Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 724 ggr
aleexx
0

Unghund som inte gillar bilturer

Jag har fått ett riktigt jobbigt problem med min unghund som jag inte vet hur jag ska få bukt med. Hoppas ni orkar läsa och kan ge mig råd 😛

Jag har en unghane som snart är ett år och under denna härliga "spökålder" har han fått för sig att massa diverse saker är läskiga och obehagliga. Allt har jag lyckats ta itu med - förutom detta! Han fick för  cirka en månad sedan för sig att det var fruktansvärt att åka bil. Det började med att han lite smått pep, men nu en månad senare både piper och gnäller han ganska högljutt.

Både hans kroppsspråk och "sättet" han gnäller på tyder på att han tycker det är obehagligt att åka bil, han är med andra ord inte glad över att vi ska någonstans. Han är knappast åksjuk för han har ju klarat att åka bil galant fram tills nu. Han rör på sig mycket; reser sig, går runt, lägger sig, sätter sig upp direkt…

Under den senaste veckan har jag observerat honom väldigt noga för att se när han gnäller;

1.  Är bilen avstängd är han helt tyst.

2. Åker vi på 1an eller 2ans växel är han nästan alltid tyst och han sitter oftast.

3. Åker vi på motorvägen är han nästan också alltid tyst och ligger ned.

4. Accelererar jag så börjar han gnälla lite. Han gnäller mer om det är en snabb och därmed högljudd accelerering, som när man ska ut på motorvägen.

5. Han gnäller i regel alltid när vi svänger, oavsett hastighet och mjuk/kraftig sväng. Det är just här som han gnäller MKT! Han gillar verkligen inte när vi svänger av någon anledning.

Så vad ska jag göra, ignorera eller korrigera? Det känns som antingen är det så att han är så obehaglig och stressad över situationen att jag kan göra det värre genom att korrigera, eller att han är så "insnöad" på att det är obehagligt att han inte kan ta sig ur det utan korrigering.

Jag har honom för övrigt lös i bakluckan (liten bil) med sådana där gallergrindar.

LinaK
0

När jag bodde hemma och vi hade våran border collie så hade vi honom i bagageutrymmet från början, och det var ju katastrof. Han blev så stressad, skällde och gnällde som en besatt. Vi köpte då en bur och problemet försvann. Har du möjlighet att skaffa en bilbur åt din hund?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

aleexx
0

Ja plats finns ju men tyvärr inte pengar, jag är heltidsstuderande så budgeten är ganska tajt 😮 Hoppas lite på att det är en tonårsfas som kanske kan gå över

aleexx
0

putt

[typellisch]
0

En hund kan bli åksjuk senare i livet. Har en vän vars hund klarade av att åka bil som valp och runt 1-års ålder där någonstans började denna hund bli just åksjuk, spyr och flåsar. Åksjuktablett är det enda som hjälper henne.