Slalom/mellan benen
Hej!
Jag tränar mycket freestyle med min mellanpudeltik, men något hon abolsut inte vill lära sig är slalom och att gå igenom mellan benen, så jag undrar om ni har några speciella tips jag kan testa? :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Hur har du försökt lära henne?
Jag gjorde så att jag satte Nadja på den sidan om mig jag ville ha henne, och sen tog jag ett steg fram. Sen visade jag att jag hade godis, och sa "varsegod" varpå hon gick ingenom mina ben och fick godisen. Sen tog jag ett steg till och gjorde samma sak, o.s.v :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 & #2 Hon tar inte ett enda steg framåt om man håller en godis framför henne :/
#3 Leksak då?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Sätt hunden ner eller se till att den står stilla. Ställ dig brevid med ena benet framför det andra så hon har så mycket plats som möjligt mellan dina ben. Ge henne en godis mellan dina ben, och en till, och försök "dra" henne med en godis genom benen. Stå kvar tills hon kommit igenom ordentligt. Sen ställer du fram andra benet och gör samma sak åt andra hållet. Mycket beröm!
När hon vågar gå genom benen, ställ henne på ena sidan om dig, ställ dig i ett stort steg och bara håll en godis i noshöjd på andra sidan (och gör henne uppmärksam på att den finns där och att hon får ta den). När hon gått igenom och fått sin godis, ställ fram andra benet och håll en godis i andra handen (noshöjd). Upprepa tills hon förstår att hon ska gå igenom för att komma till godisen och att det finns en till på andra sidan så fort hon gått igenom. Höj tempot så ben och godishand är redo när hon vänder efter nästa så fort hon svalt.
Börja ge godis varannan gång (variera vilken sida hon får på). När du inte har en godis, peka i stället på samma sätt som om du hade en så hon går igenom efter godisen, ser att du inte har någon, men samtidigt som hon ser det visar du henne godisen på andra sidan. Utöka till att ge godis var tredje ben men var fortfarande nogrann med att stanna och peka för varje steg. Extra mycket beröm!
Allteftersom hon fattar vad det är frågan om kan du ge godis mer sällan, peka mindre och gå snabbare.
Vår hund (ganska korkad) tog det 3-4 pass innan hon kunde gå med godis på var 4:e. En hund som är rädd att bli trampad på och har svårt därför bör gå i någon sorts fotterapi innan man börjar.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Skrev den förra innan jag hunnit se några svar.
#3 Går inte det att träna då? Om du sätter henne, lägger en godis framför henne och säger varsågod, tar hon den då? (Om hon inte gör det behöver du hitta godare godis.) Om du lägger den en meter bort? Om hon är en bit bort och du visar att du har en godis till henne, kommer hon och tar den?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Testade med att slänga ost, funkade bättre
8 ser framstegen 👍 , jag hade någ klickat lite senare där på slutet när hon paserat mer genom. Helt ot nu men är hon inte gränsen till dvärg?
#9 Jo, hon är 36 cm x)
Om du lär henne att gå fram till handen och ta godis kommer många saker bli mycket lättare att träna in.
Tycker hon verkar lite omotiverad. Jag skulle busa upp henne så att hennes energi nivå höjdes. Leta reda på en belöning hon tycker är kul/god. Vad tycker hon kul? utgå från det.
Sen tänk på vilket ben du har fram när du tränar. Du har olika ben för samma sida. Står hunden på vänster sida är det lättast att ha höger ben fram o när hon sen är på högersida så ska vänster ben vara det hon går igenom. Då blir det lättare att få ett flyt sen senare i slalomen.