Skäller på mig
Hej alla !
Jag har ett problem som har börjat dyka upp nu på senare tid och jag förstår inte varför ….
Inez har börjat skälla när på mig när hon vill ha uppmärksamhet… och jag vet att jag ska leka med henne men jag vill ju inte ge henne uppmärksamheten om hon skäller för att få den??
Om min pojkvän är här så kan hon skälla för att jag ger tid till honom och inte henne… hon är ju snart 6 månader.. jag vet inte om de kan vara lite hormoner också… För detta har hon aldrig gjort tidigare och vi har inte ändrat något :S Då jag bor i en lägenhet så blir de ju lite drygt kanske för andra när jag ska ignorera hennes beteende… för hon kan alltså skälla i minst 20 min när jag ignorerar eller lämnar rum osv.. Men de tycks inte hjälpa.
Sen en fråga till… hur mycket ''vågar'' jag gå med henne nu när hon är snart 6 månader?? Vad är för mycket skulle ni säga??
Tack i förväg!
Ignorera - ignorera och åter ignorera. Jag vet precis hur det är. Ge inte uppmärksamhet för skällande och gnällande, för risken är att det blir värre🙂 Dock kan man med vissa hundar istället få fräsa ifrån till, men man får noga kolla så den inte triggas och tar det som uppmärksamhet - så kolla noga hur din hund tar att du säger ifrån.
Vad gäller halvårshundar så är dom med mig nästan lika mycket som mina vuxna har varit. Ut och röj i skogen med er😃
Jo precis problemet är väl mest att jag bor i hyresrätt… och jag har haft sån tur att ha så tålmodiga grannar … men lite små snack har kommit nu och man blir så frusterad när de tror jag är borta XD Men jag egentligen hemma och försöker få henne sluta skälla… Hon skäller ju faktiskt mest när jag är hemma xD
Okej ! :D Jag har mest hört gör inte det osv… var ute så lite som möjligt m.m :S Men hur är det med promenader? Att raska framåt ?
Skaffa ett par kompostgaller, möjligtvis ett 4 pack, det kan gärna vara tråkigt där i, bara nått mjukt och vatten (om det skulle behövas). Och börjar hon då skälla så visa då tydligt att det inte är okej, lyssnar hon till Nej? Sätt henne omedelbart i buren och återgå till det du gjorde innan, sen får hon sitta där och tjuta tills hon tröttnar.
Vissa ser det som hemskt, men hundens måste lära sig att man inte vinner på att skälla, börjar man gå ner på knä (med tanke på att hon är så liten och låg) och börjar goja om nej och händer som försöker visa vad fel är vinner hon. Så var bestämd i kroppspråket men snäll och ödmjuk.
Sen blir belöning då när hon är tyst att hon får komma ut, men var vaksam de första 5-10 minuterna, då får du gärna vara lite ignorant och börja fejk läsa post eller gå runt och lådsas städa, sen kan du sätta dig ner och visa att det är okej mellan er igen!
Och detta med att låta de sitta och tjuta, det är en bra metod enligt mig. Om man aldrig gett hunden uppmärksamhet när den tjuter, slutar de ofta så fort de kommer i buren, kanske somnar hon, det gjorde min lilla rebell, och då kan hon gärna få sova kvar där tills hon är lugn!
Ja vi har gjort liknade men ska ta till mig de sista du säger :) Tror jag varit lite för ''snäll'' För t idigt.
Jag skulle nog jobba på saken från det andra hållet så att säga. Promenera lite mer, aktivera henne mer med tex nosarbete, samt träna passitivtet utimellan.
Jo de har varit lite lita kan jag medge men folk har sagt att jag inte typ ska göra nått :S Men jag har funderat på deverse aktiverings spel eller något man kan göra själv? Men jag är så dålig med ider XD
ger du henne torrfoder som mat, kan du sprida ut den utomhus så att hon får leta kula för kula. Göm maten inne, eller små små godisbitar, öka svårighetsgraden eftersom. Träna lydnad, trix, jobba med henne.
Ignorera hennes beteende. Molly gör likadant.. hon sitter och glor på mig och små-gruffar och små-skäller. Jag säger ''ge dig nu!'' och ibland hjälper det, annars är det bara ignorera så hunden lär sig att det inte kommer fungera med hundens metod att få uppmärksamhet.
