Malteser?
Någon som äger eller har erfarenhet av rasen malteser? Är väldigt kär i den rasen just nu :) Så om någon skulle kunna berätta lite om hur den är till personligheten, hur vardagslivet med den funkar och hur krävande den är och vad man bör tänka på med en sån, skulle jag vara jättetacksam! :)
PS är det någon som har stött på att den skulle funka med allergi?
Kolla gärna in på Bichon iFokus också
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
När min katt sedan 17 år åkte till den sälla jaktmarken bestämde jag snabbt att jag behövde en ny djurkompis. Hade tittat länge på Malteser då de är så otroligt söta. Då jag har relativt stor familj med mycket allergier kände vi att vi ville prova om det fungerar med en liten hund. Otto Morris är bedårande och en kär medlem av familjen sen ett halvår tillbaka. Han är en rolig lekkamrat till barnen och en underbar vän till mig som arbetar hemma. Han kan både gå långpromenader på timmar och nöja sig med kortare promenader. Det är dock några saker du måste veta om du väljer Malteser.
Det krävs MYCKET pälsvård. Jag borstar honom varje kväll och badar honom minst en gång i veckan. Det är en relativt stor kostnad med att klippa ner honom (ca 600 kr) då pälsen växer fort. Själv har jag beställt en klippmaskin då jag tidigare trimmat och skött familjens tidigare hundar och gillar att pyssla.
Mvh
Leeloo70
Jag (och min mamma) har haft malteser i många år. Som tidigare sagts är maltesern en mycket alert hund, som hänger med på långpromenader, men gillar också att springa på tomten. Den är mycket intelligent, allergivänlig, men kräver enorm pälsskötsel om man inte klipper ner den regelbundet. Badas åtminstone var 14:e dag, kammas o borstas dagligen, enklare att kamma o borsta ofta- Även på magen, som har mycket päls.
Kolla på Malteserringens hemsida:
Olika temperament, som på alla, min valp är urbusig, min 3 åriga är lugn.