Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4495 ggr
[amysmatte]
0

Oansvarig hundägare

Idag när jag och min sambo var med vovven ute på gärdet här i Sthlm så kom det en amstaff gående mot oss helt lös. Ägaren stod kanske 100-150 meter ifrån oss och vinkade och ropade efter hunden och sedan gick hon bara iväg.
Hunden gick typ smygande emot min hund och jag kände mig inte alls trygg med hunden och höll kort koppel på min när den närmade sig. 

Den verkade väldigt lugn men den smög, alltså nästa kröp mot min hund och jag kan inte så mycket om kroppspråk på hundar och har aldrig sett något liknande så jag visste inte om den var ute efter bråk eller lek.

Den verkade ju som sagt lugn så min hund nosade glatt på hunden och den andra nosade tillbaka och min valp ville leka med den men jag litade inte fullt ut på hunden ändå eftersom inte ägaren var i närheten. Vi började gå därifrån men hunden följde efter oss och jag sa: NEJ! till hunden och den stannade på platsen medans vi gick.

Ägaren såg vi inte någonstans och hunden bara stod där helt ensam på ängen. Sedan började den gå efter oss igen och sedan stannade den.

Tycker det är väldigt lustigt att inte ägaren gjorde något utan bara gick därifrån. Hon kom iaf tillbaka efter några minuter och hon såg ganska gammal ut(vi var ca 200 meter ifrån skulle jag tro så det var svårt att avgöra) och försökte locka in sin hund men hunden brydde sig inte om henne alls utan stod bara still och nosade på gräsmattan. Efter en liten stund gick den till henne och då kopplade hon den.

Jag tycker det är riktigt dåligt gjort utav kvinnan att bara lämna hunden utan att hålla koll på den överhuvudtaget.. Vi kanske inte hade velat att vår valp skulle hälsa t ex om vi tränade eller tänk om vi hade haft en aggressiv hund som hade huggit den för att den kom för nära. Sånt borde man ju tänka på när man har sin hund lös tycker jag. 

Jag tyckte det var riktigt oansvarigt av kvinnan och jag tyckte synd om hunden..

Vad hade ni gjort i denna situationen?

[amysmatte]
0

Ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt! :p

Pennybus
2

När min hund sticker iväg brukar jag vända om och gå åt motsatt håll, och då brukar Penny också följa med, då hon inte vill lämna min sida, tror det var det denne också försökte göra, ibland går det inte.

Med tanke på att han smög/kröp tror jag bara är ett slags försiktighets åtgärd av den andra/att den skulle upp och slicka er hund i mungipan, dvs fjäska(?) :)

Jag hade släppt kopplet på min hund, satt foten på det och motat bort hunden, alt. tagit i halsbandet tills ägaren kom, om det var här ute på landet hade jag bara släppt pennys koppel(hon hälsar inte utan lov) och hållt kvar hunden :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[amysmatte]
0

Hon försvann bakom en kulle och hon kom inte tillbaka på ca 7-10 minuter. Det gick förbi en tjej som frågade om hunden hade en ägare och hon tyckte också det var konstigt. Och hunden verkade inte ha en tanke på att ens leta upp sin ägare..

Mischa
4

Hade jag varit den som blev utsatt så hade jag fått mota/sparka iväg hunden för att undvika konfrontation (lättare sagt än gjort många gånger) hunden förtjänar det ju inte, men med nonchalanta hundägare/rastare som den du mötte så är det ibland det som behövs.

≧◔◡◔≦

[amysmatte]
0

Jag behövde inte göra det (och tur var väl det)för hunden var inte så "på" utan den kom bara smygande och stannade upp och då nosade hundarna på varandra men jag ville ändå inte låta min hund leka med den för jag vet ju som sagt inte hur hunden är eftersom jag inte kunde fråga ägaren..

CelsiusT
4

Nu är det ju så på Gärdet i Sthlm att där har man sin hund lös och det är fritt fram för alla hundar att hälsa på och leka med varandra (om inte något drastiskt har hänt i det sista som jag missat? var ju några år sedan jag var där). Vill man inte att ens hund ska hälsa på andra hundar för att man tex tränar eller så, då går man inte till gärdet med den. Där är det många som släpper sina hundar och bara går, hundarna brukar normalt sett hänga med och om inte så 'ja ja, den kommer snart'. Det är lite "vilda western" ute på gärdet så man kan räkna med det mest. Har ofta stött på hundar utan ägare där, och ofta hundklungor som man inte vet vem som har vilken hund. Men oftast finns ägarna i närheten iaf, och borde ju vara eftersom man fortfarande har strikt hundägaransvar (alltså är skyldig till allt ens hund åsamkar) men hon kanske var helt trygg med att hennes hund inte bråkar.

Hunden i fråga verkade ju inte elak så jag ser inte riktigt problemet mer än att du är fördomsfull vilket troligtvis beror på okunnighet från din sida.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[amysmatte]
17

Fördomsfull? Ursäkta? Det spelar ingen roll vilken ras det är. Klart jag blir osäker när det kommer en hund gående mot oss utan ägare. Och jag har varit med om att min valp blivit biten så det är klart jag inte vill att hon hälsar på okända hundar och framför allt inte leker. Vilken hund som helst kan gå till attack, spelar ingen roll vilken ras det är!

Alla har rätt att gå på gärdet och jag ska få gå där utan att någon hund kommer till oss. Det borde ägarna ha hänsyn till faktiskt! Gärdet är inte bara till för lösa hundar. Jag ska kunna promenera med min hund på hela ängen utan att störas av andra hundar som kommer springandes och det är faktiskt hennes skyldighet att hålla koll på sin hund oavsett!

Tycker det är så löjligt att "gärdet är för lösa hundar".

[amysmatte]
13

Och även om inte hennes hund gick till attack så hade min hund KUNNAt göra det. Därför borde man ha koll på sina hundar för ALLA hundar är inte snälla och man ska inte låta sina hundar hälsa innan man pratat med ägaren!

Pennybus
4

Annars måste man inte tvunget gå där 😉

[amysmatte]
16

Fast ska jag inte få gå på Gärdet för att det springer lösa hundar där? Det var det sjukaste jag läst! Vill jag gå på Gärdet så gör jag det, varför skulle jag inte?

Pennybus
6

Men då får du faktiskt förvänta dig andra hundar, världen kretsar inte runt dig :-)

[amysmatte]
13

Varför ska allt kretsa kring de med lös hund då?

[amysmatte]
13

Tycker du resonerar väldigt konstigt. Gärdet är ett fritt ställe där alla får vara. Jag ska inte behöva ha massa lösspringade hundar med ägare som inte bryr sig runt om mig och min hund när vi promenerar. Man borde åtminstonde hålla koll på sin hund och inte vara så naiv och tro att det inte kommer hända något.

Pennybus
5

Jag resonerar inte konstigt. Om jag planerar att ta en promenad där jag vet(förhoppningsvis) att det går lösa hundar och att vissa personer är mer oansvariga än andra då kan jag inte komma och klaga på att en främmande hund springer fram och hälsar. Väljer man att gå där, ja, då får man allt förvänta sig det värsta :)

LLLINN
8

Usch sådant där är så obehagligt :S. Här om dan skvallertränade jag med min hund på en cocker vi såg en bit bort och rätt vad det är släpper ägaren hunden utan ett ord! Hunden rusar mot oss och är turligt nog vänligt sinnad. Molle ville bara leka, men det var väldigt svårt att mota bort den lilla hoppande hunden, och blockera framför min valpiga bjässe. Ägaren stod kvar 20 m bort och tittade på!!! Jag var i sån chock att jag inte hann bli arg så jag ropade att han skulle ta sin hund, varpå han kommer fram och efter en lång stunds jagande får han tag på sin hund och jag går iväg. Som tur var hände inget men HUR tänker man om man gör så?! Bara släpper hunden på en okänd hund som uppenbarligen är under träning?! Så oansvarigt att jag blir arg bara av att tänka på det. Vet tyvärr inte vad jag hade gjort i samma situation, antagligen som du!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[amysmatte]
9

Fast så ska det inte behöva vara. Då kan ju de som inte har kontroll över sin hund hålla de kopplade för allas trivsel :)

Pennybus
1

#16 Men hur många "hundmänniskor" tänker såpass långt egentligen?

[amysmatte]
6

#15 Det var ju också ett exempel på en oansvarig ägare. Förstår inte vad vissa har innanför pannbenet :/ Vilken tur att det var en snäll hund men visst blir man chockad oavsett!

[amysmatte]
6

#17 Kanske man får ta och tänka om och tänka rätt då :)

[amysmatte]
6

Så svårt är det ju inte. Alla ska ju kunna vara på Gärdet. Vill jag vara ifred med min hund så ska jag få vara det! Ska man ha den lös så ska man ha kontroll över den och inte bara släppa iväg den och dra.

Pennybus
2

#19 Jag vet inte hur mycket folk det är där men jag tippar på ganska många, lycka till med att få de att tänka om :) Själv kan jag ju säga att jag hade inte lyssnat på vad någon främmande människa stod och babblade om hur jag skulle göra med min hund som jag uppfostrar :)

LLLINN
16

#14 Men va? De oansvariga hundägarna har väl ingen "rätt" över gärdet? Snarare tvärt om, alla har rätt att gå var de vill utan att behöva oroa sig för att hundar ska komma fram. Har man hunden lös så är man skyldig att den lyder och inte stör omgivningen!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[amysmatte]
10

#Om du släppte din hund lös. Vi säger att hunden idag var din. Och din hund blir biten av min hund som jag har kopplad av anledningen att den är aggressiv. Hade du kunnat förlåta dig själv för att du var så oansvarig då?

Folk borde tänka längre än näsan räcker.

