Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6920 ggr
jollycox
1

Trasig trampdyna, återkommande problem

Min hund har ofta en trasig trampdyna, har haft flera gånger per år i flera år. Det är alltid samma trampdyna på samma tass. Förut var det "bara" en spricka men nu är det bitar av trampdynan som är borta. Just nu är nästan lite mer än hälften av trampdynan borta. Dagen då jag märkte det var delen som det var borta från svart och det var som en tunnare trampdyna bara men dagen efter var det rött och vätskigt.
Vi har ringt veterinären och vi ska få testa nå tabletter, mamma kommer inte ihåg vad dom heter men hon tror att det var något med zink för det har vetten pratat om tidigare. Självklart ville dom också att vi skulle byta till ett specialfoder för huden från RC som dom säljer. Jag är skeptisk mot RCs alla specialfoder och har tittat närmare på de två hud-foder vetten hade men endast en ingrediens är bra för huden.. :/
Just nu får hon acana senior men vi ska byta till standart. För några år sedan åt dom RC. Vi har inte möjlighet att ge färskfoder.
Vi har provat fiskolja men det blir ingen skillnad. Jag smörjer trampdynan varje dag med hudsalva från apoteket(innehåller inte alkoholer, mineraloljor eller annat dåligt), nu när det är sår så smörjer jag med idomin.

Någon som har något tips?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[RMSLiners]
0

Tossor? Ni har inte funderat på det till hunden för att skydda tassen?

jollycox
0

#1 Vi har det när hon har sår. Menar du att vi ska ha det jämt?

[RMSLiners]
2

Nja, tassen måste ju kunna andas också. Däremot kan ni sätta på någon läkande salva nattetid och trä tossa över det så tassen får läka fint medan hunden sover. Sen har jag hört man kan spraya på silikon spray som ger en skyddande yta men jag har bara hört det. Undvik även att gå på asfalt då asfalt sliter på trampdynorna. Ni kan använda tossa utomhus vid promenader också. Du kan tvätta tassarna med hundschampo blandat i lite ätika för att få bort vägsaltet som ligger kvar efter vintern. Mycket viktigt att tassarna hålls efter då salt riktigt fräter på hundens tassar. Zink tillskott kan också vara en bra ide ifall hunden skulle ha brist på något som gör dynorna extra känsliga.

[Nightcat]
0

Skulle rekommendera att smörja in med ekologisk olivolja efter bad och när det varit blöt ute :)

jollycox
0

#3 Jag tänkte att du menade utomhus och tänkte inte på att skriva att jag tänkte det :P Men kanske man ska ha tossa på den tassen ute jämt?
Det blir lite svårt att gå på annat än asfalt nu om man vill gå långt. Men när snön är borta kan vi gå på elljusspåret.

#4 Tack för tipset, ska inhandla ekologisk olivolja. :)