Hur varmt badvatten?
Kan någon svara på denna fråga: Hur varmt ska badvattnet vara när man badar en gammal vovve som har artros???
Ljummet🙂
Spelar nog nog ingen roll om det är en artroshund eller inte - de flesta vill nog ha ljummet om man ska duscha dom hemma. Eller menar du utebad ?
Förstås menar jag bad med duschning efteråt i badkaret hemma! Jag trodde nog också att det skulle vara ljummet, tack för det! Man behöver inte stå med badtermometer i alla fall, som med katter, där det tydligen ska vara ganska varmt!
Jag brukar ha ganska varmt, varmare än ljummet iaf. Dock inte lika varmt som när jag duschar då jag duschar ganska hett. Båda mina hundar gillar bättre att duscha om det är ganska varmt, men man får ju prova sig fram. (men hellre för svalt än för varmt såklart man vill ju inte riskera att bränna hunden!)
#2 Jag körde på ljummet vatten med min katt på 17 år (förut) när han behövde ett bad. Men det gäller nog alla djur, ljummet all the way 😃
Sålänge vattnet inte bränner dig så bränner det inte djuret 🙂
Jag kör på lite varmare än ljummet nu men när sommaren kommer blir det svalare.
Tack för era svar! I går badade vi den stora vovven och det behövdes verkligen då hon förmodligen aldrig blivit badad på det sättet i sitt förra hem. Vattnet blev otroligt smutsigt! Vi hade varmt vatten och ett hundshampo som vi tvålade in henne med, samt kammade igenom pälsen med en speciell kam som vi köpt i djuraffären. Det blev massor med löst hår som vi fick bort.
Vovven tyckte inte det var någon höjdare, men protesterade inte. Däremot gillade hon att bli torkad med en stor badhandduk efteråt!
Jag brukar duscha hundarna i samma temperatur som mig själv. Det står 38 grader på kranen men jag har inte mätt hur exakt det är. Jag tänker att hundarna åtminstone vill ha vatten som känns varmt (inte brännande) för en själv, eftersom de har högre kroppstemperatur än en själv.
Det låter som om vovven kommer bli rejält ompysslad sina sista år❤️