[amysmatte]
0

#21*

[amysmatte]
7

Man ska ALLTID prata med ägaren innan man låter sin hund hälsa på någon annan hund. Man kan ju inte ta för givet att sin hund får hälsa på ALLA hundar som är på Gärdet och andra ställen. Det kallar jag oansvarigt!

Lilllens
8

Ja jag hade blivit väldigt irriterad. Och det är konstigt att folk inte är mer rädd om sina hundar, det kan ju faktiskt komma någon med en hund som INTE uppskattar att en helt främmande hund tränger sig på..

[amysmatte]
7

#26 Precis! Folk borde verkligen tänka längre än näsan räcker och inte tro det bästa om alla hundar. För det finns hundar som inte klarar av andra hundar.

Pennybus
1

#23 När det gäller det är det ändå du, som har din hund kopplad och vet att din hund är aggressiv, som enligt mig borde ha munkorg på när den vistas bland andra hundar eller helt enkelt skita i att gå bland andra hundar. Dock om jag vet att det är ett ställa där hundar får gå löst, då släpper jag min hund, och bland andra hundar håller hon sig intill mig :-)

[amysmatte]
14

Men jag ska ändå kunna gå med min hund på en stor äng som är till för alla utan att det kommer hundar springande! Jag ska inte behöva ha munkorg på min hund på en allmän äng där jag ska få gå i fred om jag vill! Gärdet är inte för lösa hundar. Kan man hålla koll på sin hund kan hundarna vara lösa, om inte, ha de kopplade :)

[Esme11]
8

Det är fruktansvärt dåligt gjort av hundägare att släppa sin hund och sen gå därifrån. Jag har alltid stenkoll på vart min hund är, kommer det någon annan med hund (lös eller ej) kallar jag på min hund och kopplar. Lyssnar han inte går jag fram och säger till honom. Har man en hund som springer ifrån/ignorerar en ska man inte ha den lös. I det minsta kan man ju iaf ha ett en löplina eller liknande så man fortfarande har koll. Precis som på andra platser i vardagen ska man visa sina medmänniskor respekt :-)

Lilllens
3

#27 Exakt. Mötte två gubbar engång som hade sina hundar lösa, och de kutade självklart fram till Holly och gubbarna skrek "Det är ingen fara, dem är snälla" och jag sa "Ja, vilken tur att jag inte hade med min andra hund för hon är INTE snäll".. Min andra hund hade inte blivit glad av att två främmande hundar tränger sig på och skäller.

Jag kopplar alltid min hund om jag ser en annan hund/människa, dels för att jag är rädd om henne men också för att visa respekt.

[typellisch]
6

Koppeltvång just nu, dessutom. Kan en hund inte gå lös precis som om den hade koppel på sig så tyvärr.

Då är det, i slut ändan, dessa folk på Gärdet som gör fel.. koppeltvång, as I said.

[amysmatte]
5

#30 Ja man ska alltid ha koll på sin hund. Kvinnan idag var liksom 100-150 meter ifrån och ropade på hunden och viftade med armarna och sedan försvann hon bakom en kulle.. Hon hade ju inte det minsta koll på sin hund.

#31 Vissa tar verkligen för givet att alla hundar är snälla.. De lär sig nog någon gång om deras hund/hundar råkar illa ut pga det.

#32 PRECIS det jag tänkte! Det är ju de som gör fel inte jag. Jag ska ju få vara på Gärdet hur mycket jag vill utan att det ska komma hundar springandes. :)

[typellisch]
7

#33 Japp, det ska du. Även när koppeltvång inte gäller ska du kunna ta en harmonisk promenad utan att en hund springer fram och ägaren försvinner och är borta väldigt länge.

Jag menar; man upptäcker väl rätt fort när ens hund trots allt stannar och inte följer efter när man vänder på klacken? Och dessutom; sen NÄR hade lösa hundar rätten att få gå fram till andra utan att ägaren gör nåt åt det? Strikt hundansvar gäller väl, eller?
Okej om en ägare inser att ens hund inte kommer till en och kommer och hämtar hunden och ber om ursäkt. Det är respekt.. men att skita blanka tusan i vad ens hund gör är ju bara….. hemskt.

[amysmatte]
2

#34 Kvinnan lämnade liksom hunden ensam. Hon kom tillbaka kanske 7-10 minuter efter att hon hade försvunnit..

Håller med dig i allt du skriver!

[typellisch]
2

#35 Hon gjorde fel :). Helt klart..

[tintilar]
3

Troligen var det en hund som är snäll mot andra hundar och inte hade givit sig till att bråka ens om din hund blivit aggressiv. Men det var ändå fel av henne att vara så passiv, hon vet inte om du blir skrämd av hennes hund eller tom ger dig på den. Hon borde ha skyndat fram, kopplat sin hund och bett om ursäkt. Men jag tycker att du.hanterade situationen bra. Jag hade dock inte tillåtit dem att hälsa om jag varit osäker på den andra hundens sinnesstämning. Men jag hade bemött den med vänlighet.

