Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1769 ggr
Pennybus
0

Vilken hund?

Hej!

Min kompis vill skaffa en till hund, men vet inte vilken ras.

Hon söker en hund som är bra på agility och freestyle, smidig i kroppen och ska inte behöva någon speciell pälsvård, så som pudlar o.s.v. behöver. En aktiv hund men som ändå kan slappna av, helst ingen bruksras, den ska inte ha reserverad som en rasegenskap. 

40-60cm i storlek.

Någon som har förslag? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

joheck
0

Låter som någon ur rasgrupp 9

Frida B
0

Låter som en Sheltie, förrutom det med mankhöjden.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#1 Tror hon tänker på något i stil med sheltien

joheck
0

#1 Skulle säkert kunna funka också, bara man har i åtanke att det är en vallhund i grunden. Annars tycker jag att bichonerna, papillon/phaléne, bostonterrier mm skulle passa perfekt, annat än höjden då.

Pennybus
0

#4 Men Bichonera behöver trimmas/klippas(whatever you call it) och det är något hon inte vill behöva göra |:

Frida B
0

Men Boston Terrier då?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

Bör nämna att hon för tillfället har en jaktlabbe(dock hennes familj).

Pennybus
0

#6 Hon är inte världsförtjust i just just dessa hundar med intryckt nos.

joheck
0

#5 Det har du rätt i😇Papillon/phaléne, bostonterrier säger jag då^^

Frida B
0

eller Chinese Crested (hur det nu stavas?)? Eller varför inte en till Labbe? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#10 Chinese Crested är hon nog inte jätteförtjust i då nakenheten. Labbe vill hon inte ha då ho vill testa på en ny ras

#9 Pappis/Phalene går bort pga storleken och bostonterriern går bort pga nosen

Frida B
1

Någon vinthund? Om hon kan aktivera den på rätt sätt vill säga, dom måste få springa av sig och sträcka på benen :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#12 Hon gillar inte vinthundar :/

joheck
0

Eventuellt att någon terrier skulle passa. Kanske dv schnauzer, dv pinscher, dsg, eller någon mindre spets

Pennybus
0

#14 Jag tänker möjligtvis Kromfohrländer eller grosspitz vore något kanske?

Frida B
0

Kromisen är vääääldigt reserverad (såklart det finns undantag, men dessa brukar vara ganska få)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#16 Finska lapphunden då? :)

Frida B
0

Den skulle nog kunna passa, om din kompis har lust att borsta igenom pälsen några gånger i veckan :) dom brukar inte vara så reserverade heller

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

Tror det blir Sheltie, hon sitter just nu och kollar på bilder och man hör "ååååh" hela tiden, vi har hittat en superfin kennel och hon ska prata med sin mamma :)

[Forest]
0

Visst har du redan en mellanpudel?

Vad är det du vill göra med hunden, vad har du får mål?

Ser att andra tipsar dig om småhundar så mitt tips blir annan liten hund med japansk spets dessa är dock lite envisa (varierar mellan inividerna med) ibland, men vet ju flera som kör agility,rallylydnad osv med sina  😉

Pennybus
0

#20 Jag har en mellanpudel jag och snart en aussie, skriver dock åt min vän :)

[Forest]
0

Åh, vad JAG är blind =)

[TeamGolden]
0

Jaktlabrador?

fiamias
0

Kanske en tollare , det är ju igenkligen en jakthund men även en bra dans hund . Jag känner en som hade en tollare och tolkaren jagade inte men hon var ursnäll och hon var på toppen i flera tävlingar :)

fiamias
0

Tollaren *

Hiro
0

Om hon redan har en jaktlabbe varför skaffa någon annan? xD
Smidig och smart, det skall man ha Labbe såklart!

Frida B
0

#24 tollaren är retrievervärldens border collie, kräver mycket mer än lite agility och freestyle. De jag vet med tollare håller på med viltspår, sök, lydnad på elitnivå, tävlar agility på samma gång, så tollare är inte en hund för ts kompis :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Ebidda98]
0

Tycker boston terrier skulle passa bra 😉

[Forest]
0

Bosten terrier har jag träffat flera st otroligt söta men de kostar 18000-och upp så de är inte direckt billiga. Trevliga hundar, dom snarkar en del och även de "bra" nosarna grymtar ibland. 🤪

Jag skulle inte tipsa ts om en tollare där får man verkligen leta efter bra ufd och bra linje. Även om jag har 2 bekanta med denna ras som inte alls är krävande som många andra säger tvärtom så är dessa nöjda med jogga och vara sällskapshundar. De är otroligt harmoniska dessa två. men känner även den trejde som är någ som alla varnar för, harrig har otroligt mycket fobier exp grannen har flaggstång som har vart vimpel på när dom flaggar vägrar hon gå förbi eller ut i trädgården. Bara ett exp på hennes fobier! (har en mycket aktiv matte)

Vinthundar någ för att de kan och är rätt smarta men de passar någ inte alltid till det ts söker.

Kolla in som sagt var spetsraserna finns några där som är mycket trevliga passar som sällskapshundar om de får aktervering. Tycker du var inne på en bra ras grosspitz 🙂

Pennybus
0

#29 De kan inte ge över 18k för en ras, och hon gillar inte hundar som "sprungit in i väggen"(enligt min pappa, haha) och hon är helt fast vid sheltien, skriker till "DÄR ÄR EN SHELTIE" varje gång vi möter en

[Ebidda98]
0

#30 Hör den kommentaren ofta… Hehe, börjar bli van ^^

[Forest]
0

30 jag svara för # 28 där o jag håller med 18 000kr är väl rätt billigt ser ju tikar för 20-25tkr 😉

Hiro
0

#Haha, jag gör så med alla raser +  blandisar.
"En border collie!"
"En schäfer!"
"En gråhund!"
Eller blandisar
"En blandis vilken ras är det?, hmm. En labradoodle""

heeleenaa
0

#33 Samma här 😃