Hundpassning och skatt?
Hej hej! Vet inte om min sökfunktion flippar men hittade inget om detta när jag sökte 🤔
Jag har sett att hundpassning är mer och mer populärt och funderar själv på att förena nytta med nöje då jag haft hund hela livet men i dagsläget inte har vare sig pengarna eller tiden riktigt för att ha hund.Och då boosta inkomsten lite.
Det jag funderar på är dock om man löser det med skatt eller hur det funkar. Om man kanske passar en hund någon gång i månaden hur det skall skötas?
Har förstått att det inte verkar vara många som skattar eller så för inkomsterna på hundpassning. Men jag är ganska nojjig gällande sånt och undrar om nån här har koll? 🙂
//Grodprinsessan
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Jag tror det där är rätt krångligt. Jag tror att du då bedriver en slags näringsverksamhet (dvs hundpassning) och då kan du ansöka om f-skattsedel hos Skatteverket. När man har en f-skattsedel så betalar man själv in skatter och sociala avgifter. Men det har man nog vanligtvis inte för att passa en hund en gång i månaden… Om du inte har en f-skattsedel så är det köparen av dina tjänster som är skyldig att betala skatt och andra sociala avgifter. Men jag kan vara helt fel ute. Det bästa är att ringa och prata med Skatteverket om du verkligen vill göra rätt. Förresten så skattar man inte på belopp som är under en viss summa per år, bara för att krångla till det ytterligare.
Det sista har jag koll på men kommer "tyvärr" upp i den summan på mina sommarjobb och så…
Jo jag är rätt noga med att göra rätt. Men ringer och kollar med dom. Samtidigt blir jag lite grinig på alla som inte gör "rätt" för sig utan tjänar svart… när alla verkar vara sjukt emot alla andra som tjänar svart.
Klart det ska vara krångligt förövrigt. 😃 Kallas vardagsaction. ☝️
Det finns något som heter "hobbyverksamhet" där man sparar alla kvitton och kommer man upp i över det man behöver skatta för så får man skatta.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#3 Läste lite på skatteverket och deras pdf om hobbyverksamhet men fattade inte riktigt. Hur mycket får man tjäna innan det skall skattas? Har du koll? 🙂
#4 jag har inte heller koll bara vet att det finns… jag tror att det är olika för olika verksamheter tex konst är det väldigt högt tak jämför med andra saker har jag för mig…
men bäst att höra med skatteverket.
Besök min blogg: http://bumpi.se