[amysmatte]
3

#37 Hunden var ju väldigt lugn och den var inte särskilt "på". Så jag lät dem hälsa men vågade inte låta de leka med varandra då jag inte vet hur hunden är och när inte ägaren är i närheten ifall det skulle hända något..

[Timantis]
5

JAg hade kopplat upp den andra hunden o åkt till polisen. Då hade garanterat ägaren aldrig gjort om samma sak igen.

O förlåt en icke Stockholmare men är gärdet ett ställe där man släpper hundar för fri lek? Trodde det var sånt man använde hundrastgårdar till?

CelsiusT
6

Jag håller absolut med om att det är fel av kvinnan att inte aktivt följa med sin hund. Speciellt om det nu var så länge som 7-10 min (klockade du? ofta känns det längre än det är, hon kanske plockade upp bajs eller liknande och du upplevde det länge eftersom du blev orolig? Det du berättade känns som väldigt lite som hände på så pass lång tid).

Men det är faktiskt så att gärdet är känt för att vara ett ställe där alla har sina hundar lösa. Det kan ibland vara uppemot 100 hundar som springer lösa där och alla leker med varandra fritt. När nu gärdet är ett ställe som är känt för att folk släpper sina hundar lösa så finns det liksom en "oskriven regel" om att det är så man gör där. Det innebär att om du går dit så får du räkna med att det kan komma hundar mot dig och din hund som vill leka. Ungefär som om du går in i en hundrastgård där folk släpper sina hundar lösa och sedan blir irriterad för att hundar kommer fram till er och vill leka.

Ang koppeltvång som råder nu så är det inte så att hundar ska gå som om dom var kopplade. Det innebär att hundar ska hållas under sådan uppsyn att dom inte kan löpa lösa i marker där det kan finnas vilt. Det handlar om att hundar inte får förfölja eller störa vilt, inte att dom inte får vara 100m från sin ägare på en äng mitt inne i stan.

[typellisch]
5

#40 Oskrivna regler håller inte i längden direkt. Hur som haver så är det fel gjort av denna människa. Oavsett vad som ''gäller'' vid Gärdet. Hade denna främmande hund attackerat TS hund så hade nog inte denna oskrivna regel ens gällt.

Man kan inte direkt invadera ett ställe och sen skriva sina egna regler och sen ''kräva'' att andra ska följa deras s.k regler. Vad är det för sätt? Hur kan man ens fungera så? ''Nej men, du får stå ut med att lösa hundar, kanske 50st, kommer fram till er om ni går förbi.. det är bara nåt ni måste acceptera!'' Seriöst? ÄGARANSVAR, tack.

[amysmatte]
4

#40 Hon var borta så länge för hunden var inte så nära oss när hon försvann. Hunden kom och sedan gick vi och ägaren kom inte tillbaka förrän 4-5 minuter efter att vi hade gått. Vi stod ca 200 meter ifrån när vi såg att hon kom tillbaka.

Det spelar ingen roll om det är en "oskriven regel" det är fortfarande koppeltvång om hunden inte kan gå som om den vore kopplad. Då kan ju hundägarna åka till en hundrastgård för Gärdet är ingen sån!

Jag ska kunna gå på Gärdet hur mycket jag vill utan att störas av andra hundar. Som sagt har man inte kontroll över hunden så kan man släppa den i en hundrastgård istället :)

Och jag ska inte behöva "räkna med att det kan komma hundar mig dig och din hund som vill leka" hahah..

[amysmatte]
2

#41 Kunde inte sagt det bättre själv!

[amysmatte]
0

mot*

[typellisch]
3

#43 Så simpelt egentligen: kan ens hund inte vara lös men man vill att den ska få springa av sig energi och träffa andra vänner. HUNDRASTGÅRDAR, eller en långlina. Hundrastgårdar har staket och där vet man att man själv inte går in om man inte känner hundarna. Men man måste väl för tusan få gå förbi en äng med sin hund utan att hundar ska komma emot en? Alla har väl rätt till en promenad, var som helst, och känna sig trygga så gott det går?

[amysmatte]
0

#45 Precis! :)

[typellisch]
0

#46 🙂

CelsiusT
4

Jag tror faktiskt att gärdet är en plats som är tillåten för okopplade hundar. Jag menar inte att det är en oskriven regel att hundar får vara lösa där. Det är en oskriven regel att hundar kommer komma fram till dig om du går där (eftersom det är okej att ha dom lösa där).

#42 Som sagt, koppeltvånget (egentligen heter det jaktlagen) gäller INTE att hunden ska gå som om den vore kopplad. Det gäller att den ska hindras att förfölja och/eller störa vilt.

[amysmatte]
5

#48 Men man får ha sin hund lös om man har KONTROLL över den. Jag ska kunna gå på Gärdet utan att bli störd!

