Ta över denna hund?
Hade ni kunnat tänka er att ta över denna hund:
Vaktande bergshund på 60 kg, tik, fem år. Mycket misstänksam mot alla nya människor, svår att bli vän med. Har lite extra svårt för barn.
Mycket självständig.
Tycker inte om pälsvård eller kloklippning och kan vara svår med det, rädd om sina tassar.
Gedigen sjukdomshistoria: svår patella luxation i ung ålder, återkommande öroninflammationer, borrelia med kroniska biverkningar (ex stel, går helst i lunkande takt), lätt njursvikt, sporrar avlägsnade efter flera skador, opererat bort hudtumör, ögoninflammation, kastrerad pga ohållbara löp.
Tror att jag har fått med allt.
Så, skulle ni ta er an denna hund?
Icke en chans :(
Nej
Var detta ett seriöst inlägg?
Något positivt bör det finnas med varje hund?
Det beror ju lite på vad man har för förutsättningar.
Har man stabil och bra ekonomi, lever utan barn (och inte planerar några under hundens livstid), mycket tid, kunskap och bra tålamod, så tror jag att man skulle kunna ta sig an hunden.
Men inte annars, tyvärr. Jag skulle exempelvis inte göra det, med tanke på mina förutsättningar.
Ja, Faktiskt..
Skulle försöka få henne på rätt spår med massa träning, Träna! Träna!
Sen med alla sjukdomar och så vet jag inte.. Får väl helt enkelt spara till veterinär..
Skulle dock kräva att få henne gratis..
Fast i nuläget vet jag inte om jag kan ta emot en sån hund, Men om jag hade lite mer pengar och tid så skulle det säkert gå. :)
Med alla dessa sjukdomar hade jag övervägt en avlivning. Jag tycker inte hunden har ett rättvist liv, faktiskt.. Men visst har man tid ork och pengar så skulle man kunna ta hand om den. Men jag tycker lite synd om hunden som fått stå ut med ganska mycket i sina dar.
Hallå vi snackar 60 kg hund här!! Är du inte en J***igt duktig hundmänniska ska du inte ta den! Vet bara vilka problem det har varit med våran som ändå var ganska enkel om man jämför (men dock avlivningshotad pga aggressivitet!) så skulle inte ens jag tagit den!
Nä tänk om tänk rätt….För hundens skull om inte annat!
En sån hund tränar du inte hur som helst!! Dom har en STARKT egen vilja att vara sin ägare till lags, när den känner för det!!
Ta och läs på ordentligt innan du tar en sån. Tycker dom ska göra det dom är avlade till att göra isf. Vakta sin fårflock!
OCH sjukdomshistorien….nä, det där lät inte särskilt seriöst att ens sälja eller låta ngn ta över! Tyvärr!! Kul att åka till en veterinär med en sån som inte gillar människor…
Nej säger jag def!! Det finns andra bättre och trevligare hundar att ta över om du ska ha en hund!
Hade jag inte gjort, mest på grund av sjukdomarna.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Vilken ras btw?
Finns inte på kartan. Redan när jag läste vaktande bergshund på 60 kg. Ovtjarka? Sen alla problem den hunden verkar ha sjukdomsmässigt.. inte en chans. Är nog mer rätt att låta hunden somna in. Blir nog svårt att omplacera en så kraftfull hund med så mycket vakt och hela mentaliteten. Är väldigt viktigt att hunden kommer till rätt hem isåfall.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Nej, min plånbok skulle säga stopp. Annars hade jag övervägt den om jag inte hade haft en massa andra hundar, och om den inte haft en så ofantligt massa sjukdomar.
Nej, absolut inte. Tycker inte alla hundar ska räddas, och min fördom är att oftast har de som tar på sig den här typen av hundar långt ifrån den kompetens som behövs. Det är snarare rätt unga tjejer som vill "rädda" hunden, och det blir bara pannkaka av alltihopa.
Nej, och hade jag vart ägaren så hade jag nog funderat två gånger över om jag skulle omplacera den överhuvudtaget. Det känns inte helt schysst att en hund som har gått igenom allt som denna hund har, och som dessutom redan har en massa hälsoproblem, även ska få byta hem. Speciellt inte när den har så svårt för nytt folk.
Tack för era inlägg.
Naturligtvis har hunden många positiva egenskaper och sidor också, men om de väger upp det andra, jag tänker speciellt på hennes sjukdomshistoria, tvivlar jag på, tyvärr.
Detta är min hund. Enda anledningen till att ens starta den här tråden är för min egen skull, att jag ska känna att jag faktiskt har fattat rätt beslut. För ett beslut har jag redan tagit, och det är avlivning. Jag har vänt och vridit på alla möjliga alternativ och kommit fram till att jag gör rätt för hundens skull, även ifall jag känner mig som jordens största svikare.
