Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2111 ggr
thorntagg
0

Foder till gammal vovve?

Vi har p g av en splittrad familj fått lov att ta hand om en hund, som är cirka 12 år gammal. Vi har känt  henne sen hon var en liten valp. Det är en korsning mellan schäfer, collie och labrador, stor, vacker, svart och snäll fastän skällig! Hon har drabbats av artros och får medicin mot det. När jag var barn hade vi hund i alla år då vi var fodervärdar åt min farbrors jaktbekantas hundar. Så jag tycker om hundar även om jag aldrig haft någon i vuxen ålder. Hon har fått enbart hårdmat i sitt förra hem, men aldrig varit speciellt förtjust i denna. Ibland har de blandat i lite matrester från sin egen mat, och det har ju varit populärt. Medicinen hon ska ta är i pulverform och ska blandas i maten, så hon bör ju ha någon slags mjuk mat också, dessutom undrar jag om hennes tänder klarar av att enbart äta hårdmat då hon är så pass gammal? Hon ser ju ut att ha alla tänder kvar, men man vet ju inte hur det känns för henne att äta denna hårda mat hela tiden.

Vi vill gärna medverka till att hennes sista år får bli så goda som möjligt; hade vi inte tagit hand om henne så hade hon måst avlivas, och det vore ju inte snällt mot en trogen familjemedlem.

russin
0

Vad har hon ätit förut ?

Färskfoder kanske kan vara något.

thorntagg
0

Som jag just sa, så har hon blivit utfodrad med
hårdmat plus ibland lite av familjens vanliga mat, om det blivit några rester.

Vad innebär färskfoder??

russin
0

Man köper det fruset - förvarar hemma i frysen och låter det tina över natten i t ex kylskåpet innan man serverar🙂

Kolla om det finns av märkena Nordic eller Bravo hos dig i någon djuraffär. Det är nog dom sorter jag skulle välja mellan på en så pass gammal hund som fått torrfoder mesta tiden av sitt liv.

Själv ger jag av sorten Vom och Hundemat som enbart innehåller kött och malda ben, men det kan bli jobbigt för en så pass gammal hund att lära sig smälta ben - risk för hård mage då. Därför föreslog jag de andra sorterna som även innehåller spannmål.

Färskfoder innehåller rått kött, vilket är snällt för magen och det ser mer ut som grovmalen köttfärs.

Em_
0

Färskfoder är bra, finns ju även torrfoder vars innehåll är anpassat för äldre hundar. Det ni kan göra på en gång är att blöta upp det gamla fodret en lite stund innan det serveras, om hon gillar det.

thorntagg
0

Tack för era svar! 

Hälsningar Thörntagg och Shanti

thorntagg
0

Vi har ju nyss fått hit den här vovven, och jag har tittat efter vad det står på säcken med torrfoder som medföljde henne. Det är en 13-kilospåse med "Standardt Produkters Original Normal" som det står på påsen. Jag har googlat på detta, och finner att det verkar vara ett mycket bra torrfoder som fått höga betyg av de flesta. Men det finns ett problem: jag vet att Shanti aldrig varit mycket för torrfoder, och det är hon naturligtvis inte nu heller. Det är knappt hon ätit något av detta sen hon kom hit. Man kan nog säga att hon inte gillar torrfoder helt enkelt.
 Finns det något man kan göra för att det trots det kan slinka ner?? Hon tål det ju i varje fall, och har inga hälsoproblem i form av matallergier med detta torrfoder. Annars tål hon inte fisk, men det finns ju inte i det här fodret. Magen är bra också. Jag har prövat att fukta det, men hon tuggade väl i sig tre bitar då, sen gick hon därifrån och hoppades väl på att vi skulle förbarma oss över henne och ge henne nåt som smakade bättre!  Någon köttbulle, lite leverpastej eller en bit skinka kanske 😃

Mischa
0

Serveras maten torr? Om inte så kanske den blir mer aptitlig om du blöter upp den.

≧◔◡◔≦

russin
0

Det är ett bra torrfoder som hunden gott kan fortsätta äta - men vill du göra det mer aptitligt, så köp ändå färskfoder och blanda i lite i torrisarna🙂 Det brukar få den mest kräsna hund att äta.

Vovven har ju precis kommit, så det kan säkert ta några dagar innan den finner sig till ro och börjar äta ordentligt.

[Forest]
0

Grattis bli med hund säger jag och kul att ni tog en äldre hund med :) Jag gillar färskoder med o kör med detta till våra hundar. Jag körde ett tag med både torrfoder orijen och färskfoder det var frukost med färskis sen kvällsmat med torrfoder.
Standart är ett bra foder o det skulle jag någ köra på, att hunden har svårt att äta kan bero på flytten. Jag hoppas att den finner sig snart till rätta och börjar äta snart :) Men man kan oxå köra med smaksättning om det är så, mjukmat förskfoder rester många kör med med detta o då kan hunden äta bättre. Men är hunden van med äta den torr så skulle jag ge den torr :) Lycka till :D

thorntagg
0

Tack väldigt mycket för era svar! Vi försöker nog fortsätta med det här torrfodret, då som sagt det verkar vara ett bra foder. Vi får smaksätta det lite genom att blanda i något aptitligare för henne. I går kväll blandade jag i en bit kokt skinka typ julskinka utan fett, i småbitar, och då åt hon md god aptit och det slank även med en hel del av torrfodret.

CelsiusT
0

Om hunden inte får i sig fodret så hjälper det inte att det är ett bra foder. Hunden måste ju få i sig rätt mängd också för att det verkligen ska fungera bra i hundens kropp. Det finns många bra foder på marknaden, men alla är inte bra till alla hundar.

Min hund åt inte heller sin mat ordentligt när han fick torrfoder. Provade alla möjliga olika varianter på serveringsförslag. Vissa åt han bättre än andra, men han hade aldrig någon ordentlig aptit och var och varannan måltid skippade han (även om jag blandade i godsaker). Bytte till färskfoder och nu äter han alltid upp allt direkt jag ställer ner maten. Det har resulterat i mycket finare päls, bättre aptit och lyckligare hund (och lugnare, mer harmonisk hund).

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
0

#10 man kan gott skämma bort en så pass gammal hund lite, så du gör helt rätt. Bara håll koll på vikten så den inte springer iväg🙂

CelsiusT
0

Det är helt okej att skämma bort en gammal hund, det kan jag väl hålla med om. Men det är fortfarande viktigt att den får i sig av hundmat så den inte får brister av något (eller att man kan det där med utfodring så man typ barf:ar och på så vis ser till att hunden får i sig vad den behöver). Det är också viktigt att se till att hunden inte går upp i vikt. 

Att ge färskfoder är för övrigt ett ypperligt sätt att skämma bort sin hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vattnadal
0

Min pensionär äter Vom & Hundemat valp, då den är minst kraftig. Han växlar mellan det och kalkonhalsar, men magen har svårare för halsarna nu, så de ska serveras till frukost, får han dem till middag spyr han upp de hårdare broskbitarna på natten.

Han äter även standardts led & Brosk (pulver) och för att klara av livet med en klckspark även metacam (flytande) varje dag. Lite fiskolja med, så fungerar han bra, trots artros.

Han äter gärna torrfoder med, trots att han saknar flera tänder, dock tuggar han det inte, utan svaäljer det helt. Äter han torrisar, är det precept, eller möjligen standardt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter