Vågar jag klippa mer??
Hej alla!
Inez fick senaste gången hennes kor klippta måndagen den 1 april.. jag vet att de bästa är om jag klipper 1 gång i veckan.
Men jag vågar typ inte :( Nu ska hon ställas ut på lördag så helst måste jag klippa idag om jag ska klippa.
(Rasen har ju att de ska helst ha så korta klor som möjligt för att få till bäst fötter)
Du kan ju fila dom om du känner dig osäker :)
Titta noga på snittytan på en klo som du klippt och lägg märke till hur den ser ut, sen klipper du aningens lite till och kollar om det ser annorlunda ut. Om det blir som en mörkare ring i mitten så är du nära pulpan, klipper du mer då så är risken stor att det börjar blöda.
Jag skulle slipa det sista🙂
När man klipper mörka klor, så ser man liksom en vit prick/fläck i mitten av klon - när detta vita område börjar försvinna börjar du komma nära pulpan. Jag klipper alltid och slipar det sista tills det vita området precis försvinner.
Tack!
Är de någon som kan visa en bild på hur de där mörka ringen ser ut??
Jag hade någ oxå bara slipat lite med nagelfilen det sista. Det var en mini liten tass vad sött o se hur liten den verkligen är 😉
Svårt att se på bilden, men det ser ut som du kan fortsätta lite till.
Slipar du för nära pulpan så lär vovven börja rycka med tassen🙂
lite off topic kanske…men…
det var de gulligaste tassar jag har sett :3
heheh ja nog blir jag knäsvag varje gång XD Trotts att de är skitiga nu ;) Men de är en del av ett bra hundliv XD
När jag är osäker på hur långt de har växt kollar jag med en ficklampa mot klon och markerar ung. vart jag kan klippa och har den klon som "mall". Lugnar mina nerver iaf 😃
~mikkan
Haha, åh så söta små tassar ❤️
Enklaste sättet ja kör på. Har en pomme ja å med svarta klor. Ja klipper äger vänster o sen rakt över o samma om igen. O bör klon börjar blir lite gråare så slutar jag om den blir mjuk. För de är lixom kudden. Så ja känner med nagel spetsen är klon mjuk uppe på så klipp Inge mer. Har du hål på kudden börjar det blöda :) ja brukar oxå köra med dremmel eller nagel fil. Min skit körde sig att om ja börjar rycka lite så byter mamma klo så de lyssnar ja inte på längre :) så de är bara att testa dig fram. O sen tror inte jag de är hela värden om de skulle komma en lite blod droppe. Ja vet inte hur många gånger ja råkat slipa lite för mkt o min hund har inte sagt något utan vara fortsatt o sovit vidare :) men alla hundar kanske är olika känsliga :)