Men som många av er skriver så har hon redan varit med om så mycket jobbiga saker i sitt liv och jag tror faktiskt inte att hon fixar en omplacering. Inte bara för hennes sjukdomshistorias skull utan också för att hon är en mycket "speciell" hund redan från början. Jag vill bara göra henne rätt.
Hade det inte varit för sjukdomshistorian & jag hade haft plats för en till hund så, ja det hade jag absolut kunnat tänka mig.
Låter som om du tagit helt rätt beslut för din hund, trots att det är fruktansvärt jobbigt, det känns inte realistiskt att hitta ett nytt och bra hem för den hunden, och hon lider inte av att få somna in.
≧◔◡◔≦
#16 Låter som ett klokt och osjälviskt beslut.
Jag anser att man inte ska utsätta en redan sjuk hund för stress, vilket en omplacering förmodligen gör för en ostabil individ. Med sjukdomshistorien tror jag att det är väldigt svårt att hitta ett nytt hem som tar emot en allmänpåverkad hund.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag skulle aldrig placera om en sådan hund - jag skulle låta den få somna in❤️
#16 Om jag får fråga.. Hur har hunden kunnat få alla dessa problem och sjukdomar?
Jag tycker det verkar så jääätte överdrivet, Nästan overkligt :0
Bara avlivning som gäller…….av djurskyddsskäl!
#22 - det står ingenstans att hunden har alla problem/sjukdomar just nu…
Mitt hjärta säger ja (jag vill väl typ rädda alla hundar som existerar, haha) men min ekonomi och min tid säger nej.
#23 "Hade ni kunnat tänka er att ta över denna hund:
**Vaktande bergshund på 60 kg, tik, fem år. Mycket misstänksam mot alla nya människor, svår att bli vän med. Har lite extra svårt för barn.
Mycket självständig.
Tycker inte om pälsvård eller kloklippning och kan vara svår med det, rädd om sina tassar.
Gedigen sjukdomshistoria: svår patella luxation i ung ålder, återkommande öroninflammationer, borrelia med kroniska biverkningar (ex stel, går helst i lunkande takt), lätt njursvikt, sporrar avlägsnade efter flera skador, opererat bort hudtumör, ögoninflammation, kastrerad pga ohållbara löp.
**
Tror att jag har fått med allt.
Så, skulle ni ta er an denna hund?"
Varför skriva de om hunden inte har dom problemen/sjukdomarna :/
#24 Precis så tänkte jag! \(^.^)/
#25 Hundvän som man är plågas av hundar utan hem osv 😐
#25 Vad jag förstår är det Borrelia, ögoninflammation och njursvikt som är aktuellt just nu.
Det är väl självklart att man berättar om hunden sjukdomshistoria om man funderar på att omplacera. Många av åkommorna hunden hade var ju även återkommande eller löper stor risk för att återkomma.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Nej, det skulle jag inte. Dels då sjukdomshistoriken talar för att det kan finnas more to come, dels för att jag har barn och dels för att jag inte har intresse av att ta hem en hund jag inte kan arbeta med utan att först lösa det problematiska kring hantering och övrigt.
#26 Ja, Men precis! c:
#27 Aha, Okey. :)
Visst låter det overkligt! Jag kan inte själv fatta allt hon gått igenom, men allt detta har hon inte samtidigt, nej. Men hon verkar hur som helst ha dragit livets nitlott, inget av det är ärftligt. Hon har "bara" haft en himla otur =(
Nej, 60 kg som vaktar och har extra svårt för barn, jag hade inte tagit på mig det ansvaret. Vad händer när grannbarnen tjoar förbi precis utanför huset?
Som du säger låter det inte som att omplacera är ett bra alternativ. Tillsammans med stela leder, återkommande inflammationer och njursvikt hade jag nog fattat samma svåra beslut som dig. Hälsan blir ju sällan bättre med åldern, tyvärr :(
patella luxation finns olika varianter på denna, är det så att det räcker med muskler eller kommer det krävas opration? Vad har ägaren gjort för att underlätta detta för hunden innan?
Vad som väger imot är ju dessa sjukdommar som återkommande, parella ser jag väl hiner för pga vikten.
Jag hade någ sagt att jag vill ha hunden rönkad innan för verkligen se hur höfterna och den biten är.
#30 Ja, Stackaren.. :(
Hur gammal är hon?
#33 "Vaktande bergshund på 60 kg, tik, fem år."
#34 Oj! Missade det..