CelsiusT
6

Vad finns det för regler om kontroll egentligen du menar? Det är väl strikt hundägaransvar som gäller precis som överallt annars? Det betyder bara att man är skyldig till allt som ens hund åsamkar, vet man att ens hund inte gör dumheter ens om den andra hunden anfaller så kan man ju lugnt ha den lös (i princip, speciellt på en plats där det är tillåtet att ha dom lösa). Vad jag förstod så gick ju hunden inte ens hela vägen fram till er utan stannade lite på avstånd och du lät hundarna hälsa.

Jag har som sagt aldrig gått med hund på gärdet utan att mötas av andra hundar. Det är liksom något man får räkna med när man är på gärdet. Så har det varit i många herrans år på gärdet och kommer nog fortsätta att vara många år till eftersom det alltid har fungerat.

Jag är ledsen. Du får tycka att det är hur dumt som helst, men jag kommer inte hålla med dig om att man ska hålla hunden kopplad på gärdet för att du inte vill bli störd. Och vill du inte bli störd så rekomenderar jag dig att inte gå på gärdet med din hund när andra hundar är där eftersom folk kommer att ha dom lösa även i framtiden, oavsett vad du vill eller inte.

[amysmatte]
4

Den gick ju fram till oss. Den stod ca en halv till en meter ifrån oss. Hur skulle hundarna annars hälsat när jag hade min kopplad? 

Alltid har fungerat? Har du inte läst om allt som hänt på gärdet pga okopplade hundar, googla lite så hittar du.

När skrev jag att alla hundar ska vara kopplade? Jag tycker att folk som inte har koll på sin hund ska ha de kopplade. FÖR ALLAS TRIVSEL.

När ska folk förstå att de inte äger Gärdet? Gärdet är inte bara till för lösa hundar. Det finns hundgårdar till sånt. Och Gärdet är en populär plats där folk vill vara och då får hundägarna visa respekt mot sina med människor som någon innan skrev. Jag skiter i en "oskriven regel". Varför ska jag följa något som några naiva hundägare hittat på?

Respektlösa människor rent ut sagt! Jag kommer fortfarande gå på gärdet och kommer det en hund mot oss så får den/ägaren ta sina konsekvenser. Så länge det inte står i lagen att det är OK att ha sin hund lös.

[typellisch]
3

#50 Då är det brist på respekt av människorna på Gärdet. Eller så är det väl bara jag som ens tänker så (och säkerligen några till)? Jag vill inte att andra ska känna sig besvärad av min hund direkt.. och OM jag hade varit på Gärdet så hade jag haft koll på min hund åtminstone. Också för att jag inte vill att min egna hund ska råka illa ut men också för just respekten mot andra.

Men men… alla kan ju inte vara som mig 🙂

[amysmatte]
2

Och Gärdet är ju väldigt stort så jag förstår inte varför hundägare måste vara på HEEELA ängen. De kan ju hålla sig på ena sidan och låta andra människor njuta av stället lika mycket som dem.

CelsiusT
3

Jo jag vet inte om människan i fråga kanske gjorde fel. Det kan mycket väl hända och jag har inte sagt att hon inte gjort fel lika väl som jag inte vill döma att hon gjorde fel. Inget farligt hände är det som faktiskt går att konstatera.

Visst ska man visa respekt, men eftersom gärdet är en plats där många släpper sina hundar så är det en plats där det finns många lösa hundar. Vill man inte möta en lös hund så är det inte så smart att gå dit. Oavsett om folk gör rätt eller fel (finns absolut båda sorters människor även där) så är det så det fungerar där. Man kan råka möta en lös hund som kommer fram till en när man går på gärdet, vill man inte att det ska hända så föreslår jag att man inte går just där.

[amysmatte]
3

Men gärdet är en plats för ALLA. Varför ska vi behöva rätta oss efter dem?

CelsiusT
4

#55 Alltså, vill du försöka dig på att ändra alla stockholmare som har sina hundar lösa på gärdet så visst, försöka du. Men jag tror du kommer få ägna en livstid åt arbetet och jag tror inte du kommer att lyckas. Eftersom det nu är så redan att det finns lösa hundar där och dom kommer fram ibland så får man anpassa sig efter verkligheten. Gärdet är till även för dig, men då får du anpassa dig efter hur verkligheten ser ut där (eller så får du försöka att ändra på den om du tycker att det är värt att ägna ditt liv åt det).

Det känns ungefär som att säga att jag VILL ha handen på spisplattan när den är igång, varför ska jag behöva anpassa mig efter att den är varm?

[amysmatte]
1

Men Gärdet är stort. Kan inte hundägarna visa lite respekt och hålla sig på en del?

CelsiusT
1

#57 Jo det kan man ju tycka. Säg du det till dom ;P

[typellisch]
1

Tror inte TS vill ändra deras (hemska) beteende.. hon ifrågasätter bara, precis som jag gör. För det är sjukt hur man kan fungera så.. att dom har tänkandet som påminner om ''jag äger detta ställe, skyll er själva om ni blir attackerade eller om lösa hundar kommer fram''.

