Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8176 ggr
[Daniela1983]
0

Trampdynorna

Hur gör ni när ni ser långa jack, sprickor på trampdynan? Vi har mycket glas här just nu, så undrar om han inte skurit sig.. 😕

[Daniela1983]
0

Jag med mina frågor, men nu tycker jag några utav klorna ser lite skumma också. Ska säga att jag aldrig inspekterat min hunds klor jättenoga, men nu skulle jag klippa och ja vet inte om man ska till veterinär en tredje gång nu, vilket jag inte vill, eller om det är normalt. Var svårt att få en bra närbild, men några klor ser sköra ut inuti mm. Svårt att förklara. Men måste man boka tid för en sådan sak, för tänk om det inte är nåt?
Finns det någon sjukdom eller så som de kan få i klorna?

vallhund
1

Sprickor i trampdynorna beror ofta på vägsalt. Dålig klokvalitet kan bero på undermåligt foder eller arv, bl a.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
0

Vägsalt och för lite fett i fodret kan vara några orsaker till torra spruckna trampdynor och fula klor.

malinroth
0

Mina hundar har samma problem med trampdynorna men inte med klor.. Här här vi inte vägsalt och Dimma här då rätt mycket fett i fodret, Nellys mat är dock inte så fet. Vet inte riktigt vad som är problemet.. jag brukar smorja in dom med fet tassalva ibland men jag upplever ingen direkt skillnad så jag vet tyvärr inte riktigt vad man ska göra.

[Tess86]
1

Det du kan börja med med trampdynorna är att tvätta dem efter promenaderna och smörja in med en fet salva före och efter ni går ut. Det hjälper tillfälligt men i längden är det kanske ett foderbyte som krävs. 

Håll koll på klorna, om de ser sköra ut kan du börja med att hålla dem korta och ändra fodret. Du kan nog vänta med veterinär om inte klorna blöder eller ser infekterade ut.

[Daniela1983]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte också om man skulle behöva smörja då med olivolja eller försvarets salva och sätta på nån strumpa eller så. Kan ni titta på bilderna om det verkar vara vanliga sprickor som inte behöver annan åtgärd?

Tog lite bilder på en utav de klorna som jag tycker ser konstigast ut, lite ihålig inuti nästan. Men jag får inte röra där för mycket så bilderna visar det mesta men inte hela klon med undersidan.

Någon som haft samma? Det kanske är normalt till och med att det blir ihopsjunket inne i klon? Och kan hundar ha ont i tass eller klo utan att halta för dens skull?

[Daniela1983]
0

En till bild.

[Daniela1983]
0

Och en till på klon.

[Tess86]
1

På bilderna tycker jag att klorna ser helt normala ut. De brukar inte vara helt rundade utan det går inåt i mitten. Kanske att det finns lite sprickor i trampdynorna men det ser inte sårigt ut. Smörj med lite tassalva, försvarets hudsalva eller liknande så borde det räcka så. Du borde inte ens behöva strumpa, smörj bara lite före och efter långpromenader, så räcker det nog.

Em_
0

Om de haltar eller inte beror på hur sjåpiga de är, lite som med människor ;) Min hund traskade glatt hem med ett 2 cm långt skärsår mellan trampdynorna, märkte inget förens jag skulle låsa upp dörren och han trampade upp blodiga avtryck. Hans kompis däremot går omvägar runt grusade vägar och visar att hon är öm om hon måste gå på grus.

[Daniela1983]
0

# 9 Tack för ditt svar jag kollade nyss på hunden jag passar och hennes klorinnehåll (hur det nu kallas) gick också lite inåt. Men det är mer på min egna hund. Hade kollat upp på nätet att det finns en del sjukdomar på klorna. Men jag får nog avvakta? Glad att jag inte bokade tid hos vet på en gång för det här, man vill ju inte bli av med 700 spänn hur som helst. Okej jag provar utan sockor, har ännu inte smörjt för jag hade inte köpt babysockor än som jag tänkt. Men jag provar utan och med tratt så han inte kommer åt att slicka bort det.

# 10 Jaha, där ser man hur olika det är. Tack för ditt svar.

[Tess86]
0

#11 Det kan nog vara lite variationer från hund till hund, speciellt i hur stora och kraftiga klor de har. Men om du tycker att det fortsätter att se konstigt ut kan du ju ringa veterinär framöver. Det är ju svårt att bedöma på bilder om det är något fel eller inte och jag är ingen expert på defekter på klor. När jag smörjer med ofarlig salva brukar jag strunta i tratt också, men om hunden slickar på den måste man ju ha tratt eller strumpa för håller hunden på och slickar blir det ju ännu torrare, plus att salvan går bort. Men du kan nog välja om du vill ha tratt eller strumpa, eller ingenting, beroende på vad som krävs.