Sen får man nog också lära sig se om det är brist på aktivering och hunden är understimulerad, överstimulerad eller mår dåligt liksom. Olika metoder krävs beroende på vad det är.. man lär sig det rätt fort faktiskt.
Tack ! Jag ska genast inför detta från imorgon :) Ska se vad jag kan hitta i huset att använda!
Min Fidel är lite skällig. Oftast har han någonting att säga;
"Men för helvete, jag behöver bajsa, ta ut mig!"😓
"Kolla, det kommer någon och knackar på vår dörr, ska jag döda den?!"😈
"Hör du att ringklockan låter?"👍
"Jo men jag vill faktiskt leka, kom igen, du får INTE tacka ner till lek".😡
"Hörru, den där grinden som du stängde med mig på andra sidan ska nog vara öppen, för nu är vi inte i samma rum, det tycker jag INTE om!"😮
Ibland uppmärksamhetsskäller han, men det är sällan. Därför försöker jag också alltid försöka hitta orsaken. Har han varit ute, ätit mat, har tillgång till vatten? Uppmärksamhetsskall brukar jag kalla det när jag inte kan hitta orsaken.
Jag håller med dig om att ignorera är svårt i lägenhet om man vill visa grannarna hänsyn. Jag har turen att ha en hund som skäller bara en gång eller två, och sedan väntar på effekt, händer inget skäller han ett par gånger till.
Att korrigera/säga till/ryta ifrån kan funka. Problemet där är att skall faktiskt är hundarnas sätt att kommunicera, och vi vill väl inte korrigera kommunikation? Men jag kan säga att ett par gånger när Fidel har varit jobbig har jag sagt ifrån rejält, och då har han tystnat, oftast lagt sig ner, och sovit inom några minuter. Det är inte ofta - men ibland krävs det. För att inte störa grannarna, eller för att inte bli totalt galen själv. Sist detta hände oss var mitt i natten.
Jag tror man märker rätt snabbt ifall tillsägning fungerar.
Ehm … Nu blev det lite dålig struktur, och poängen försvann någonstans, men i alla fall. Där är några av mina tankar om uppmärksamhetsskall.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Min valp (snart 5 mån) skäller mest när jag slutar leka med honom, men även när han har tråkigt, så det är inte alltid mer aktivering funkar för oss.
Ibland fungerar det att erbjuda ett ben (inget supergott så det blir för stor belöning) så att han får något att pyssla med.
Jag har barngrind in till hallen, är han riktigt jobbig får han sitta där. Han ser mig därifrån, så han blir inte ensam. När han är tyst får han vara med igen, har börjat med ca 10 sek, men jag hoppas kunna utökad det så småning om. Är han skällig/jobbig åker han ut igen. Den metoden funkar ganska bra för oss.
Ska testa lite fram :) JO för ibland funkar inte mer aktivering för oss heller.. de beror lite på hur dagen har varit.
Träna ett par lekfulla pass med olika trick varje dag.
Lite stadga (tex sitta kvar en längre stund)
Lite kroppskontroll (tex backa till en matta, stå med tassarna på en bok, lyfta olika framben osv).
Lite sammarbete (tex slalom mellan benen, gå runt dig osv)
Finns hur mycket som helst och det är kanonbra träning både för att trötta ut hjärnan och för att hunden ska lära sig sin kropp. Massor av hundar har tex väldigt dålig koll på att dom faktiskt har en bakdel och dålig kroppskontroll kan påverkar hela hunden både i rörelse och självförtroende! Dessutom ska ju varje trick tränas in med väldigt små steg där hunden får många chanser att lyckas så varje nytt trick ger ju ett par dagars rolig träning 🙂
Hej alla tänkte bara berätta att allt går mycket bättre! Har införskaffat VoM valpfoder.
Testade ge henne lite av de med kvällsmaten… VILKEN skillnad!! Hon var inte ett dugg intresserad i min mat längre 😮 Men who can blame her??? Royal canine valpfodret luktar ju inte gott vare sig blött eller torrt.
#15, skrev du i fel tråd nu? 🤪
Visst har du en tråd om att byta foder också? Annars är jag glad för din skull att foderbyte hjälpte mot uppmärksamhetsskall. 😃
Skämt åsido. Rätta mig om jag har fel.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Nee var menat här då de hjälpe till lite extra :) Men vi jobbar fortfarande.
Annars kan du testa med klicker. http://www.klickerforum.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=573