Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3536 ggr
Jenya
0

vänja 4årig rottis vid katt?

Jag har 3 katter och en del ankor. och jag skulle vilja ta hand om en rottis på 5 år. men hon är inte kattvan alls. och jag vet inte vad hon skulle göra om hon fick fatt i en. det är inga problem om katterna sticker och kan hålla sej undan. men hon är en jävel på att smyga. sist jag hade henne här så smög hon på min ena ont anade katt som satt i fönstret. och som tur at fick jag henne att kamma till mej och sluta med det. men katten hade mycket väl kunnat sätta sej i ansiktet på henne om det ville sej illa.

så min fråga. kan jag få henne att acceptera katter. hur ska jag våga testa och vänja henne vid dem. hur vet jag att hon den biter ihjäl dem om hon får fatt i en?

Vore jätte tacksam för svar!

Reise
0

Så som du beskriver de låter de ju som hon antingen jagar eller vill smyga fram och leka med katten.

Men ifall hon avbröt de hon gjorde så låter de hanterbart.

De viktiga är att ni tar detta försiktigt fram, och att ni inte släpper ihop katterna och hunden på en gång - För de är väldigt lätt att hunden tycker de är väldigt roligt att katterna sätter fart när hunen kommer nära, och så är jakten igång.

Stäng in katterna i ett säkert rum, där dom får vara ifred- men att dom kan vänja sig vid hundens ljud och doft.

När hunden ska ut på promenad eller liknande, släpp ut katterna i huset så dom får lukta på hundens doft.

När både katt och hund har vant sig vid detta, kan du utöka genom att kanske ha en barngrind eller något som hindrar hunden från att gå till katterna, men så att de fortfarande kan se varandra.

Du kan sen efter några veckor, eller när du känner att hundenn inte är lika berörd utav katterna - börja göra små övningar. Ta på hunden ett koppel, och öva på att gå förbi katten. Viktigt att du har en kontakt med hunden, och att den inte blir uppspelt utav att vara i kattens närhet. Målet är att du ska kunna gå förbi katten utan att hunden försöker nå fram till katten.

Du kan fortsätta sen ifall du litar på att hunden lyder dig i kattens närhet att göra lite vardagslydnadsgrejer i närheten eller brevid katten.  Viktigt med mycket beröm, men framförallt något supergott godis som hunden verkligen uppskattar

Men vissa hundar går inte lära detta, beror helt på hunden och dess intresse i katten. Det viktiga är att hunden får absolut inte jaga katten. Och katterna måste ha en fristad, eller någonstans att kunna vara ifred från hunden.

Lycka till!

Reise
0

Men du ska inte chansa ifall du redan nu känner att hon är ute efter att jaga och bita ihjäl katten.

Jag introducerade min hund, (iof en valp) för katten genom att låta henne lukta på katten.

Och ifall du har så bra lydnad på hunden som du säger att du kan avbryta henne, så ta upp katten i famnen och vänd kattens bakdel mot hunden så den får lukta. Gör inte detta om du inte känner hunden!

Jenya
0

Tack för ditt bra svar!

Nej jag vet inte vad jag ska tro. min kära mor är jättenervös över allt vad gäller hunden. åh nej låt inte barnen leka med henne "tänk om hon biter!" men jag har aldrig märkt av någon aggression direkt. och min sambo tror inte det skulle vara några problem att introducera henne och få henne van vid katterna. tyvärr har jag nog tagit efter min mor när det gäller att vara för nojjig. så även om jag inte vill vara det känner jag av oro och rädsla i kroppen att något ska hända.

jag vet faktiskt inte vad hon skulle göra om hon jagade en katt och fick tag på den. kan inte alls avgöra detta. hon tycker mycket om att busa och är i mitt tycke en väldigt snäll hund.

Funderar på om man kunde söka hjälp någonstan där man får proffessionell hjälp. någon som vet vad den gör liksom för att vara på säkra sidan.

Reise
0

Om du inte känner dig säker, ska du absolut vända dig till någon proffessionell. Även ifall de kanske inte är något som är farligt, så får du ändå en säkerhet och ett lugn i dig själv!

Men så som du beskriver, tycker jag de låter lugnt. Men för din egen skull och för relationen mellan familjen och hunden så borde ni ta någon kurs, eller få råd och hjälp av en duktig instruktör.

Först då kanske du kan känna lugnet att du kan lita på hunden, och det blir bäst för både er och hunden.