Söker hundras
Jag och min sambo funderar på en till hund om några år, men vi vet inte alls vad för ras.
Vi söker en väldigt lyhörd och följsam hund, som främst ska vara sällskapshund. Men vi håller på mycket med klickerträning för vardagslydnad och små tricks. Vi ska även börja med spår med våran första hund, så vi tycker om att aktivera hundarna.
Rent generellt vill vi inte ha en jakthund, så inget ifrån grupp 6. Inte heller terriers, då de kan vara för envisa och för självständiga. Vi vill ha en "lagom" energinivå, någon som kan hänga med på morgon och kvällspromenader, utflykter och få lite hjärngympa och sen vara nöjd och kunna slappna av i tv-soffan. En tydlig av- och på knapp.
Vi har just nu en brukshund, som vi tycker fungerar bra med detta. Men vi känner att vi kanske vill ha en något lugnare aktiveringsnivå, som också kan ta de lite lugnt och inte vara så uppe i varv.
Kort och gott, en lyhörd, sportig familjehund. Mellan till stor storlek. Helst någon som inte fäller så mycket, men tex. Pudel som behöver pälsvård går bra.
Lagotto :)?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Pudel :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Lagotton, som redan föreslagits kan passa, men det är en aktiv hund, ingen ren sällskapshund, så det beror ju på hur pass mycket ni kommer aktivera hunden.
Men Pudel som också föreslagits kan vara en bra idé!
Jag beskriver ofta storpudeln som en sportig familjehund så det är mitt förslag. Ingen soffhund men kräver heller inte lika mycket som en bruksras.
Labrador såklart :D
#10 Tror den fäller lite mycket för TS smak! :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13

Golden retriever kanske?
Vi har en golden, han får promenader i skog och nöjer sig med det. Lite bus på trädgården, klickerträning eller sök övningar är aldrig fel och har även provat på agility vilket han verkar älska (dock klara hans ben inte det längre i längre stunder på grund av åldern). Annars är han mycket pigg trots sina 10år:D Vår golden hanne fäller knappt något, dock har jag hört att många andra golden ägare ser detta som stor problem, men det är ju olika från hund till hund. Det är i alla fall en mycket trevlig hund :D
Har tittat lite på Finsk Lapphund, och läst mig till att den behöver aktiveras för att må bra - men då är frågan, hur mycket? Lika mycket som en bruksras? För oss är det självklart att aktivera hundarna, men inte mer än 2 träningspass(hjärngympa) förutom promenaderna, om dagen, så inte en evighetsmaskin som behöver ständig aktivering under hela dess vakna tid för att må bra.
Finns det någon som har erfarenhet av Finsk lapphund, och dess mentalitet? Lugn, stimmig,alert?
Pälsvården,fäller den mycket? Hur mycket måste man borsta för att ha en tovfri hund.
Är dom skälliga?
#14 Finska Lapphundar fäller massor, och unghundsperioden verkar vara riktigt jobbig, om man tittar på min väns. De kan skälla väldigt mycket, ja.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#15 okej, ett nej för de alltså :)
En perro kanske(perro deagua espanol)?
Annars kanske schapendoes, springer spaniel eller barbet.
Bichon havanais kanske annars?
Eller de kanske är försmå x3
#17 Springer spaniel eventuellt, ska titta upp de lite mer.
#18 De är tyvärr lite för små :)
Rhodesian ridgeback kanske? Läste att de kan vara lite "veka"? Och lite si och så mentalt? Hur mycket jakt är de i de hundarna, för de står att de användes till detta.
#19 RR är riktigt tuffa hundar som är väldgt svåra och ha att göra med om dom hamnar i fel händer. Det är en riktigt krävande ras som ursprungligen är avlade för jakt på lejon. Så nja, en sällskapshund är det inte :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#20 Okej, ja en tuff ras är inte de jag är ute efter :)
Har tittat lite på golden retriever, och även tollare. Är tollare mer aktiva än en golden? När man läser beskrivningen på skk så låter den lite mer krävande och tuffare att uppfostra?
#22 Gillar också RR, har träffat så många trevliga - så har bara bra erfarenheter utav dem. Men det är ju svårt att veta hur pass tuffa och hårda dom är när man bara träffat exemplariska kandidater 😉
Men jag är inte ute efter någon hårdare ras en bruksraser, vilket jag vet Pudel inte är. Vet inte vart Finska Lapphunden ligger i den skalan, men pälsen kan vara ett litet minus.
Tollaren är retrievernas BC och är en ganska(riktigt) krävande hund, sött yttre, tufft innre.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"