Hade en lös hund kommit fram till någon random på ett annat ställe och ägaren inte brytt sig så hade det blivit ett himla liv här på forumet. Men när det gäller Gärdet så är det tydligen helt okej? Jag förstår inte.. det är samma situation men på olika platser, liksom.

CelsiusT
3

#59 Ja därför att på gärdet så är det accepterat att man har sin hund lös. Det är ungefär som en hundrastgård, det är accepterat att man har sin hund lös där och då kan man också vänta sig att det kan hända att dom springer fram och hälsar. Om samma sak hade hänt i en hundrastgård så hade ingen reagerat.

[amysmatte]
2

#60 Ingen hade reagerat just för är det ÄR en hundrastgård. Det är INTE Gärdet.

CelsiusT
1

#61 Men typ samma gäller ju för gärdet som det gör i en hundrastgård.

Visst kan man reagera om man vill. Men det är som det är och antingen väljer man att kämpa mot det eller så väljer man att acceptera det som det är.

[RMSLiners]
2

Vad jag gjort i den situationen.
Jag hade tagit hunden och letat upp ägaren och sedan förklarat för henne att det inte kändes speciellt ok att den bara lämna sin hund där, då hade i alla fall ägaren fått en chans att tänka om lite.

[typellisch]
2

#60 Sätt upp staket runt Gärdet anser då jag.. 👍 Då blir det en rastgård och folk kan promenera harmoniskt.

CelsiusT
1

#64 Det hade ju varit en jättebra idé.

[typellisch]
2

#65 Ja.. men det lär väl behöva massa hemskheter innan kommunen tänker på det ens 😐

SmileyMalin
4

Jag förstår faktiskt inte riktigt det här….

Det finns inhägnade rastgårdar men folk föredrar en stor äng där man inte har någon koll alls på när nya lösa hundar anländer?

Jag skulle ALDRIG utsätta mina hundar för den typen av miljö. Det måste ju vara en jäkla smittspridning bland alla dessa hundar (både på öppna fält och i hundrastgårdar) och dessutom stor risk för skador. I en rasthage kan man ju ändå ha koll på grinden och se till att koppla sin hund om det kommer en olämplig hund. Har man tex en Chihuahua och någon släpper fram en rottweiler så är det ju stor risk för skador oavsett hur snäll den stora hunden är…. Eller en fullvuxna musklade hundar som leker med växande valpar som är betydligt känsligare i kroppen och snabbt blir överansträngda.

Dessutom finns det ju folk som faktiskt tror att "Plutten är snällast i världen" fast Plutten är totalt värdelös på hundspråk, väldigt osäker och löper en stor risk att attackera/bli attackerad.

Jag hade också blivit förbannad om jag hamnat i TS situation! Fast jag hade nog reagerat starkare, lyft upp mina hundar i famnen och med både skarp röst och det skulle behövas sparkar sett till att hunden inte på villkor fick chans att komma fram. 

Folk får väl se mig som fördomsfull MEN om en hund av en så pass kraftfull ras visar sig vara aggresiv så kan det räcka med ett enda bett för att döda någon av mina hundar och den risken skulle jag aldrig ta.

Överlag förstår jag inte den här kulturen med att hundar ska leka med allt och alla….. Jag har sett till att mina hundar har 10-15 olika trygga och stabila kompisar där jag litar på både ägare och hund som dom får leka med. Aldrig någonsin att jag skulle acceptera att någon släpper fram en främmande hund! Hundarna mår inte dåligt av att inte få hälsa på alla andra hundar dom möter! Och släpper man sin hund på en plats utan staket ska man väl för fasen ha bra lydnad på den? Oavsett vad den platsen råkar heta…..

[Kakafoni]
1

Ja vad gör man… jag anser att de med lösa hundar som inte har ordning på hunden utan att den kan gå fram till vem som helst borde vara mer rädd om sina hundar… Om en sådan incident händer mot vår äldsta hund så kan det gå illa. Min ras utvärderar det som den möter och om den upplever en lös hund som ett äkta hot och den inte backar undan vid varningarna den sänder ut så kan det smälla.
Jag har bara mött lösa hundar ett par gånger men en gång var riktigt otäck när vi mötte en lös hund i skogen som är känd för sin aggressivitet och ingen ägare fanns inom synhåll överhuvudtaget. Den hunden kom rusande mot oss i full fart så fort den fick syn på oss med både ragg och tänder framme.  Jag höll ordning på min hund, ignorerade den hund som kom, gick vidare och gjorde mitt bästa för att inte skicka signaler till min hund om hur otäckt jag upplevde hela situationen. Det var jätte svårt att få med mej min hund som just såg denna lösa hund som ett hot så han hade borrat ner sina fyra tassar i marken, gjorde sej stor och morrade så löven fladdrade på träden.
Vad mer kan man göra än att lugnt försöka ta sej därifrån? (Hade med mej en Chihuahua också på 2kg och det var den jag var mest oroad för, vad ska den sätta emot om 30kg främmande lös hund…)

teezan
2

jag kan inte ha min hund lös just på grund av att han skulle springa fram till andra hundar och människor. men då vet jag vart jag kan åka för att ta en promenad med honom lös utan att behöva känna ansvar… 

