Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1913 ggr
LillPom
0

Bakslag!! Kiss ..

Hej alla !

Inez har varit i stortsätt rumrsen enligt mig, hon skäller på mig om hon är nödig eller kissnödig… Kissat inne nån gång om jag har varit dum och inte riktigt tänkt att hon skäller för hon ska ut XD…

Men nu när de har börjat regnat och snöat..(hon hatar våta ytor) så bestämmer hon sig för att strunta i att skälla på mig! Jag går ut med henne ca 2-3 th timme(även om hon inte skäller)… men hon liksom håller sig om de är vått ute… sen kissar hon typ direkt när vi kommer innanför dörren…

Vet inte riktigt hur jag ska göra … några ider? Hon kan ju inte kissa inne varje gång de är blött..

mingman
1

Hur känner du inför tanken på att vänta ut kisset?

Om hon nu inte vill vara ute är väl ingången en superbelöning för väl utfört kiss. Om du tålmodigt väntar ute måste det väl komma något förr eller senare? (Det tar säkert ohyggligt lång tid första gångerna, men om du är konsekvent borde hon rätt snabbt hajja kissa ute=gå in. Dessutom kan du med lite tur få upp det otroligt smidiga beteendet med kiss så snart ni kommer ut genom dörren).

Annars skulle jag efter två timmar (eller hur länge hon brukar kunna gå utan toapaus) utan kiss och sedan utgång utan kiss försöka hålla henne på en plats/på ett sätt att hon inte kissar. Fidel till exempel kissar inte i soffan, eller om jag håller i honom. Soffan har varit ett jättebra redskap för oss i hans rumsrenhetsträning.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[TeamGolden]
6

Bär ut henne ca 20 meter från dörren, sätt ner henne och stå där tills hon kissar. Gå aldrig in utan att hon kissat, för då lär hon sig att hon slipper, för stannar du kommer hon lära sig det och istället göra det snabbt som tusan! 😃

[typellisch]
3

I vintras var varken jag eller snön och kylan poppis. Molly drunknade i snön och pep för sitt liv för jag var så hemsk som bar ut henne. Men jag stod där och upprepade ''vi går in när du gjort ditt, till dess står vi här ute vare sig det handlar om 2 minuter eller 30 minuter'' för att peppa mig själv att inte ge upp. I dag har det resulterat i att alla behov kommer himla snabbt när vi kommer ut.. och när vädret är sämst vet hon att bara hon gör sitt så springer vi in igen, och det gör hon verkligen: springer fort som tusan.

Man ska aldrig, aldrig, aldrig ge sig innan hunden.

LillPom
0

Tack alla ! :D Jo ska fortsätta försöka!!

mingman
0

Det är bara att kämpa på! Så blir det med valpar, ibland kommer bakslag. Men vi kämpar och stöttar varandra, vilket jag tycker är superduper.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Timantis]
0

Kanske inte hjälper just nu. Men lär henne kissa på kommando. Då kan du in värsta fall om hon inte ger sej ta med en tidning ut o lägga ut den o sätta henne på tidningen o säj kissa.

Men jag tror att det kommer med tiden men att ha ett kisskommando är bra i flera aspekter. Ibland glömmer faktiskt hundar att dom måste kissa när dom är ute. Hon kanske inte ens vet att man faktiskt kan kissa ute när det är blött.

Hade problem för många år sen med en valp som vi hämtade på vintern. Den ville bara kissa o bajsa i snö. Liite jobbigt när snön försvann men tillslut var den ju tvungen. Den gjorde dock inget inne.