendera att man sätter sig på knä. Tar valpen med ena armen mot rumpan (på ovansidan) och handen under magen straxt innan frambenen. Och andra armen hållandes lite upp mot bakbenen
På så sätt kramas valpen om, man har ett bra grepp och valpen blir tryggare. Gärna med valpens huvud på vänster sida så den hör ert hjärtslag.
När man håller valpen stadigt och den är lugn så reser man sig från knäna och sen bär man iväg med valpen till det stället man skulle och kan med fördel prata lite med den under tiden och klappa lite med handen som är mot ryggen.
Det är många som inte tycker man ska säga något alls, för det skulle skrämma valpen. Det stämmer inte har de flesta kommit fram till nu. Så länge man berömmer hunden och själv är trygg.
Det är en skillnad på att tycka synd om valpen och be om ursäkt för att man bär den. Och att berömma valpen för att den faktiskt sköter sig på det sättet du vill att den ska sköta sig.
Så som på bilden men med bättre grepp vid rumpan/rygg. Har ljusnat upp bilden så gott det gick, hoppas ni ser. Ni kan ju kolla mina händer och det bruna man ser är hennes framben