… eller så är jag faktiskt rädd om min hund och mina medmänniskor (tänk på hundrädda!) och använder långlina eller släpper min hund på inhägnat område. det är en självklarhet för mig.

tycker också det låter väldigt konstigt att det är som det är på detta ställe, har aldrig hört talas om något liknande. håller med om att det är respektlöst… det hade som sagt varit en annan sak om denna äng, eller vad det är, var inhägnad och avsedd just för hundägare och deras hundar. nu är inte fallet så och då borde det väl gälla samma regler som på alla andra ställen?

[TeamGolden]
7

Hm, om jag får säga mitt känner jag igen mig lite i tantens sits 😞

Det kommer du nog märka också när du börjar släppa din hund bland andra (lik som en plats som Gärdet). Får jag säga mitt är det där man går om man vill släppa hunden, i den situationen är det den personen som inte vill att andra hundar går fram till sin hund, som bör gå. 

När jag släpper min lilla kille på Gärdet så springer jag inte efter honom som en hönsmamma. Då leker alla hundar tillsammans, både dem vi kom med och okända. Det är väl lite det Gärdet är till för? 😎

Så kommer det då folk med kopplade hundar som ropar till mig ''Han får inte hälsa!!'' Vad gör man då på en plats som Gärdet där säkert 30 hundar glatt springer lösa? Ska alla 30 ägare snällt koppla sina hundar, då skulle hela konceptet med Gärdet försvinna tycker jag! 

Vet att min lilla kille springer runt som en tok på Gärdet, säkert kommer han i vissa fall 20-30 meter ifrån mig, och går jag då och pratar med någon annan vill jag inte ropa hans namn stup i kvarten. 

Vad jag har märkt på Gärdet, är att det nästan bara är trevliga hundar där, man verkar vara klok nog att förstå som ägare att inte bara släppa sin hund där om hunden har problem med andra vovvar. 

På detta sättet, har iaf jag och min hund lärt känna så himla många olika raser! Det kommer fram olika hundar som man hälsar på, allt från chihuahuor till stora mastiffer, alla lika trevliga. 

Så njaa, jag vet inte. Det är som att komma in i en hundrastgård och be alla koppla sina hundar för att sin egna hund ska få springa själv. 
Jag tycker nog man inte kan begära så mycket av andra, och har man problem med sådanna ställen, bör man hålla sig därifrån 🙂

[amysmatte]
5

Fast nu är ju inte Gärdet en j*vla hundrastgård ellerhur? Varför ska vi behöva anpassa oss efter folk som TROR de bestämmer och som har hittat på regler. Det är ju skrattretande.

Jag tänker inte anpassa mig efter dem. Jag tycker om Gärdet och kommer vara där väldigt mycket i sommar och jag tänker inte låta det vara någon hundrastgård om jag så ska sparka bort hundarna som kommer. Vill man släppa hunden så finns det hundrastgårdar över hela Sthlm.

Det är respektlöst mot oss andra som INTE vill att hunden ska leka just då. Folk ska ju inte tro att de äger stället och be oss andra att inte komma dit om vi inte anpassar oss efter dem. Hör ni själv inte hur det låter? Eller ni kanske inte bryr er överhuvudtaget så länge ni får som ni vill?

[TeamGolden]
4

#71 Men nån måtta får man väl ha? Sparka bort hundar som inte ens gjort sin hund något? Hör inte DU hur DET låter? 
Gärdet har sålänge jag kan minnas varit en samlingsplats för familjer och djur, både hästar och hundar kommer förbi. 
Att släppa sin hund där har varit naturligt för mig då det är som en frizoon där man har trevligt med andra ägare och hundarna får busa av sig.

kommer man dit med din inställning att ''rör du så dör du'' så kan man hålla sig hemma på sin egna tomt.

[amysmatte]
6

#72 Vill inte jag att en främmande hund ska gå nära min hund så gör jag vad som krävs för att få bort den.

Ja visst får man vara där med sina hundar, det har jag aldrig påstått något annat ellerhur? Jag tycker bara att man ska hålla koll på sin hund så att den inte springer och hälsar på vem som helst. Alla har rätt att vara där :)

[amysmatte]
2

#72 Varför skulle jag tillåta att en främmande hund kommer och hälsar på min hund utan tillåtelse? På ett ställe som INTE är en hundrastgård.

