Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1133 ggr
felzena
0

Vart lite förvånad...

När jag läste en hundannons för någon dag sedan på facebook. I annonsen fanns det en bild på några valpar som var goldenfärgade och en som var helsvart sedan stod de att de var av rasen Golden retriever men ej renrasiga. Då var de en person som hade frågat av ren nyfikenhet vad de var för blandning och då skrev ägaren en del av goldens historia och vilka raser de använde för att få fram Golden retriever. Därefter skrev hon att tiken var Newfoundland/flatte/golden och att de var lite för lite spaniel och setter för att de ska vara golden. Då var det någon som kommenterade "Oj vilken blandning…" och då svarade ägaren att det inte alls var någon otrolig blandning utan utsprunget till Golden och ingenting annat. Hon skrev att hon kallade detta för första generationens golden. Vad tycker ni om detta? Själv så ser jag de här som "rena" blandrashundar. Förstår inte varför hur man kan kalla detta golden valpar?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Cazzos
0

Jag förstår inte riktigt..

Blandningen mellan hundraserna, förutom golden, är grunden till rasen golden? Varför inte bara ta två golden retriever-hundar och avla på dem istället för att krångla till det?

felzena
1

Jag håller med! Men ägaren skrev att hon gjorde såhär för att de inte finns många renrasiga golden som är friska och sunda.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Cazzos
4

#2 Dagens newfoundlands och flattar har väl också problem, så jag förstår inte hennes resonemang 🤪

Agda
4

Men jag fattar inte varför hon då använder sig av golden om hon ska försöka ta fram dem igen, när hon inte ens tycker att det finns många friska sådana. Hon ska inte heller skriva första generationens golden, för hon vet ju inte om hon ens i slutändan får fram rastypiska exemplar, då ska hon veta exakt hur de fick fram golden och avla på dem precis som det gjordes då med rätt ras i rätt generation och rätt andel av alla raser o.s.v. (och dagens raser ser ju inte ens ut som de gjorde på den tiden😉). Nej, jag tycker inte att man ska kalla de korsningarna för golden. Ej renrasiga = korsningar, hur mycket man än vrider och vänder på det. 

Men jag tycker personligen att det är helt knäppt att försöka få fram en ras som redan existerar, så dålig hälsa har alla inte. Och som #3 funderar jag på hälsoproblem hos raserna hon använder, och om hon verkligen har koll på djuren längre tillbaka så att de är fullt friska.

Mysisa
0

Men jösses, tror att hundar funkar som kakor? Om man inte är nöjd med de färdiga alternativen över man ingredienser o blandar själv. Undrar hur många renrasiga utan stamtavla som är såna där blandningar

minavitas.wix.com/kennel

Lathundarna
1

Craig Stevens sa "Man kan prata med en grottmänniska, men det är mycket mer intressant att konversera med en poet". Ägaren är säkert övertygad om att denne har rätt, och jag kan inte tycka annat än att alltihop är snurrigt. Kanske är tanken att det ska vara såpass snurrigt att den som inte är så insatt men ser söta valpar ändå ska köpa? Inte vet jag. Men det hela låter väldigt långsökt - och okunnigt.

[RMSLiners]
3

För mig är de hundarna blandraser och inget annat oavsett vad uppfödaren väljer att se de som. Ställer mig också frågande till hur uppfödaren kan se de som golden med de raserna inblandade. Mig veterligen korsades Wavy Coated Retriever med Tweed water spaniel (raser som inte finns i dag) vilket gav fram Golden Retriever, även labrador och röd setter blandades in. Wavy coated retriever är förfadern till Flatcoated Retriever så dagens flatar har inget med framtagningen av golden att göra vad jag vet. Uppfödaren verkar inte ha någon koll på Goldens historia.

Mischa
1

En ras är ju lite av en tolkningsfråga, i huvudsak brukar man kalla det för ras när en begränsad population hundar stamboksförs i ett register, syftet och strävan brukar vara att hundarna inom rasen skall ha så mycket gemensamma egenskaper som möjligt.

I det här fallet handlar det om en vanlig kull blandrasvalpar, att skapa en ras fungerar inte som ett färdigt recept ex. att att blanda färg eller laga mat, det krävs många generationer av selektiv avel innan man kan se resultat.

Kullen kommer med största sannolikhet att bli ganska ojämn iom genvariationen, olika utseenden och mentala egenskaper.

≧◔◡◔≦