Gärdet är till för alla och jag tycker man borde bygga ett staket på en del av Gärdet där hundar kan vara lösa så att andra människor kan vistas där också i lugn och ro :)

[Kakafoni]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gärdet, hur är det med reglerna? Prinsen fick iaf på pälsen efter att ha haft sin hund lös i innerstan och på Gärdet :-o

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10497329.ab

koppeltvång råder i hela stockholms län vad jag vet…

ERIK DAHLBERGSGATAN  Onsdag den 13 juli Klockan 20.50 Brott mot lagen om tillsyn av hund. En Tax promenerar tillsammans med sin ägare. Taxen är okopplad och springer fram till en betydligt större hund som står bunden vid en lyktstolpe. Den kopplade hunden biter plötsligt taxen rakt över halsen. Utan att släppa greppet med käkarna sliter hunden loss taxens luftstrupe. Taxen dör direkt.

BISKOPSVÄGEN Onsdag den 6 juni Under dagen Brott mot lagen om tillsyn av hund. En lösspringande hund biter ihjäl ett havande rådjur. Hennes två ofödda kid dör också i attacken.

SKEPPARGATAN Söndag den 29 maj  Klockan 10.30 Vållande till kroppskada. En 73-årig man går en förmiddagspromenad. Mannen möter en person som rastar sin hund. Hunden sliter sig loss och hoppar 73-åringen som ramlar omkull och bryter armen.

ENGELBREKTSGATAN Måndag den 16 maj Klockan 11.00 Brott mot lagen om tillsyn av hund. En kvinna går med sin hundvalp till en hundrastgård. En stor blandrashund kommer till platsen och biter av örat på valpen.

BIRGER JARLSGATAN Fredag den 6 maj Klockan 10.53 Vållande till kroppsskada. En 71-årig kvinna möter en man med en stor svart hund på trottoaren. Hunden sliter sig loss och attackerar kvinnan genom att bita sig fast i kvinnans underarm. Två ben i armen knäcks. Hunden gnager även sönder ett antal senor och muskler. Mannen som ansvarar för hunden arbetar sin första dag som hundvakt.

ENGELBREKTSGATAN Måndag den 11 april Klockan 09.30 Brott mot lagen om tillsyn av hund. En kvinna släpper sin hund lös i Humlegården. Efter en kortare promenad kommer en lössläppt Tax fram och biter kvinnans hund i ljumsken. Hunden får ett stort öppet sår och måste sys med sju stygn.

VÄRTAVÄGEN Onsdag den 6 april Klockan 12.40 Olaga hot. En 28-årig kvinna rastar sina hundar på Gärdet när fyra för henne okända hundar kommer springande. Kvinnan försöker avlägsna de lösa hundarna. En 45-årig kvinna, som äger de fyra hundarna, blir upprörd och hotar 28-åringen med repressalier om de motas bort igen. 28-åringen blir rädd och kontaktar polisen.

VÄRTAVÄGEN Tisdag den 8 mars Klockan 14.35 Brott mot lagen om tillsyn av hund. En 39-årig kvinna joggar på Gärdet. En stor blandrashund sliter sig loss från sin ägare och springer efter. Kvinnan stannar och skriker på ägaren, som tar upp en visselpipa och blåser. Hunden bryr sig inte om signalen utan hoppar upp och biter kvinnan i höften.

vallhund
1

Sedan när kan man bli åtalad/fälld för vållande av kroppskada om ett koppel/halsband går sönder? Det är inte upp till ägare att avgöra var hundar får vistas på caféer/restauranger det råkar finnas lagstiftning.

#75 Ange gärna källa när du citerar/kopierar text. Ditt första citat är uppenbarligen skrivit av någon som är ytterst känslosam o anti hund öht.

O hur hamnade olaga hot på listan? Hotade någon att släppa loss mördarhundar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SmileyMalin
1

#76 lagstiftningarna angående restauranger gäller väl själv köket? I lokaler där mat enbart serveras men inga livsmedel hanteras finns så vitt jag vet ingen lag alls vilket gör att restaurangägaren kan välja att förbjuda eller tillåta hundar.

vallhund
0

Har jag påstått något annat?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SmileyMalin
0

"Det är inte upp till ägaren att avgöra om hundar får vitsas på caféer/restauranger det råkar finnas lagstiftning"

tolkar jag som att du inte anser att ägaren har rätt att avgöra om restaurangen ska tillåta hundar.

mingman
0

#79 Kan det ha blivit en missuppfattning? 'Ägaren' kan uppfattas som både café/restaurangägaren och hundägaren. Som #76 skriver känns det som hen kanske missuppfattat och läst 'ägaren' som hundägaren, när det sannolikt skall stå café/restaurangägaren. ^^

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Hiro
1

Jag har varit med om (flera gånger) att mina grannar haft sina två hundar lösa på tomten (en engelsk setter och en border collie/setter/?, båda hanar) och de har ingen form av staket så då jag och Tinja går förbi så kommer dom i mot oss och de är inte trevliga om jag säger så.
Då de kommer stannar jag upp och stirrar på dem. Ibland funkar det och ibland inte. Funkar det inte ryter jag till och då springer de tillbaka mot huset. De lyssnar inte alls på ägaren i den situationen och båda hundarna rymmer då och då både tillsammans och ensamma och det är inte så kul

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.